۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
مرغ گران بازهم نایاب است؛ سودجویان به دنبال ماهی‌گیری در بازار
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

مرغ گران بازهم نایاب است؛ سودجویان به دنبال ماهی‌گیری در بازار

مشهد- درحالی‌که مردم مشهد در نخستین روز هفته دلشان را به عذرخواهی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بابت صف مرغ خوش کرده بودند و انتظار داشتند که با افزایش قیمت شاهد وفور آن باشند اما در کمال تعجب با کمبود و گرانی در بازار مواجه شدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: درحالی‌که دولت از سر ناچاری دیگر قادر به مقاومت در برابر قیمت مرغ به ازای هر کیلو ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان نبود و کشتار کن‌ها اجازه نمی‌دادند تا قیمت مرغ پائین بیاید لذا مسئولان به قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تن دادند تا شاید بازار مرغ سروسامانی بگیرد اما مشاهدات خبرنگار ما از سطح شهر مشهد نشان می‌دهد مرغ هنوز به قیمت جدید نیز یافت نمی‌شود!

به گزارش خبرنگار ما هنوز عرق پای معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه اقتصادی خراسان رضوی و عذرخواهی وی بابت کمبود مرغ  و هم‌چنین وعده سروسامان دادن به این بازار خشک نشده است که مردم مشهد با نبود مرغ این دل‌خوشی ساده در ذهن آن‌ها تبدیل به ناراحتی شد.

گفتنی است ازآنجاکه تا پیش‌ازاین کشتار کن‌ها مرغ را به قیمت کیلویی ۲۴ هزار تومان از تولیدکننده‌ها می‌خریدند لذا تولیدکنندگان علاقه‌ای برای فروش مرغ به قیمت مصوب و به کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان نداشتند.

در همین راستا دولت تصمیم گرفت تا قیمت مصوب مرغ  را با ۴۵۰۰ تومان یا به عبارتی ۲۲ درصد افزایش به ۲۴ هزار ۹۰۰ تومان  برساند تا دست دلالان را کوتاه کند اما شنیده‌ها حاکی است که بازهم مرغ گرا ن تر از نرخ مصوب و تا کیلویی ۳۰ هزار تومان در بازار مشهد در حال فروش است.

مرغ گران بازهم نایاب است؛ سودجویان به دنبال ماهی‌گیری در <a class=بازار" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/03/23/4/72063.jpg" width="600" />

باوجوداینکه بر اساس ابلاغ اتاق اصناف ایران، ‌ با متخلفان این مصوبه از روز شنبه ۱۴ فروردین به‌شدت برخورد خواهد شد اما هنوز مرغ به قیمت مصوب در فروشگاه‌ها به دست مصرف‌کننده‌ها نمی‌رسد.

وعده‌های تکراری
نابسامانی در بازار مرغ از اواسط بهمن سال گذشته در پی نارضایتی مرغ دارها از قیمت مصوب شدت گرفت که در ادامه موجب افتادن بازار به دست دلالان، افزایش قطعه فروشی باقیمت‌های گزاف، کمبود و در مقطعی نبود مرغ گرم در بازار و افزایش قیمت گوشت این پرنده تا کیلویی ۳۶ هزار تومان در بازار آزاد شد.
هرچند مسئولان از اجرای طرح‌های تنظیم بازار و افزایش توزیع مرغ در آستانه سال نو و در تعطیلات نوروز گفته بودند، این نابسامانی و کمبود به بازار نوروز ۱۴۰۰ نیز سرایت کرد و در پایان باعث افزایش قیمت مصوب مرغ شد، این درحالی‌که است که علی ربیعی، سخنگوی دولت، چندی پیش تأکید کرده بود که دولت تا پایان کار خود هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت کالاها به‌خصوص کالاهای اساسی ندارد.

بااین‌حال نارضایتی مرغ دارها از قیمت مصوب و شرایط پیش‌آمده در بازار، بالاخره شرایط را به نفع آن‌ها تغییر داد.

بر اساس تصمیم قرارگاه سامان‌دهی مرغ کشور، قیمت مرغ منجمد در سردخانه کیلویی ۱۸هزار و۸۰۰تومان، قیمت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده، کیلویی ۱۹هزار و۸۰۰تومان و قیمت مرغ زنده در کشتارگاه کیلویی ۱۷هزار و۱۰۰تومان تعیین‌شده است.

توجیهی برای گران‌فروشی وجود ندارد
گران‌فروشی مرغ در حالی در مشهد ادامه دارد که مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در این رابطه می‌گوید: در تصمیم‌گیری تعیین قیمت مصوب مرغ گرم، نماینده دستگاه‌های متولی و حتی صنف مرغداران حضورداشته  و لذا افزایش ۲۲ درصدی مرغ طبق کار کارشناسی و با حضور نمایندگان مرغداران بوده  و لذا سود و زیان آن‌ها محاسبه‌شده است.

مرتضی مدنی فدکی بابیان اینکه در همین راستا جای هیچ توجیه و بهانه‌ای برای گران‌فروشی نداریم می‌افزاید: در همین راستا به‌تمامی متخلفان احتمالی هشدار داده می‌شود که هیچ عذری برای گران‌فروشی پذیرفته نخواهد شد و با متخلفان با شدت برخورد می‌شود.

 مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی اظهار می‌کند: بر همین اساس طبق قانون جهاد کشاورزی، سازمان صنعت،معدن و تجارت استان و اتاق اصناف هرکدام وظیفه‌ای مشخص دارند تا از مبدأ تولید مرغ و تا زمان توزیع آن در بازار، تمامی مراحل را رصد کنند.

زمان نیاز داریم
در همین حال معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که باوجود افزایش قیمت مرغ چرا شاهد کمبود و گرانی بیش از نرخ مصوب هستیم پاسخ داد: یکی دو روز تا طبیعی‌تر شدن بازار و بازگشت آن به حالت عادی زمان نیاز است.

مرغ گران بازهم نایاب است؛ سودجویان به دنبال ماهی‌گیری در بازار

مجید جعفری در این رابطه توضیح داد: در هفته جاری ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه مرغ آماده کشتار داریم که حتی در صورت در نظر گرفتن درصدی از تلفات و با احتساب هر مرغ میانگین ۲ کیلوگرم، مجموعاً چهار هزار تن گوشت مرغ باید این هفته در استان تولید شود.

وی ادامه داد: بنابراین روزانه حداقل ۵۵۰ تن گوشت مرغ کشتار و وارد بازار می‌شود که با توجه به اینکه میزان مصرف بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ تن در روز است و قطعاً نباید مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد.

جعفری بابیان اینکه با توجه به نبود مشکل در حوزه تأمین و کشتار به‌هیچ‌وجه نباید کمبودی در بازار گوشت مرغ دیده شود، اظهار کرد: در هفته‌های گذشته اتفاقات تلخی در حوزه بازار و توزیع مرغ رقم خورد که دیگر با افزایش قیمت مصوب آن باید برطرف شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون در اکثر شهرستان‌های استان گوشت مرغ به‌وفور وجود دارد، زیرا عمده مرغ موردنیاز استان در شهرستان‌ها تولیدشده و حتی مرغ موردنیاز مشهد نیز از شهرستان‌ها تأمین می‌شود

افزایش تصاعدی قیمت مرغ
قیمت مصوب مرغ آماده طبخ در فروردین سال قبل ۱۴ هزار تومان و نرخ هر کیلو مرغ زنده ۹۵۰۰ تومان بود، این درحالی‌که است که به علت شیوع کرونا و کاهش تقاضا، این محصول در بازار با کمتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسید.

بر این اساس در اوایل فروردین قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری ۶۷۰۰ تومان تا ۷۰۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی ۱۰هزار و۵۰۰ تا ۱۱هزار ۳۰ تومان بود حالا با یک حساب‌وکتاب سرانگشتی، مشخص می‌شود که قیمت مصوب مرغ از سال گذشته تاکنون ۷۸ درصد افزایش پیداکرده است.

کد خبر: ۸۱٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha