۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
چرا نباید به سادگی از اعتراف «همتی» مبنی بر چاپ پول برای تامین بودجه عبور کرد؟

چرا نباید به سادگی از اعتراف «همتی» مبنی بر چاپ پول برای تامین بودجه عبور کرد؟

دکتر عباس علوی راد، اقتصاددان طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: اعتراف همتی به روشنی نشان می دهد توقف چرخه کسری بودجه دولت ها، خلق نقدینگی و تورم در اقتصاد ایران توسط بانک مرکزی با مشکلات قانونی مواجه می باشد.

عباس علوی راد:  هفته پیش دکتر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در اظهاراتی کم‌ سابقه گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمدهای تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است که نتیجه اش تورم خواهد بود (به نقل از برنامه تلویزیونی نگار)

اگرچه اعتراف جناب رئیس کل مبنی بر چاپ پول دیر است، لیکن برای هرگونه اصلاح در نظام بانکی و خارج کردن دست دولت از جیب بانک مرکزی در افق پیش روی اقتصاد ایران بسیار مهم است. چرا؟

۱- این اعتراف در وهله اول نشان می دهد در ساختار فعلی حضور و مداخله دولت ها در اقتصاد ایران، استقلال بخشی به بانک مرکزی، حتی به صورت نسبی نیز بسیار دشوار است.

۲- اعتراف دکتر همتی به روشنی نشان می دهد توقف چرخه کسری بودجه دولت ها، خلق نقدینگی و تورم در اقتصاد ایران توسط بانک مرکزی با مشکلات قانونی مواجه می باشد.

۳- علاوه بر این، اعتراف دکتر همتی نشان می دهد عملکرد بانک مرکزی تا حدود زیادی قائم به عملکرد رئیس کل آن نبوده و به شدت تحت تاثیر مدیریت اقتصادی دولت ها به شکل عام و کسری بودجه آنها به شکل خاص خواهد بود.

۴- این اعتراف نشان می دهد علیرغم عدم استقلال حتی نسبی بانک مرکزی در اقتصاد ایران، باز هم حضور یک اقتصاددان جسور در راس بانک مرکزی می تواند دامنه چاپ پول برای تامین مالی کسری بودجه دائمی دولت ها را کاهش دهد. هر چند آمارهای رشد نقدینگی و تورم در دوره ریاست دکتر همتی، جسارت بیشتر ایشان نسبت به روسای قبلی بانک مرکزی را روایت نمی کنند.

۵- در نهایت این اعتراف یک فرصت تاریخی برای اقتصاددانان فراهم آورده تا از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ بخواهند برنامه مدون و عملیاتی خود برای استقلال بخشی به بانک مرکزی و توقف چرخه کسری بودجه دولت ها، خلق نقدینگی و تورم در اقتصاد ایران را ارائه نمایند ... 

کد خبر: ۸۱٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha