۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
دلیل ریزش شاخص کل بورس؛ بازار سرمایه به پیشواز توافق برجامی رفته است
کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

دلیل ریزش شاخص کل بورس؛ بازار سرمایه به پیشواز توافق برجامی رفته است

بهمنش، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید که ریزش‌های اخیر شاخص کل بازار به دلیل نشست برجامی اتریش است که بازار با پیش فرض به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته به پیشواز کاهش نرخ دلار رفته است.

بازار؛ گروه بورس: امروز یکشنبه ۱۵ فرودین ماه شاخص کل بورس به عنوان نماینگر بازار ۱۲هزار ۲۴۹هزار واحد ریزش پیدا کرد که برای اولین بار است که بعد از نامتقارن شدن دامنه نوسان این میزان ریزش را داشته است. شاخص کل همچنان دنباله رو بورس ۹۹ است و با تقلید از همان روند حرکت خود را ادامه می‌دهد.

احتمالا چین روی معادن و فولاد ایران در این توافق حساب باز کرده است که در نهایت می‌توان احتمال داد که این توافق بر روی این صنایع در تابلوی بورس تاثیرگذار باشد

 امین بهمنش کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت بازار در دو روز اخیر به بازار گفت: به نظر می‌رسد که ریزش‌ها شاخص در دو روز اخیر بیشتر به دلیل   نشست برخط کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و نمایندگان ۱+۴ بوده است.

او می‌گوید: سهامداران برداشتشان از نشست اتریش این است که توافق حاصل خواهد شد که در پی آن دلار ریزشی می‌شود و در نهایت بورس هم راستا با دلار روند نزولی به خود می‌گیرد و این تصور به صورت توده وار وجود دارد که در پی افت قیمت دلار همه صنایع با کاهش درآمد روبه رو هستند این در حالی است که پایین آمدن نرخ دلار به نفع برخی از گروه‌ها مثل خودروی‌ها و بانک‌ها است ولی حرکت توده‌وار سهامداران در واکنش به ریزش دلار، بر کل نمادهای بازار تاثیرگذار است.

شاخص کل بورس در آخرین روز معاملات در اسفند ماه سال ۹۹، بر روی ۱میلیون ۳۰۷ هزار واحد قرار داشت که این عدد در حال حاضر بر روی ۱میلیون ۲۷۰ هزار واحد است. شاخ کل هم وزن وضعتی مشابه شاخص کل بازار دارد و امروز ۰.۹۸ درصد نسبت به روز گذشته ریزش داشته است.

به گفته بهمنش بازار بورس فعلا فرسایشی است و این نشست و کاهش نرخ دلار بیشتر یک بهانه برای ریزش است، چرا که حتی اگر توافقی هم بین ایران و آمریکا صورت بگیرد ریزش چندانی در نرخ دلار نخواهیم دید.

این کارشناس ریزش ۲۰ تا ۳۰درصدی در دلار در سفر مردم بی تاثیر دانست و گفت: زمانی مردم کاهش قیمت دلار در سفره‌های خود را حس می‌کنند که قیمت دلار نصف شود و بعید می‌دانم با این ساختار هزینه‌ای در کشور نرخ دلار چندان کاهش پیدا کند. توافق  ۲۵ ساله ایران و چین یکی از اخبارهای مهمی بود که در طول دو هفته اخیر حواشی زیادی داشت. با وجود اینکه هنوز متنی از این توافق منتشر نشده برخی از تحلیل‌گران معتقدند نفت، معادن و فولاد سه صنعت درگیر در این توافق هستند.

بهمنش در رابطه با تاثیرگذاری توافق چین و ایران بر بازار سهام گفت: احتمالا چین روی معادن و فولاد ایران در این توافق حساب باز کرده است که در نهایت می‌توان احتمال داد که این توافق بر روی این صنایع در تابلوی بورس تاثیرگذار باشد.

او در بخشی دیگری از صحبت‌های خود به موضوع درآمدزایی دولت از بازار سرمایه پرداخت و گفت:  زمانی که تنش در بورس کاهش پیدا کرد، دولت می‌تواند اعتماد مردم به سمت بورس به دست آورود و به راحتی از آن درآمدزایی کند.

تحلیل‌گر و سهامدار می‌بینند که اقتصادها به سمت تورم افسارگسیخته حرکت می‌کنند و قیمت‌های کامودیتی‌ها در جهان در حال رشد هستند اما در بورس ایران همچنان در گروه فلزات و پتروشیمی  صفحه فروش است یعنی کارشناسان و متخصصان بازار تحلیل می‌کنند که قیمت‌های سهم بالا می‌رود اما برعکس آن در بورس تهران رخ می‌دهد

 این کارشناس یکی از خطای دولت در سال گذشته در بورس را دعوت مردم بدون آموزش می‌داند، بنابراین فرهنگسازی و آموزش قبل از دعوت دوباره مردم به بورس را در ایجاد اعتماد سهامداران به بازار موثر دانست.

بهمنش اضافه کرد: ما انتظار داشتیم بورس مثل بانک، ریسک و بازدهی ثابت را داشته باشیم، بسیاری از افراد که سال گذشته وارد بورس شدند در ابتدا پول کمی داشتند اما زمانی که دیدند بازدهی این بازار خوب است، به سمت دریافت وام، فروش خودرو، مسکن و غیره رفتند و پول آن را به سرمایه قبلی خود در بورس اضافه کردند که بسیاری از آن‌ها در دوران اصلاح، زیان سنگینی را تجربه کردند که نتیجه آن را الان مشاهده می‌کنید. در این دعوت اشتباه محاسباتی انجام شد و دولت می‌توانست هوشمندانه‌تر مردم را به سمت بورس تشویق کند و مردم را اگاه کرد که بورس بازدهی خوبی خواهد داشت منتها به همان نسبت ریسک بالای را باید بپذیرید.

او می‌گوید: ارزش افزوده‌ در بورس ما، متغییر اسمی است و کمتر می‌بینیم که در تولید یک شرکت میزان فروش افزایش چشمگیری کند، آنچه رشد کرده بیشتر مبلغ محصول بوده که متاثر و نشات گرفته از بحث نرخ دلار می‌باشد بنابراین بازدهی بورس ما مثبت است. تاریخچه بورس افت و خیزهای سینوسی زیادی به خاطر حرکت‌ در قیمت‌های سهام نشان می‌دهد و به همین دلیل است که با نگاه به گذشته الگوی را می‌سازیم و بر اساس آن احتمال می‌دهیم که در آینده این الگو تکرار شود.

این کارشناس افزود: واقعیت این است که در کوتاه مدت بحث‌های روانشناسی و روانی بازار  بورس بسیار مهم هستند ولی در بلندت مدت این ارزندگی سهام است که حرف اصلی و حرف اول و اخر را خواهد زد.

بهمنش بازار را دچار یک سرخوردگی می‌بیند و این سرخوردگی را ناشی از  تحلیل‌های می‌داند که در واقعیت بازار به نتیجه نمی‌رسند که در این باره این گونه توضیح می‌دهد: تحلیل‌گر و سهامدار می‌بینند که اقتصادهای به سمت تورم افسارگسیخته حرکت می‌کنند و قیمت‌های کامودیتی‌ها در جهان در حال رشد هستند اما در بورس ایران همچنان در گروه فلزات و پتروشیمی  صفحه فروش است یعنی کارشناسان و متخصصان بازار تحلیل می‌کنند که قیمت‌های سهم بالا می‌رود اما برعکس آن در بورس تهران رخ می‌دهد.

آینده رمز ارزها روشن است
او در کنار بازار بورس داخل به هجوم سرمایه به سمت رمز ارزها و فارکس اشاره کرد و گفت: این دو بازار هنوز در جامعه ما شناخته شده نیستند اما به دلیل بازدهی خوبی که داشته در حال جا افتادن در بین مردم هست. رمز ارزها در آینده حرف‌های زیادی دارند و دنیا در حال نزاع بر سر این است که رمز ارزها را به عنوان یک دارایی بدون پشتوانه بپذیریم یا نه؟

به گفته او رمز ارزها در آینده برای مردم عادی خواهد شد و استفاده از آن روال معمولی به خود خواهد گرفت.

کد خبر: ۸۱٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha