۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
سایه سنگین تحریم های «گوگل»؛ تغییر« IP » هم کارساز نشد
«بازار» گزارش می دهد

سایه سنگین تحریم های «گوگل»؛ تغییر« IP » هم کارساز نشد

«گوگل» در جدیدترین سیاست سختگیرانه خود اقدام به شناسایی IP های کاربران ایرانی نموده است که با اعمال این تحریم میلیون ها کسب و کار داخلی به مخاطره خواهند افتاد.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: داستان تحریم های فضای مجازی ایران برخلاف آنچه تصور می شود داستان تازه ای نیست. در سال ۲۰۱۲ که تحریم های جدیدی علیه ایران آغاز شد بسیاری از سایت های اینترنتی از جمله گوگل، ایران را در فهرست کشورهای تحریمی خود قرار دادند. گوگل در آن زمان درب ارائه برخی سرویس های خود را به روی کاربران ایرانی بست و کاربران نمی توانستند با آی پی های ایران از سرویس این شرکت اینترنتی استفاده کنند.  

در شهریور ماه ۱۳۹۶ خبری منتشر شد که عنوان می کرد گوگل درب های فروشگاه آنلاین خود را به روی کاربران ایرانی باز کرده است. بدین ترتیب کاربران ایرانی می توانستند از آن تاریخ به بعد به نرم افزار گوگل پلی استور دسترسی پیدا کرده و از نرم افزارهای رایگان آن استفاده کنند. برخی معتقد بودند که این حرکت شرکت گوگل در راستای مقابله با تحریم های شرکت اپل اتفاق افتاده است. درست یک روز بعد از انتشار این گزارش خبری منتشر شد که حکایت از همراه شدن شرکت گوگل با تحریم کنندگان فضای مجازی ایران می داد و بر طبق این تحریم های جدید دسترسی بیش از ۳۰ هزار حساب به گوگل آنالیتیکس، تپسی و اسنپ  نیز مسدود شد.

اما گویا داستان تحریم های ایران تنها به اینجا ختم نمی شود و  اکنون زمزمه های اعمال تحریم های بیشتر به گوش می رسد؛ پیش بینی می شود با ادامه این روند دسترسی بسیاری از کاربران ایرانی به سرویس های گوگل محدود تر خواهد شد. بسیاری از کاربران و برنامه نویسان ایرانی برای دسترسی دوباره به سرویس های گوگل و اپل از برنامه های تغییر IP بهره گرفته اند که اکنون در زیر لوای تحریم های جدید گوگل  این روش به لیست سیاه وارد شده است؛ به نظر می رسد گوگل طی یک برنامه جامع بدنبال شناسایی تمامی IP های ایرانی ها است تا از این طریق محدودیت های بیشتری را اعمال کند.

گفتنی است، قبل از اعلام رسمی این خبر، گوگل عملیات شناسایی IP  های ایرانی را از مدت ها پیش آغاز نموده است چرا که بسیاری از کاربران ایرانی در طی چندین ماه گذشته گزارشهای را مبنی بر محدود بودن دسترسی به سرویس ای گوگل اعلام کرد بودند و اینک با تصدیق این خبر میلیون ها کاربر و هزاران کسب و کار داخلی به یک سرنوشت نامعلوم منتهی شده اند.

البته گوگل هنوز هیچ گونه اعلامیه رسمی در خصوص چرایی اعمال تحریم های جدید صادر نکرده است، اما پیش بینی می شود که قوانین جدید مالیاتی آمریکا بسیاری از کمپانیهای بزرگ انفورماتیک از جمله گوگل و اسپاتیفای را به انجام اقدامات سختگیرانه نسبت به کاربران ایرانی مجاب ساخته است.

کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات معتقدند، استفاده از VPN های رایگان و زبان تنظیم شده برای سیستم مهم ترین عوامل شناسایی کاربران ایرانی هستند؛ برای اینکه بفهمید آیا دچار IP Leak شده‌اید یا خیر می‌توانید با ورود به سایت www. ipleak.net موارد مورد نظر را چک کنید، اگر گزینه v۶ در اینجا کشوری به جز کشوری که با VPN به آن وصل شدید نشان داده شود باید VPN دیگری را انتخاب کنید.

اکثر VPN های رایگان یا حتی مطرح فقط آدرس IP ما را مخفی می‌کنند و نمی توانند جلوی این نشت‌ها را بگیرند. از آنجایی که بحث حریم خصوصی در میان است، برای جلوگیری از این مسئله باید اقدامات مناسبی انجام داد، هرچند این موارد هم ۱۰۰ درصد این مشکل را حل نمی‌کند اما تغییر زبان سیستم، تغییر تایم زون و استفاده از یک VPN مناسب در شرایط کنونی خالی از لطف نخواهد بود.

البته باید این نکته را هم در نظر داشت که گوگل پیش از این بارها و بارها کاربران و کسب‌ و کارهای ایرانی را به طرق مختلف مورد تشدید تحریم‌های ظالمانه خود قرار داده بود و برخی از این موارد بعد از گذر زمان به حالت قبلی بازگشتند یا کسب‌ و کارها راهی برای دور زدن آن‌ها پیدا کرده‌اند. به هر حال باید دید که سیاست آینده این شرکت دقیقا می‌خواهد در قبال کاربران ایرانی چگونه باشد و مسئولان چه تمهیداتی  را اتخاذ می کنند.

کد خبر: ۸۱٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      2 19
      چرا چرت و پرت میگید؟ گوگل کجا تحریم کرده؟ برای ورود به یوتیوب و... باید از فیلترشکن استفاده کرد چون توی ایران فیلتره ضمنا فیلترشکنت خوب باشه، هیچ اتفاق خاصی نمیافته. قبول ندارید از یوتیوبرهای ایرانی که ۱۰۰ هزار ساب دارن، بپرسید
      • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
        13 0
        دوست عزیز ، این تحریم ها اون چیزی نیست که شما میدونی فقط از امروز صبح 3 اکانت گوگل آنالیتیک ما رو بسته ، درصورتی که حتی به طور مسقیم و با ریموت از سرور فرانسه وارد میشویم . کلا متوجه شود که سرویسی متعلق به یک ایرانی است رو تعلیق میکند.
    • ایمان IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      14 2
      آخه کی در مورد یوتیوب صحبت کرد؟؟؟؟؟ اینا رو که ایران فیلتر کرده. سرویس های گوگل بستس که اگه برنامه نویس بودی می فهمیدی...
    • ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      4 10
      کسانی که با اشاره غرب در مورد قرارداد با چین رگ گردنشان ورقلمبده بود حالا کجایند تا اعتراض کنند احتمالا اربابشان غربی ها این اجازه را برایشان صادر نکرده اند
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      1 13
      این همه برنامه ایرانی هست . مثلا گوگل پلی فیلتر بشه میریم سراغ کافه بازار که ایرانی هست نگران نباشید.
      • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
        16 4
        آره که کلی ویروس و برنانه های فیک و تبلیغ دار بریزن تو گوشیمون
    • خوب IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      3 2
      تحریم که کاغذ پاره بود