۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲
خداحافظی مرغ از سبد غذایی خانوارهای ایلامی
یادداشت؛

خداحافظی مرغ از سبد غذایی خانوارهای ایلامی

ایلام- «گرانی چندباره قیمت مرغ در استان ایلام باعث شده این ماده غذایی از سبد غذایی خانوارهای ایلامی خداحافظی کند» این جملات بخشی از یادداشت عباس خزلی فعال رسانه ای استان برای بازار است که در ادامه می خوانید.

عباس خزلی؛ بازار: بعد از افزایش عجیب و غریب نرخ خودرو، مسکن، ارز، پوشاک، گوشت قرمز، روغن، موز و خیار اینبار نوبت به افزایش چندین باره قیمت مرغ رسید، تا تامین و توزیع گوشت مورد مصرف طبقه متوسط جامعه تبدیل به چالش جدید دولتمردان و هموطنان شود.

بر اساس مصوبه اخیر قیمت مرغ به صورت رسمی با چهار هزار و ۵۰۰ تومان افزایش قیمت به مبلغ هر کیلوگرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود و در نوع خود اولین گرانی رسمی سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود و از این پس مردم مرغ را با این نرخ تهیه می‌کنند.

سوال اینجاست که این افزایش قیمت ها تا کجا ادامه دارد و کِی متوقف خواهد شد، این در حالی است که درپی گرانی های اخیر قیمت مرغ و شکل گیری صف های عریض و طویل دریافت مرغ یارانه ای، مردم منتظر بودند تا شاید سال جدید فرجی شده و قیمت مرغ کاهش یابد.

البته بعید نیست بازهم گفته شود، مقصر این گرانی اخیر مردم هستند که مرغ زیاد می خورند و یا کشف شود کسانی که مرغ کم می خورند حتی کرونا را هم شکست داده اند

البته بعید نیست بازهم گفته شود، مقصر این گرانی اخیر مردم هستند که مرغ زیاد می خورند و یا کشف شود کسانی که مرغ کم می خورند حتی کرونا را هم شکست داده اند.

مسئولان دلیل اصلی این گرانی را کمبود نهاده های دامی واحدهای صنعتی از جمله مرغ داران و در نتیجه تصمیم به افزایش قیمت مرغ و حمایت دولت از آنها را عنوان می کنند، در حالی که ریشه تمام این مشکلات و کوچک شدن سفره های مردم را علاوه بر افزایش نرخ تورم و تحریم ها می توان در ارتباط با مافیای واردات، بی توجهی به علم اقتصاد و پیوستگی بازارها دانست.

خداحافظی مرغ از سبد غذایی خانوارهای ایلامی

حتی می توان گفت بی تدبیری در مدیریت انرژی هم در قیمت تمام شده مرغ تاثیر مستقیم دارد. در شرایط سخت اقتصادی که کشور قادر به وصول دلارهای فروش نفت و کالاهای غیر نفتی نیست، چرا باید این همه ارز صرف واردات نهاده های دامی شود.

کمبود و گرانی باعث شده مرغ از سبد خانواده ها خداحافظی کند، مسئولان بهتر است چشم خود را را باز کنند و خوب ببینند و به خاطر بسپارند که مردم به کجا رسیده اند.

معمای مرغ به معادله ای چند مجهولی تبدیل شده و انگار حل شدنی نیست، مسئله ای که ناتوانی مسئولان در تامین، توزیع و ثبات قیمت آن را به وضوح می توان دید، نتیجه این چالش چیزی جز کرونا در صف های عریض و طویل تامین مرغ دولتی نبوده است

در این روزهای سیاه کرونایی مردم باید برای تامین ابتدایی ترین نیازهای معیشتی خود ساعت ها در صف های طویل به انتظار بنشینند و خطر ابتلا به کرونا ویروس را در این ازدحام و شلوغی جمعیت به جان بخرند.

خداحافظی مرغ از سبد غذایی خانوارهای ایلامی

معمای مرغ به معادله ای چند مجهولی تبدیل شده و انگار حل شدنی نیست، مسئله ای که ناتوانی مسئولان در تامین، توزیع و ثبات قیمت آن را به وضوح می توان دید، نتیجه این چالش چیزی جز کرونا در صف های عریض و طویل تامین مرغ دولتی نبوده است.

به راستی گناه مردم در این بازار نابسامان اقتصادی چیست، آتش زیر خاکستر این افزایش قیمت، به مسئولان وارداتچی برمی گردد که دنبال تامین منافع شخصی خود و اطرافیانشان هستند. باید گفت، کمبود و افزایش سرسام آور قیمت بسیاری اقلام ضروری مردم در بازار علاوه بر اینکه اتفاقی نیست بلکه تا پایان عمر دولت فعلی قابل تکرار است.

در استانی مثل ایلام که از لحاظ تولید مرغ در وضعیت مناسب و قابل قبولی قرار دارد، اما مدیریت ضعیف و بی برنامه مدیران اقتصادی استان باعث کمبود و گرانی مرغ در سطح استان شده است.

غول تورم و گرانی بازار هر لحظه در حال نابودی معیشت مردم است، مردم نگرانِ کرونا و گلاویز با گرانی های عجیب قیمت خودرو، مسکن، ارز، پوشاک، گوشت، مرغ، روغن، موز و خیار هستند.

کد خبر: ۸۱٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha