۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸
برون سپاری تولید؛ سیاست روسیه برای افزایش توان تولید واکسن اسپوتنیک
۶۵۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک در هند تولید می شود؛

برون سپاری تولید؛ سیاست روسیه برای افزایش توان تولید واکسن اسپوتنیک

افزایش تولید واکسن در سال جاری سیاستی است که همه تولیدکنندگان در پیش گرفته اند تا سرعت ریشه کن شدن بحران کرونا را افزایش دهند.

بازار؛ گروه بین الملل: تلاش دنیا برای افزایش تولید واکسن و رها شدن از ویروس کرونا، تلاشی قابل تحسین است و روسیه هم در این عرصه فعالیت زیادی کرده است. روسیه دارای ظرفیت تولید حجم محدودی واکسن در خاک کشور است که حجم زیادی از این واکسن برای واکسینه کردن مردم روسیه استفاده خواهد شد ولی  عرضه واکسن به دیگر کشورها از طریق برون سپاری پروژه تولید و انتقال تکنولوژی انجام می شود.

اخیرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد در نتیجه مذاکرات گسترده با چندین شرکت هندی قراردادهایی برای تولید بالغ بر ۶۵۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک را با هند امضا کرده است. این در حالیست که بیش از ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن در چین تولید می شود و امارات هم ۱۰۰ میایون دوز واکسن اسپوتنیک وی تولید می کند. قرار است تا نیمه سال جاری هم بیش از ۲۰۰ میلیون دوز  از این واکسن در خاک روسیه تولید شود.

مقامات روسیه بارها به تلاش براس استفاده از واکسن به عنوان ابزاری سیاسی در جهت تحقق اهداف خود متهم شده است ولی کارشناسان روسی این دیدگاه را کاملا مردود می دانند و بر این باورند که هدفشان رها کردم دنیا از کرونا و بازگشت به زندگی عادی است. به همین دلیل از تمامی ابزارها و سیاستهای موجود برای عرضه واکسن به دیگر کشورها استفاده می کنند.

برنامه واکسیناسیون از پیش بینی های قبلی عقب است
مساله دیگر در مورد طرح واکسیناسیون عمومی در روسیه این است که استقبال مردم از واکسن در این کشور کمتر از انتظار بود. در شرایطی که دولت پیش بینی کرده بود تا انتهای ماه مارس ۲۰ میلیون نفر در روسیه حداقل یک دوز از واکسن را دریافت کرده باشند، آمارهای رسمی نشان می دهد تا به امروز تنها ۶.۳ میلیون نفر یک یا هر دو دوز از واکسن را دریافت کردند که معادل ۴.۳ درصد از جمعیت این کشور است.

دولت روسیه اعلام کرد تا زمانیکه حداقل ۷۰ میلیون نفر از مردم واکسن را دریافت نکنند نمی توان به بازگشت به زندگی عادی امیدوار بود ولی عدم تمایل مردم برای دریافت واکسن به معضلی جدی برای این کشور تبدیل شده است.

تلاش دولت برای متقاعد کردن انها برای دریافت واکسن تا آنجا پیش رفت که ولادیمیر پوتین در هفته گذشته رسما مقابل دوربین های تلویزیونی روسیه واکسن کرونا را دریافت کرد با وجود اینکه کاخ کرملین پیش از این اجرای این طرح را دور از ذهن ارزیابی کرده بود. روزنامه راشا تودی در این مورد نوشت: «رئیس جمهور روسیه واکسن را دریافت کرد ولی حتی نوع واکسنی که دریافت کرده بود را نیز اعلام نکرد و تاکید کرد هر سه واکسن تایید شده در روسیه کارآمد و اثرگذار هستند و تفاوتی ندارد که کدام واکسن را دریافت می کنید. او تلاش کرد تا مردم  را به پروسه واکسیناسیون مطمئن کند ولی تا کنون مقاومت در مورد این مساله در روسیه بسیار بالا است.»

در اغلب کشورها واکسیناسیون به کندی پیش می رود
 نکته مهم دیگری که در این گزارش وجود دارد مقایسه سرعت پایین واکسیناسیون در روسیه و دیگر کشورهای دنیا است. بررسی ها نشان داده است به جز در امریکا و بریتانیا که سرعت واکسیناسیون بسیار بالا است، در دیگر کشورهای دنیا به خصوص کشورهای فرانسه و آلمان و اتریش سرعت واکسیناسیون بسیار پایین است.

در این کشور انتقادهای زیادی در مورد نحوه عملکرد دولتها در اجرای بزرگترین پروژه واکسیناسیون کشوری وجود دارد و دولتها به مردم اطمینان دادند که برای ایمن سازی جامعه در برابر کرونا از تمامی سیاستهای ممکن استفاده می کنند. اولین سیاستی که در این کشورها اجرا شد ممنوعیت صادرات واکسن های تولیدی در اروپا بود که چالش موجود در اتحادیه اروپا را به بحرانی جهانی تبدیل کرد.

 در استرالیا ممنوعیت صادرات واکسن از اروپا چالشی جدید ایجاد کرده است و با وجود اینکه مراگز واکسیناسیون در این کشور فعال است ولی میزان واکسن موجود در کشور به اندازه ای نیست که بتوانند سرعت واکسیناسیون را افزایش دهند.

این مساله برای کشورهای دیگری مانند کانادا که برای تامین واکسن مورد نیاز خود وابسته به واردات هم هستند، مشاهده می شود. در واقع به نظر می رسد کشورهایی در جریان این همه گیری توانسته با سرعت بیشتری واکسیناسیون را انجام دهند که امکانات لازم برای تولید واکسن در داخل کشور را داشته است و سیستم بهداشتی و درمانی در آن کشورها هم به واکسن عرضه شده به بازار اعتماد دارد.

در این کشورها فرایند ایجاد اعتماد بین مردم به واکسن های موجود در بازار به طور پیوسته از طریق واکسینه شدن اعضای کلیدی دولت با واکسن های مختلفی که در بازار وجود دارد، انجام می شود و در نتیجه استقبال مردم از این پروژه بزرگ هم بیشتر شده است.

کد خبر: ۸۱٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha