۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
توافق ۲۵ ساله با چین اقتصاد ایران را احیا خواهد کرد
گفتگوی بازار با کارشناس پاکستانی؛

توافق ۲۵ ساله با چین اقتصاد ایران را احیا خواهد کرد

«سید کاشف علی» معتقد است که مشارکت استراتژیک اخیر ایران و چین، ضربه شدیدی به تلاش های آمریکا برای منزوی کردن ایران وارد کرده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در سفر وزیر خارجه جمهوری خلق چین به تهران در آستانه پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور، با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همتای چینی وی به امضا رسید، سندی که به تعبیری ترجمه روابط دو کشور می باشد و به سطح مشارکت راهبردی ارتقا پیدا کرده است.

در سال ۱۳۹۴ و در جریان سفر رئیس ‌جمهور چین به تهران، در ارتباط با سند جامع همکاری‌ های ۲۵ساله، بحث و گفتگوهایی صورت گرفته و برای بررسی بین مقام‌ های دو کشور، رد و بدل شده بود تا روابط دو کشور به سطح راهبردی و جامعی هدایت شود، زیرا روابط ایران و چین سرشار از ابعاد مختلف و دارای چندین لایه عمیق است. بنابراین نیاز بوده که این روابط در قالب یک سند و به صورت کاملا اساسی تنظیم شود.

بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه، در این سند همه ابعاد همکاری‌ های تجاری، اقتصادی و حمل و نقل دو کشور به همراه مشارکت ایران در طرح یک کمربند_یک جاده ذکر شده و یک محوریت خاصی به بخش خصوصی دو طرف داده شده و همکاری ‌های این بخش برای دو طرف مورد تاکید قرار گرفته است.

«سید کاشف علی»، کارشناس پاکستانی مسائل سیاسی و اقتصادی در گفتگو با بازار در خصوص اهمیت این قرارداد به خبرنگار بازار گفت: چین و ایران سرانجام توافقنامه ۲۵ ساله همکاری دوجانبه و مشارکت استراتژیک را با حضور وزیر امور خارجه چین «وانگ یی» و همتای ایرانی وی جواد ظریف در تهران امضا کردند که براساس این توافق، دو کشور در زمینه های مختلف از جمله تجارت، انرژی، امنیت و زیرساخت ها همکاری خواهند کرد.

وی ضمن بیان این که  دو کشور در بخش امنیت و تبادل اطلاعات همکاری خواهند کرد، افزود: چین طی ۲۵ سال آینده بیش از ۴۰۰ میلیارد سرمایه در ایران سرمایه گذاری کرده و در مقابل، ایران نیز نفت خام ارزان قیمت چین را تأمین خواهد کرد.

این کارشناس پاکستانی ادامه داد: ابتدا اجازه دهید به بررسی تأثیرات این توافقنامه در ایران بپردازیم: دولت ترامپ، همراه با اسرائیل و عربستان سعودی، استراتژی فشار حداکثری علیه ایران را اتخاذ کرده بودند که توسط دولت بایدن نیز دنبال می شود. در حقیقت، هدف اصلی آن ها انزوای سیاسی و اقتصادی ایران و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی همچنین گفت: ایالات متحده به طور یک جانبه از توافق هسته ای بین ایالات متحده، ایران و قدرت های جهانی خارج شد و تحریم ها را علیه ایران دوباره اعمال کرد. ایالات متحده همچنین کشورها و شرکت های تجاری با ایران را تهدید کرد که ارتباط و مراوده با ایران عواقب ناگواری برای آن ها به همراه دارد.

«سید کاشف علی» در ادامه گفته های خود در خصوص تحریم های ایران اضافه کرد که خریداران عمده نفت ایران مانند هند و ژاپن خرید نفت از ایران را متوقف و شرکت های اروپایی از ترس تحریم های آمریکا پروژه های ایران را تعطیل کردند.

وی خاطر نشان کرد که در عین حال که ایالات متحده توانسته تا اقتصاد ایران را خفه کرده و فرو نشاند، اما این تحریم ها اقتصاد ایران را نیز به سمت خودکفایی سوق داده است.

کاشف سید علی : در عین حال که ایالات متحده توانسته تا اقتصاد ایران را خفه کرده و فرو نشاند ، اما این تحریم ها اقتصاد ایران را نیز به سمت خودکفایی سوق داده است

کارشناس پاکستانی امور سیاسی و اقتصادی گفت: از طرفی جمهوری اسلامی ایران تلاش های خود را برای ایجاد اتحادهای جدید در شرق سرعت بخشیده و مفهوم اقتصاد مقاومتی را به تصویب رسانده است.

جمهوری اسلامی ایران تلاش های خود را برای ایجاد اتحادهای جدید در شرق سرعت بخشیده و مفهوم اقتصاد مقاومتی را به تصویب رسانده است

این پژوهشگر اذعان کرد که مشارکت استراتژیک اخیر ایران و چین ضربه شدیدی به تلاش های آمریکا برای منزوی کردن ایران وارد کرده و اقتصاد تحریم شده ایران را که در جریان خوداتکایی در حال حرکت است، احیا خواهد کرد.

«سید کاشف علی» افزود: با سرمایه گذاری چین در بخشهای مختلف از جمله انرژی، زیرساخت و بانکداری، ایران از اثرات منفی تحریم های آمریکا راحت شده، دولت انقلابی جمهوری اسلامی ایران قویتر گشته و نیروهای طرفدار آمریکا و غرب در داخل ایران ضعیف خواهند شد.

وی گفت: ایران با داشتن اقتصادی قدرتمند می تواند برنامه های هسته ای و موشکی صلح آمیز خود را با موفقیت دنبال کرده و از نظر اقتصادی قوی و فارغ از اثرات تحریم های اقتصادی ایالات متحده شود. همچنین، ایران در موقعیتی خواهد بود که در هر منطقه ای از جمله خاورمیانه بهتر و موثرتر به متحدان خود کمک خواهد کرد.

کارشناس پاکستانی امور سیاسی و اقتصادی ادامه داد: چین از مشارکت خود با ایران سودهای زیادی خواهد برد و بر اساس این توافقنامه، ایران نفت ارزان قیمت را با قیمت تخفیف داده شده به چین که بزرگترین خریدار نفت خام در جهان است، عرضه خواهد کرد.

چین از مشارکت خود با ایران سودهای زیادی خواهد برد و بر اساس این توافقنامه، ایران نفت ارزان قیمت را با قیمت تخفیف داده شده به چین که بزرگترین خریدار نفت خام در جهان است، عرضه خواهد کرد

کارشناس پاکستانی گفت: همچنین چین روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام خریداری می کند که ارزش آن بیش از ۲۱۵ میلیارد دلار در سال است. توافق با ایران این امکان را برای این کشور فراهم می کند تا به عرضه بی وقفه نفت خام خود ادامه دهد که این امر تضمین کننده روند روان اقتصاد سریع آن است.

«سید کاشف علی» تصریح کرد که خاورمیانه منطقه بسیار مهمی برای چین است، جایی که نفوذ کنونی ایران به چین کمک می کند تا با ایالات متحده رقابت کند. چین تلاش کرده است با برقراری روابط بهتر با کشورهای عربی به منافع آمریکا آسیب برساند.

وی افزود: براساس این توافقنامه، چین و ایران در زمینه های امنیتی و اطلاعاتی همکاری خواهند کرد و ایران و متحدانش تجربه گسترده ای در مقابله با سلطه ایالات متحده در خاورمیانه پیدا خواهند کرد. چین اهمیت زیادی برای نفوذ ایران در خاورمیانه قائل است و همکاری نظامی و اطلاعاتی در زمینه امنیت بین دو کشور به منافع آمریکا در افغانستان و خاورمیانه آسیب جدی می رساند.

کارشناس پاکستانی یادآور شد که توافق ایران و چین همچنین تأثیرات عمیقی در خاورمیانه خواهد داشت و موجب افزایش نفوذ چین و در عین حال آسیب رساندن به منافع آمریکا، اسرائیل و عربستان می شود. ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی می خواهند از طریق فشارهای اقتصادی و سیاسی برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، فناوری موشکی و نفوذ ایران در خاورمیانه را مهار کنند. همچنین، اسرائیل و عربستان سعودی درصددند تا ایران کمک به حزب الله، حماس، جهاد اسلامی و انصارالله یمن را متوقف کند.

توافق ایران و چین  تأثیرات عمیقی در خاورمیانه خواهد داشت و موجب افزایش نفوذ چین و در عین حال آسیب رساندن به منافع آمریکا، اسرائیل و عربستان می شود

پژوهشگر مسائل سیاسی و اقتصادی گفت: اقتصاد و مشارکت قوی ایران با چین، سیاست انقلابی ایران در کمک به مظلومان را بیش از پیش تقویت خواهد کرد و جمهوری اسلامی قادر خواهد بود با قدرت دوباره به ملتهایی که با قدرتهای استعماری می جنگند، کمک کرده و یاری رساند.

وی ادامه داد: اسرائیل، برنامه های هسته ای و موشکی صلح آمیز ایران را تهدیدی برای امنیت ملی خود می داند و تمام فشارهای احتمالی را به ایران وارد کرده تا جمهوری اسلامی مجبور شود این برنامه ها را کنار بگذارد. اقتصاد قوی ایران تضمین ادامه این برنامه ها است. این مسئله مطمئناً احساس ناامنی بیشتری در اسرائیل ایجاد می کند و این رژیم را مجبور می کند تا سیاست تجاوز خود را کنار بگذارد و یک استراتژی دفاعی را در پیش بگیرد.

«سید کاشف علی» در ادامه گفته های خود در رابطه با اسرائیل و امریکا اینگونه اظهار کرد: ایالات متحده تمام تلاش خود را برای براندازی مشارکت استراتژیک ایران و چین انجام داد. این کشور، چین را تحت فشار قرار داد و شرکت های چینی را در صورت توافق با ایران تحریم کرد.

وی گفت: در ژوئیه سال گذشته، هنگامی که توافق در مراحل نهایی بود، نیویورک تایمز پیش نویس این توافق نامه را فاش کرد. این موضوع نشان می دهد که ایالات متحده تمام تلاش خود را به کار گرفت تا  برای از بین بردن توافق، فشاری داخلی بر دولت ایران ایجاد کند.

کارشناس پاکستانی اضافه کرد: با این حال، ایالات متحده شکست خورد و چین با رد فشار و خواسته های ناعادلانه آمریکا، توافقنامه استراتژیک ۲۵ ساله با ایران را امضا کرد. در نتیجه، استراتژی ایالات متحده در به حداکثر رساندن فشار و منزوی کردن ایران به طور کامل با شکست مواج شد.

مشارکت استراتژیک چین و ایران یک شکست بزرگ ایالات متحده و یک دستاورد بزرگ ایران است

سید کاشف علی در پایان خاطر نشان کرد که مشارکت استراتژیک چین و ایران یک شکست بزرگ ایالات متحده و یک دستاورد بزرگ ایران است. بی جا نیست و درست است که ما این توافق را آخرین میخ وارد شده بر تابوت آمریکا در منطقه بنامیم.

کد خبر: ۸۱٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha