۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۳
نقش مهم صنعت فولاد در اقتصاد جهانی| استفاده فزاینده از «فولاد سبک» در خودروسازی
بازار گزارش می‌دهد؛

نقش مهم صنعت فولاد در اقتصاد جهانی| استفاده فزاینده از «فولاد سبک» در خودروسازی

صنعت فولاد یکی از صنایع کلیدی و مهم در اقتصاد دنیا است و اخیرا هم مطالعات زیادی در مورد تاثیر آن در رشد اقتصادی کشورها ارایه شده است. آلمان نمونه ای موفق از این کشورها است.

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت فولاد آلمان یکی از مهمترین و نوآورترین صنایع فولادی در دنیا است و از نظر حجم تولید دراتحادیه اروپا، جایگاه اول را دارد.

طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت ارسلورمیتال،هر ساله به طور متوسط ۴۵ میلین تن فولاد در این کشور تولید می شود و فراورده های این صنعت وارد صنایع خودروسازی، صنعت تولید ماشین آلات صنعتی و صنعت ساختمان می شود.

به تعبیر بهتر عملکرد مناسب صنعت فولادسازی است که چرخش چرخ های اقتصاد را در کشور به همراه دارد و می تواند شکوفایی و رونق اقتصادی را برای آلمان به همراه بیاورد.

برای بررسی بزرگی و اهمیت این صنعت می توان به امارهای مرتبط با ان اشاره کرد. طبق گزارش وزارت صنایع المان  بالغ بر ۹۰ هزار نفر در سراسر کشور در صنعت فولادسازی مشغول به کار هستند و ۳.۵ میلیون شغل دیگر هم به تولید فولاد وابسته است.

این مشاغل را می توان در حوزه فراوری فولاد و تولید فراورده های فولادی یا حمل و نقل فراورده های فولادی از کارخانه به بازار مصرف دانست. اهمیت صنعت تا انجا است که هر ساله ۳۵ درصد از کل ارزش ایجاد شده در صنعت این کشور به صنعت فولاد وابسته است و به ازای هر یک یورویی که توسط صنعت فولادسازی ایجاد می شود ۱.۷۳ یورو توسط شرکتهای فعال در عرضه فراورده های فولادی ایجاد می شود.

به همین دلیل است که در کشور آلمان از صنعت فولادسازی به عنوان صنعتی که باعث رشد فزاینده اقتصادی در کشور می شود نام می برند.

فولاد، فلزی حامی محیط زیست است
فولاد در تمامی صنایع استفاده می شود و در سالهای اخیر از این فلز به عنوان یم فلز حامی محیط زیست نام برده شده است.. اما دلیل این نام گذاری چیست و چگونه این فلز می تواند در کاهش انتشارکربن در دنیا تاثیرداشته باشد؟ استفاده از فولاد در ساخت توربین های بادی و خودروهای الکتریکی نشان می دهد این محصول ارزشمند صنعتی را می توان برای حفاظت از محیط زیست هم به کار گرفت.

از طرف دیگر۸۲ درصد از مواد اولیه مورد استفاده در ساخت تجهیزات و تاسیسات فراساحلی انرژی های بادی را فولاد و فراورده های فولادی تشکیل می دهد و آن تجهیزات تاثیر زیادی در کاهش انتشار کربن در دنیا دارند.

گزارشهای رسمی دولت آلمان نشان می دهد تاسیسات فراساحلی انرژی بادی در کشور آلمان زمینه را برای کاهش ۴۰ میلیون تنی انتشار کربن فراهم کرده است که رقم بسیار بزرگی است. از طرف دیگر فولاد قابل بازیافت است و این مزیت مهمی برای این محصول صنعتی است. در آلمان امکان بازیافت کامل فراورده های فولادی بدون از بین رفتن کیفیت آنها وجود دارد و این ویژگی باعث می شود تا هم در مصرف انرژی در دنیا صرفه جویی شود و هم در مصرف مواد اولیه موجود در طبیعت صرفه جویی شود.

این ویژگی مهم فولاد موجب صرفه جویی بالغ بر ۷۰ درصدی در مصرف آب و صرفه جویی بالغ بر ۴۰ درصدی در مصرف مواد اولیه از جمله سنگ  آهن شود.

نوآوری در صنعت فولاد
با توجه به اهمیت این صنعت در دنیا، فعالیتهای مطالعاتی زیادی هم در این حوزه انجام می شود که نتیجه آن افزایش سطح نوآوری ها در صنعت فولادسازی است. درکل اروپا بالغ بر ۲۵۰۰ نوع فولاد قابل عرضه به بازار وجود دارد و هر ساله در نتیجه سرمایه گذاریهای انجام شده در صنعت می توان شاهد عرضه ۲۵ تا ۳۰ نوع مختلف محصول به بازار را داشت.

یکی از جدیدترین محصولات فولادی را می توان فولاد سبک دانست. درآلمان با استفاده از تکنولوژی های جدیدی وزن فولاد مورد استفاده در صنعت خودروسازی کاهش یافته است.

کاهش وزن این فولاد که در ساخت بدنه خودرو مورد استفاده قرار می گیرد باعث می شود تا در مصرف سوخت مورد نیاز برای حرکت خودرو صرفه جویی شود و انتشار کربن نیز کاهش یابد. در رسانه های آلمانی از این تکنولوژی به عنوان یکی از برترین نواوری ها در صنعت  فولادسازی آلمان نام برده شده است.

البته نوآوریهای آلمان به اینجا ختم نمی شود.تولید فولاد با عملکرد بالا در کارخانه های آلمان باعث می شود تا بهره وری مصرف سوخت در نیروگاه ها افزایش یابد و در بازه ۵ ساله پیش رو یعنی تا سال ۲۰۲۵ میلادی بالغ بر ۳۵ درصد از انتشار کربن این بخش کاسته شود.

کد خبر: ۸۱٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha