۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
 اختلال در تأمین تجهیزات وابسته به تراشه| ارزش سهام شرکتها کاهش یافت
با کمبود جهانی تراشه رخ داد؛

اختلال در تأمین تجهیزات وابسته به تراشه| ارزش سهام شرکتها کاهش یافت

همزمان با پاندمی کرونا و افزایش تقاضا برای وسایل الکترویکی باعث شد تا به کمبود تراشه در جهان منجر شود؛ به طوریکه اکنون تبدیل و ارزش سهام این شرکتها با نزول همراه شده است.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: «بیزنس تایمز» در تازه ترین گزارش خود به عملکرد برخی شرکتها و صنایعی که به نحوی با تراشه درارتباط هستند نگاهی انداخته است: کمبود جهانی  نیمه هادی تأمین تجهیزات روزمره از تلفن های هوشمند گرفته تا کنسول های بازی و خودروهای وابسته به فناوری را با مشکل روبرو کرده  است. با هشدار شرکت ها که ممکن است این مسئله تا نیمه دوم سال ادامه داشته باشد،  انتظار میرود که  قیمت سهام  این شرکتها برای ماه های آینده  با ریزش سنگینی  روبرو شود.

از آنجایی که اخبار در ماه نوامبر منتشر شد مبنی بر اینکه اپل برای جدیدترین آیفون خود با کمبود تراشه روبرو شده، هشدارها در مورد تأثیر آن سریع افزایش یافته است. شرکت کامیون سازی ولوو و خودروی الکتریکی (EV) نیو هفته گذشته به لیست تولیدکنندگان خودرو که خطوط مونتاژ بیکار دارند پیوستند. در همین راستا در اینجا نگاهی داریم به ارزش سهام شرکتهایی که بیشترین تهدید را به دلیل کمبود جهانی تراشه خواهند داشت:

هم اکنون کمبود تراشه و هم نگرانی در مورد گسترش مجدد Covid-۱۹ باعث شده شاخص تولید کنندگان جهانی بلومبرگ ۱۴ درصد از بالاترین رکورد یعنی ۲۵ ژانویه پایین بیاید.

سهام گروه ولوو روز سه شنبه ۷ درصد افت کرد، زیرا اعلام کرد که به دلیل کمبود نیمه هادی ها مجبور به توقف تولید خواهد شد، در حالی که Nio چین روز جمعه با اعلام اینکه تولید خود را در یک کارخانه در استان آنهویی متوقف می کند، سهام اش  ۴.۸ درصد کاهش یافت.

از طرفی آتش سوزی در ۱۹ مارس در یک کارخانه ژاپنی Renesas Electronics، یکی از بزرگترین سازندگان تراشه های خودرو، صنعت را سخت تحت تأثیر قرار داد. هفته گذشته این امر باعث کاهش ۶.۷ درصدی سهام جنرال موتورز شد. در ژاپن، سهام تویوتا موتور، که در ۱۸ مارس به بالاترین سطح شش ساله رسید، ۶.۱ درصد افت کرد.

توماس فیتزجرالد، مدیر صندوق مدیریت سرمایه گذاری EdenTree گفت: بخش خودرو بیشترین میزان اختلال را تجربه کرده است، به طوری که تولیدکنندگان تجهیزات اصلی  تولید را کاهش داده اند  و یا کارخانه های تولید را به طور موقت تعطیل می کنند. در همین حال Holdings Geely Automobile چین هفته گذشته پس از گزارش ناامید کننده،  سهامش  طی سه روز ۱۹ درصد کاهش یافت.

فراتر از صنعت خودرو، تحریک تأثیر بازار سهام بر شرکتهایی که به نیمه هادی ها وابسته اند دشوارتر است. به عنوان مثال سهام اپل در ماه نوامبر هیچ واکنشی به تأثیر کمبود نشان نداد و از آن زمان تاکنون  تنها ۵ درصد صعود کرد. تولیدکننده گوشی های هوشمند شیائومی  به تازگی پس از هشدار مبنی بر کمبود قطعات،  که باعث میشود تا رشد آن را برای چند ماه آینده کاهش دهد،  سهامش ۴.۴ درصد سقوط کرد.

اما یک جنبه مثبت کمبود تراشه: نیل کمپلینگ، تحلیلگر موسسه مالی Mirabaud Securities، گفت: با تقاضای وسایل  الکترونیک مصرفی به همان اندازه که قوی است، به شرکت ها قدرت افزایش قیمت و  پوشش هزینه های بالاتر را می دهد. وی گفت: قیمت سهام نسبت به اخبار واکنش منفی نشان نداده است و من فکر می کنم دلیل این امر این است که مهمترین دلیل اش قسمت تقاضای این کالاها است.

گروه لنوو در ماه آگوست  اعلام کرد به دایل  کمبود تراشه حاشیه سود آن را تحت تأثیر قرار داده و در ماه نوامبر اعلام کرد به دلیل کمبود قطعات نمی تواند تمام سفارشات مشتری را  پوشش دهد. هنوز هم به دلیل خرید توسط افرادی که در خانه کار می کنند، تقاضا برای لپ تاپ های این شرکت در حال افزایش و سهام از اوت دو برابر شده است. سونی ماه گذشته به دلیل تنگناهای تولید، ممکن است نتواند تقاضای کنسول بازی جدید خود را کاملاً برآورده کند.

در حالی که تراشه های ساخت  بخش نیمه هادی سامسونگ الکترونیک برای سایر شرکت ها از معادله مطلوب عرضه و تقاضا سود می برند، اما  این شرکت کره ای از آسیب دیدن خط تولید محصولات مصرفی خاص خود خبر داده است. سامسونگ در این ماه نسبت به بروز مشکلات، از جمله لغو احتمالی عرضه گلکسی نوت جدید خود، یکی از پرفروش ترین مدل های تلفن هوشمند، هشدار داد.

سازندگان تجهیزات شبکه نیز تحت فشار قرار گرفته اند. تحلیلگران در موسسه مالی Oddo BHF با  اشاره به  یک گزارش DigiTimes (رسانه درحوزه نیمه هادی) اعلام کردند که زمان تحویل تراشه های شبکه تا ۵۰ هفته افزایش یافته  است که نشان می دهد کمبود تراشه به بخش شبکه نیز رسیده است و احتمالاً تا اوایل سال آینده ادامه خواهد داشت.

در حالی که خودروسازان با مشکل روبرو شده اند، اما جاناردان منون، تحلیلگر لیبروم کپیتال، گفت: بیشتر شرکت های نیمه هادی باید نتایج قوی را برای سه ماهه اول گزارش دهند همچنین وی  معتقد است این خبر خوب برای فروشنده نیمه هادی است. چرا که این نوع فشردگی - استفاده از ظرفیت، افزایش قیمت ها، تقاضای بسیار بسیار زیاد - بدون شک به این معنی است که نتایج خوبی در پیش دارند.

تأمین کننده تراشه اتومبیل اروپا Infineon Technologies AG ؛ ۱۲درصد رشد، در حالی که STMicroelectronics NV فقط ۵.۶ درصد سود کسب کرده است. در ایالات متحده، Texas Instruments ، ۱۵ درصد رشد داشته است، در حالی که تولید کننده نیمه هادی NXP و ON Semiconductor  به ترتیب ۲۵ درصد و ۲۴ درصد، در مقابل ۱۱ درصد شاخص نیمه هادی فیلادلفیا  قرار دارند.

این در حالی است  که سازندگان تراشه برای افزایش ظرفیت به کارخانه های خود هجوم می آورند و دولت های نگران  در مورد خطرات امنیت ملی به دنبال تدابیر برای تشویق تولیدات محلی هستند. این ترکیب فضای هزینه ای را ایجاد کرده است که به گفته برخی تحلیلگران سالها به سود صنعت خواهد بود. باید اشاره کرد Applied Materials، بزرگترین سازنده تجهیزات در حوزه نیمه هادی ها، شش ماه گذشته سهام اش دو برابر شده، در حالی که Lam Research شرکت تولید کننده دیگر نیمه هادی،  نسبت به مدت مشابه ۷۷ درصد سود کسب کرده است.

کد خبر: ۸۱٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha