۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
بورس در ۱۴۰۰؛  سردرگم‌تر از همیشه
یادداشت روزنامه نگار؛

بورس در ۱۴۰۰؛ سردرگم‌تر از همیشه

پیش بینی دقیق بورس در سال ۱۴۰۰ غیرممکن است زیرا این بازار به عوامل بسیاری برای رشد یا نزول نیاز دارد.

وحید بلالی؛ بازار: شرایط بورس ایران در سال ۱۴۰۰ با تمام سال های گذشته متفاوت است، برای این گفته خود ۱۰ دلیل دارم که آن را بیان می کنم:

۱. طبق سنوات گذشته در سال های قبل از انتخابات ریاست جمهوری بورس صعودی بوده و بعد از انتخاب رئیس جمهور منتخب ، دوره رکود و ریزش و اصلاح بورس آغاز شده است، اگر این تئوری در سال ۱۴۰۰ نیز تکرار شود می توان منتظر بورس نوسانی در این سال بود.

۲. بورس در سال ۱۴۰۰ به هیچ وجه قابل مقایسه با سال های گذشته مانند ۹۲ و ۸۴ نیست، به این دلیل که این بازار در گذشته مخصوص سرمایه گذاران حرفه ای بوده و مردم عادی در روند آن دخالتی نداشتند، اما در سال ۱۳۹۹ با خیل عظیم تازه واردان به بورس، بازار سرمایه ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با سال های ۹۲ و ۸۴ نبوده و نمی توان به قطع گفت بعد از انتخاب رئیس جمهور جدید و ثبات احتمالی در قیمت ارز وضعیت بورس هم اصلاحی خواهد بود.

۳. بررسی کلان اقتصاد به ما می گوید در سال جدید حداقل ۳۵ درصد تورم خواهیم داشت، دوره رکود بورس در سال های گذشته برای دوران رکود و تورم های پایین تر از ۲۰ درصد بوده است حال آنکه شرایط اقتصاد کشور به هیچ وجه با آن زمان قابل مقایسه نخواهد بود.

۴. نکته ای که در سنوات گذشته به هیچ وجه سابقه نداشته حمایت مستقیم رئیس کل بانک مرکزی از بازار سرمایه بوده و همتی اصرار دارد با کاهش نرخ سود سپرده و کاهش بنگاه داری بانکها سرمایه های مردم را به سمت بازار سرمایه سوق دهد.

۵. مسئولان ارشد کشور با ظرفیت عظیمی به نام بازار سرمایه آشنا شده اند قبل از سال ۱۳۹۹ سابقه نداشت که تمام مسئولان ارشد با هر گرایش سیاسی از بازار سرمایه حمایت کنند و حال بورس با حمایت کل مجموعه نظام جمهوری اسلامی همراه شده که این اتفاق برای بازار سرمایه بسیار مبارک بوده و در درازمدت باعث ثمرات بسیاری برای کشور خواهد شد.

۶. رئیس جمهور بعدی کشور با هر سلیقه ای که باشد مجبور است از بازار سرمایه حمایت کند و به همین دلیل عده ای معتقدند دیگر وارد دوران رکود چهار ساله به شکل گذشته نخواهیم شد، زیرا رئیس جمهورهای گذشته در ابتدای سکان ریاست جمهوری اعتقادی به بازار سرمایه نداشته و حتی در شعارهای انتخاباتی خود نیز به آن اشاره نمی کردند اما در سال ۱۴۰۰ بورس می تواند رئیس جمهور را انتخاب کند.

۷. شورای عالی بورس مصمم است با بروزرسانی ابزارهای معاملاتی همچون ایجاد معاملات دوطرفه، افزایش دامنه نوسان و افزایش شناوری هیجان های بازار را از بین ببرد، اگر شورای عالی بورس این قول خود را اجرایی کند، دیگر شاهد الگوهای اصلاح زمانی چند ساله نخواهیم بود و الگوهای اصلاحی با زمان بسیار کمتری به اتمام خواهند رسید، ضمنا می توان از بازار نزولی نیز کسب سود کرده و با این نگاه بازار سرمایه ایران برای سرمایه گذاری تمام ایرانیان و حتی خارجی ها بسیار جذاب خواهد شد.

۸. شرایط بین المللی و تاثیر آن بر بورس ایران می تواند بورس را از فرش به عرش برساند، قرارداد همکاری ۲۵ ساله با چین و هم زمان بازگشت آمریکا به برجام می تواند بورس ایران را بسیار بزرگتر از امروز کند، با سرمایه گذاری خارجی چه از غرب و چه از شرق ، شرکت های بورسی بسیار بزرگتر از امروز خواهند شد و شناوری و عمق بازار سرمایه ایران می تواند چندین برابر امروز باشد، اگر سال ۱۴۰۰ سال اجرایی شدن مفاد اقتصادی قرارداد با چین و فاز اجرایی برجام شود ، اقتصاد ایران می تواند راه توسعه ۲۰ساله را در ۵ سال طی کرده و این امر بر بورس نیز بسیار تاثیرگذار است. ضمن اینکه قرارداد همکاری با چین ریسک جنگ را از ایران به طور کامل از بین برده و به اقتصاد ایران ثبات می بخشد.

۹. نگاه مجلس و دولت به بازارهای موازی بورس تعیین کننده است، اگر مجلس و دولت وارد فاز اجرایی و سختگیرانه مالیات گرفتن از املاک، ارز، طلا و خودرو شوند، این بدان معناست که بازار بورس ایران تنها بازار سرمایه گذاری به صرفه، قانونی و رسمی در اقتصاد خواهد شد و این عامل بر بورس بسیار تاثیرگذار است.

۱۰. وضعیت بازار رمزارزها نیز برای بورس بسیار تعیین کننده خواهد بود، مشاهدات نشان می دهد بیش از یک میلیارد دلار در چند ماه اخیر در رمزارز سرمایه گذاری شده و اگر بازده این بازار به ریسک آن در بلند مدت غلبه کند این بازار ، رقیبی سخت برای بورس ایران خواهد شد، البته راه دیگر رسمی شدن و قانونی شدن سرمایه گذاری در رمزارزهای تاییده شده است و این کار می تواند از مبادی کارگزاری های رسمی داخلی انجام بپذیرد و باز هم سرمایه در بورس ایران حفظ شود.

با ۱۰ دلیل فوق می توان نتیجه گرفت وضعیت بورس در سال ۱۴۰۰ از تمام سال های قبل آن پیچیده‌تر، حساس‌تر و غیرقابل پیش بینی‌تر است و به همین دلیل است که می‌گویم: بورس در سال ۱۴۰۰ وضعیت سردرگمی دارد.

کد خبر: ۸۱٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha