۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
احتمال شکست ترامپ قوت گرفت/ تأثیر کرونا بر اقتصاد آمریکا جدی است
گفتگوی اختصاصی بازار با معاون پیشین کاخ سفید

احتمال شکست ترامپ قوت گرفت/ تأثیر کرونا بر اقتصاد آمریکا جدی است

پروفسور «فرانک فن هیپل» می گوید آثار اقتصادی ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا بسیاری جدی خواهد بود که می تواند منجر به شکست ترامپ در انتخابات آمریکا نیز بشود.

به گزارش بازار، فدرال‌رزرو برای مقابله با ویروس کرونا ناچار به واکنش اضطراری شد. این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد برای مقابله با تبعات اقتصادی، نرخ بهره را نیم درصد کاهش می‌دهد. این میزان کاهش از دوره بحران اقتصادی گذشته بی‌سابقه بوده است. کارشناسان اقدام فدرال رزرو را اولین مکانیزم دفاعی سیاست پولی در برابر بحران ناشی از کرونا توصیف می‌کنند. انتظار این بود با کاهش نرخ بهره بازارها تا حدودی آرام شود. اما بلافاصله بعد از اعلام برنامه فدرال‌رزرو، بازارها برخلاف جهت پیش‌بینی‌شده حرکت کردند. بازار سهام، شاخص دلار و اوراق وارد سراشیبی پرنوسانی شدند. شاخص دلار حدود ۵/ ۰ درصد نزول کرد. دلار در برابر ین ژاپن و فرانک سوئیس نیز نزولی شد تا در برابر پناهگاه‌های امن ارزی به‌طور کامل عقب نشسته باشد. در مقابل اونس طلا با رشد هفتگی نزدیک به ۴ درصد بر شاخص دلار آمریکا چیره شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در واکنش به کاهش نرخ بهره در پیامی توییتری نوشت: فدرال‌رزرو نرخ بهره را کاهش داده، اما سیاست‌های تسهیلی بیشتر و مهم‌تر از آن، در یک سطح قرار گرفتن کنار دیگر کشورها است. ما با دیگران در یک سطح رقابت نمی‌کنیم. این برای آمریکا منصفانه نیست. سرانجام زمان آن فرا رسید تا فدرال‌رزرو پیشگام شود و سیاست تسهیلی بیشتر و کاهش بیشتر در نرخ بهره را در دستور کار خود قرار دهد.

در ادامه گفتگوی بازار با پروفسور «فرانک فن هیپل» درباره آثار اقتصادی ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا و جهان را می خوانیم. وی استاد دانشگاه پرینستون آمریکا است. وی معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری بیل کلینتون بوده است.

شاهد شیوع ویروس کرونا در کشور آمریکا نیز هستیم. این موضوع چه تأثیری بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت؟

به نظر می رسد ویروس کرونا یک ماه پیش از آنکه این ویروس در ایران اپیدمی شود وجود داشته است. تصور من این است که تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا خیلی جدی خواهد بود. برای نمونه در عرض ۱۰ روز شاهد بودیم که بازار بورس حدود ۱۴ درصد افت کرد. این موضوع نشان از این دارد که بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا حالا حالاها در آمریکا ادامه خواهد داشت.

با توجه به این موضوع، تداوم این روند چه تأثیری بر انتخابات آمریکا و شکست ترامپ در آن خواهد داشت؟

بله شکست ترامپ با توجه به آثار اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در آمریکا محتمل است.

او سطح بی کفایتی و ناسازگاری معمول خود را نشان داده است اما به نظر می رسد «پایگاه» سیاسی وی می تواند از همه گناهانش بگذرد. همچنین هنوز مشخص نیست که رقیب وی در اردوگاه دموکراتها کیست. این می تواند تفاوت زیادی در شانس او ایجاد کند. مردم به دلایل مختلف نگران این هستند که هم «بایدن» و هم «سندرز» به عنوان کاندیداها چقدر خوب خواهند بود.

ترامپ اخیرا «فدرال رزرو» را به خاطر کاهش نرخ بهره به منظور مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا مورد انتقاد قرار داده است. اما این اتفاق نیفتاده است. این امر چگونه بر اقتصاد ایالات متحده تأثیر خواهد گذاشت؟

مشخص نیست که هرگونه اقدام فدرال رزرو در مورد نرخ بهره می تواند تحت شرایط فعلی تغییر بزرگی ایجاد کند.

به نظر شما تاثیر اقتصادی این ویروس بر اقتصاد جهانی چیست؟

این تأثیر می تواند بزرگ باشد. یک متغیر مهم این است که آیا واکسن می تواند به سرعت تولید شود. من فقط در رادیو شنیدم که شاید ۱۸ ماه طول بکشد. من امیدوار بودم که ممکن است چند ماه طول بکشد.

کد خبر: ۸٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha