۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
مهار ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال از اهداف ساخت سد آزاد کردستان است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان :

مهار ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال از اهداف ساخت سد آزاد کردستان است

سنندج- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به اینکه مهار ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال از اهداف ساخت سد آزاد است، گفت: سامانه انتقال آب این سد با هدف تامین آب شرب شهر سنندج، آب مورد نیاز صنعت و شرب شهرستان‌های قروه و دهگلان طراحی شده است.

به گزارش بازار به نقل از  روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کردستان،آرش آریانژاد به اهداف سد آزاد اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اسناد موجود و تخصیص اعلام شده از سوی وزارت نیرو، تمامی اهداف سد آزاد برای استان کردستان تعریف شده است.

وی اضافه کرد:  این اهداف شامل تامین آب کشاورزی باغات پایین دست، تامین آب شرب شهر سنندج بوسیله انتقال مستقیم به تصفیه خانه این شهرستان  واز طریق انتقال به سد میان راهی قوچم، تامین آب شرب شهرستان‌های قروه، دهگلان و روستاهای تابعه، تامین آب صنعت بخشی از زنجیره فولاد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان اضافه کرد: بر این اساس تخصیص مازادی وجود ندارد تا به استان های همجوار اختصاص یابد و کل  آب تخصیص یافته در حوزه های شرب، صنعت و کشاورزی در استان کردستان مصرف می شود.

آریانژاد با اشاره به اینکه  شهرستان‌های قروه و دهگلان و برخی از روستاها با کمبود آب شرب مواجه هستند و انتقال آب از سد آزاد به این شهرستان ها در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد، گفت: اهداف اصلی طرح سامانه انتقال آب، مهار ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال، انتقال آب به دشت‌های شرقی استان، تامین آب شرب سنندج و روستاهای مسیر و بخش کشاورزی منطقه است و هیچ گونه اهداف دیگری خارج از این برنامه برای سد آزاد در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به سهم روستاهای اطراف از این سد، یادآور شد: آب شرب برخی از روستاهای نگل، دریله، برقرو و شهر شویشه از پایین دست سد با خط لوله آب شرب انتقال می‌یابد و قرار است در مسیر نیز ۵۰ روستای دیگر از آب این سد بهره‌مند شوند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان به مبادله سه تفاهم نامه در بهمن ماه ۱۳۹۹ مابین قرارگاه سازندگی و خاتم الانبیا و شرکت منابع آب و نیروی ایران برای آبرسانی از سد قوچم به شهرستان دهگلان و قروه و همچنین تفاهم نامه ای بین قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت آب منطقه ای استان، برای آبرسانی از سد سیازاخ به شهرهای بیجار و حسن آباد اشاره کرد واظهار داشت: شرکت آب منطقه ای از دستگاه های بزرگ اجرائی است و یکی از دغدغه های مدیران این دستگاه تامین آب شرب؛ صنعت و کشاورزی پایدار وسالم  است.

 آریانژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر۶۰ درصد منابع آبی مورد نیاز مردم کردستان از محل آب‌های سطحی و سدها و ۴۰ درصد نیز از طریق سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود، اضافه کرد: هم اکنون آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ‌ویس، بانه از سد عباس‌آباد، شهرهای بیجار و یاسوکند از سد سیازاخ، آبرسانی به شهر مریوان از سد گاران، شهرهای قروه و دهگلان از سد قوچم و طرح آبرسانی به کامیاران از سد گاوشان در دست برنامه‌ریزی یا اجرا است.

کد خبر: ۸۱٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha