۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۸
با شش حرکت متخصص بدنه خودرویتان شوید!
نگهداری از بدنه خودرو 

با شش حرکت متخصص بدنه خودرویتان شوید!

بدنه خودرو بزرگترین و اصلی‌ترین قطعه شناخته می‌شود که اهمیت فراوانی در تعیین قیمت یا خرید خودرو خواهد داشت. اگر از بدنه خودرو به درستی مراقبت شود، کمترین مقدار آسیب در سطح آن نمایان خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو: بدنه خودرو و پاکیزه بودن سطح آن برای بسیاری از مالکان خودروها اهمیت ویژه‌ای دارد. تعطیلات نوروز و عدم سفرها به دلیل ممنوعیت تردد ناشی از شیوع کرونا، فرصتی را فراهم کرده که مالکان توجه بیشتری نسبت به بدنه خودرو و اجزا فنی آن داشته باشند.
بنابراین در این گزارش سعی کردیم باتوجه به بارندگی‌های پراکنده در فصل بهار و کثیف شدن سطح بدنه، بهترین نکات نگهداری و مراقبت از بدنه را در شش مرحله شرح دهیم که آن را در ادامه از نظر خواهیم گذراند:


گام‌اول، شست‌شو فراموش نشود
نخستین گام برای مراقبت از بدنه خودرو شست‌شو آن به صورت هفتگی یا حداقل ماهی یکبار است. این مساله مقدار زیادی نمک، خاک و سایر ذراتی که حالت خورندگی در خودرو ایجاد کرده را از بین برده و عمرمفید آن را طولانی می‌کند. همچنین از ایجاد زنگ‌زدگی، خوردگی و لکه‌های دائمی در خودرو پیشگیری می‌کند. بهترین شیوه شست‌شو خودرو به کمک آب و استفاده از جت‌های مخصوص است. زیرا این جت‌ها مقدار کمی آب را مصرف و با فشار مناسب سطح بدنه را پاکیزه می‌کند. شست‌شو سینی، سپر و شل‌گیرها را نیز نباید فراموش کنید، زیرا اثرات نمک و خاک در این نقاط پنهان می‌شود. اگر مالک خودروی هستید که بلافاصله پس از شست‌شو برای ترمیم بدنه و پنهان کردن خط و خش از واکس و ترمیم کننده، استفاده می‌کنید، پرهیز کنید. زیرا استفاده از این محصولات مراقبتی در صورت وجود رطوبت روی بدنه، آسیب ایجاد خواهد کرد.

گام‌دوم، خودرو را درجای مسقف پارک کنید
یکی از معضلاتی که اغلب مالکان خودروها در کلانشهرها با آن مواجه هستند، نبود محل پارک مسقف برای خودرو است. زیرا اغلب در خیابان‌ها و کوچه‌ها، خودروها هدف پرندگان قرار گرفته و فضولات آن‌ها به سطح بدنه می‌چسبد. متاسفانه نسبت به این مساله مالکان خودروها کمترین توجه را دارند، زیرا نسبت به تخریبی که می‌تواند این فضولات در بدنه ایجاد کنند آگاه نیستند. بنابراین باید به کمک آب فراوان فضولات را از سطح بدنه جدا کرده تا به دلیل اسید موجود بدنه تخریب نشود. توجه کنید در صورت عدم پاک کردن فوری این فضولات، بدنه خودرو دچار لک خواهد شد.
گام سوم، واکس فراموش نشود
کارشناسان توصیه می‌کنند به طور معمول هر سه ماه یکبار واکس بدنه برای خودرو انجام دهید. این واکس‌ها حاوی ترکیباتی هستند که سبب محافظت از رنگ بدنه، پوشش خراش‌ها و ترمیم خطوط خواهد شد. اگر شخصا علاقه به انجام واکس زدن بدنه خودرو دارید، بهتر هست یک واکس بدون سائیدگی را تهیه، سپس با یک پارچه یا اسفنج نرم اقدام به آغشته کردن بدنه به وسیله واکس کنید. توجه کنید واکس باید روی بدنه پوشش داده شود و اگر واکس را به قسمت‌های لاستیکی یا پلاستیکی خودروی خود بمالید این امکان وجود دارد که رنگ چنین قطعاتی به طور دائمی لکه‌دار شوند. در اینصورت باید از محلول تمیزکننده شیشه(شیشه‌شور) استفاده کنید تا از روی قطعات پاک شوند.

گام چهارم، ضدزنگ فراموش نشود
محلول‌های مراقبتی فراوانی در بازار وجود دارد که یکی از انواع آن اسپری‌های ضد زنگ است. اگر در مناطق مربوط مانند شهرهای شمالی ساکن هستید یا در جاده تردد فراوان دارید، باید برای حفاظت از بدنه خودرو در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی از این اسپری‌ها استفاده کنید. استفاده مداوم از این اسپری‌ها مانع ایجاد اکسید شدن بدنه خواهد شد و فراموش نکنید که باید شیوه مصرف براساس دستور شرکت خودروساز باشد.

گام پنجم، رنگ بدنه استفاده کنید
یکی از مشکلات شایع در خودروها به ویژه کلانشهرها ایجاد خراش‌های کوچک روی بدنه ناشی از برخورد سایر خودروها و وسایل نقلیه یا اجسام است. این موضوع سبب ایجاد رنگ پریدگی در خودرو و افت قیمت خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود، مالکان خودروها نسبت به تهیه رنگ فابریک بدنه خودرو خود اقدام و همیشه آن را در ماشین داشته باشند. زیرا در صورت بروز هر نوع آسیبی می‌توانند به وسیله یک گوش پاک کن رنگ را به محل خراش زده و سبب بهبود آن شوند. پس از رنگ زدن بدنه خودرو بهتر است آن را خشک کنید تا رنگ براق شود و شفافیت به بدنه خودرو دهد. فراموش نکنید، برای تهیه رنگ حتما به نمایندگی یا کارشناس مجرب مراجعه کنید.

گام ششم، پولیش بزنید
آخرین راهکار از حفاظت بدنه خودرو، پولیش است. تقریبا بیشتر مالکان خودروها پولیش و فرآیند آن را می‌شناسند. اما باید گفت، پولیش خط و خش‌های موجود در بدنه اگر جزئی و کم عمق باشند را ترمیم و در دراز مدت سبب حفاظت بیشتر از بدنه خواهد شد. لذا توصیه می‌شود هر دو ماه یکبار برای بدنه خودرو پولیش استفاده کنید، معمولا پولیش یا محلول آن را روی دستگاه زده و به همراه شفاف کننده‌ها روی بدنه خودرو پخش می‌کنند. این مورد سبب می‌شود آسیب‌های ایجاد شده روی بدنه خودرو به کمترین میزان قابل مشاهده باشد. حتما پس از اتمام فرآیند پولیش و با گذشت یک روز، نواحی آسیب دیده را به وسیله آب و صابون شست‌شو دهید. این مورد کمک به اثربخشی بیشتر پولیش نیز خواهد کرد.

کد خبر: ۸۰٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha