۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
حاکم شدن سیستم دلالی بر بازار خودرو/ قدرت خرید مردم لرستان حریف گرانی خودرو نمی‌شود
کارشناس بازار خودرو:

حاکم شدن سیستم دلالی بر بازار خودرو/ قدرت خرید مردم لرستان حریف گرانی خودرو نمی‌شود

لرستان- علیزاده، کارشناس بازار خودرو با اشاره به وجود سیستم دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو، گفت: باید خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود.

امیر حسین علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در همه جای دنیا خودرو یک کالای مصرفی است و خودروسازان برای اینکه بتوانند سهم بالایی از بازار را کسب کنند همواره در پی افزایش انواع آپشن‌ها برای مشتری نهایی هستند.

وی افزود: متأسفانه خودرو در ایران تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده که هدف اکثر خریداران، کسب سود بیشتر از خودرو است و یک حالت واسطه‌گری و دلالی ایجاد شده است.

کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه پول‌های سرگردانی که به سمت بورس، مسکن، سکه و خودرو روانه می‌شوند به آشوب این بازار دامن می‌زنند، عنوان کرد: از آنجایی که خودرو متشکل از نهاده‌های تولید مانند فولاد، پلیمر و ... است؛ قطعاً افزایش قیمت این نهاده‌ها بر روی محصول نهایی تأثیر خواهد گذاشت.

باید نوسان قیمت خودرو را کنترل و از واسطه‌گری جلوگیری کرد
وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اگر مجلس می‌خواهد قیمت خودرو را کنترل کند بایستی ابتدا قیمت نهاده‌ها را تحت کنترل قرار دهد کمااینکه در بعضی از موارد این نهاده‌ها کاملا انحصاری هستند.

علیزاده تصریح کرد: اختلاف قیمت کارخانه و بازار و عدم قیمت‌گذاری در حاشیه بازار نیز بر آشفتگی بازار خودرو و تشویق واسطه‌ها تاثیر دارد؛ مجلس و کمسیون‌های تخصصی آن باید سیاستی اتخاذ کنند که خودرو از کالای سرمایه‌ای به مصرفی تبدیل شود.

وی ادامه داد: وقتی مثل تمام دنیا خودرو یک کالای مصرفی باشد خودروسازان به دنبال افزایش کیفیت و جلب رضایت مندی مشتری می‌روند تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند؛ به نظر با تعیین سیاست‌های سوبسید دار، نظارت بر مواد اولیه و اتخاذ سیاست قیمت گذاری در حاشیه بازار که تابع عرضه و تقاضا است می‌توان نوسان قیمت خودرو را کنترل و از واسطه‌گری جلوگیری کرد.

اختلاف قیمت کارخانه با بازار سبب افزایش دلالی‌ها شده است
کارشناس بازار خودرو گفت: سیاست کنترلی باید در کل زنجیره تامین تا محصول نهایی لحاظ شود و هر سیاستی که در پیش گرفته می شود از مواد اولیه تا محصول نهایی، قیمت گذاری، فروش و حتی خدمات پس از فروش را به‌صورت پکیج در بر بگیرد و براساس آن تصمیمات، گرفته شود.

وی افزود: اختلاف قیمت خودروساز با بازار سبب افزایش دلالی‌ها شده و این سیستم در تمام استانها از جمله لرستان وجود دارد، از آنجایی که قدرت خرید مردم لرستان به مراتب کمتر از استان‌های دیگر است برای خرید خودرو در مضیقه هستند و برای بسیاری از خانواده‌ها، خودرو نه یک کالای مصرفی بلکه یک کالای لوکس محسوب می‌شود که در اولویت زندگی آنها قرار ندارد.

کد خبر: ۸۰٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha