۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۵
تعریف پروژه‌های گذر از تنش آبی تابستان در گناوه| کرونا مصرف آب را بالا برد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تعریف پروژه‌های گذر از تنش آبی تابستان در گناوه| کرونا مصرف آب را بالا برد

گناوه- برای جلوگیری از تنش آبی و پشت سر گذاشتن تابستانی بدون قطعی آب در شهرستان گناوه پروژه‌هایی تعریف شده است که انتظار می‌رود مردم این شهرستان همکاری لازم را داشته باشند.

عصمت اسماعیلی؛ بازار: استان بوشهر برای تامین آب شرب مورد نیاز خود وابستگی شدیدی به استان‌های هم‌جوار یعنی فارس و کهگیلویه و بویر احمد دارد.

تامین ۸۵ درصد از آب شرب مصرفی استان بوشهر از طریق همسایگان همواره به عنوان یکی از چالش‌های اصلی در این استان محسوب می شود که در ایام تابستان شاهد تشدید این مشکلات هستیم.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر طی سال‌های گذشته با مشکلاتی در زمینه تامین آب شرب روبرو بوده است و نوبت‌بندی آب مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده بود که سال گذشته به نسبت مشکلات کمتری داشت.

در حالی که پائیز و زمستان کم‌بارشی را سپری کرده‌ایم، باید تدابیر لازم برای عبور از مشکلات آبی در فصل تابستان از هم‌اکنون اندیشیده شود و در این بین همکاری و همراهی مردم یک ضرورت است.

اقدامات مؤثر برای رفع مشکلات آبی روستاها
رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به دنبال یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی از بهمن ماه سال ۹۸، مدیریت واحدی در این بخش ایجاد شد و این مسئولیت در شهرستان بر عهده رئیس اداره آبفا شهرستان گذاشته شده است.

علی محمدی افزود: معضلات و مشکلات سطح روستاهای شهرستان در زمینه آبرسانی بسیار زیاد و انباشته شده بود ولی بلافاصله بعد از ادغام شرکت‌های شهری و روستایی، اقدامات مؤثر برای رفع مشکلات آبی روستاها با همکاری واحدهای زیر مجموعه آغاز و با بازدیدهای میدانی و مشاهده مشکلات آب روستاها، مطالعات مؤثر، همکاری مسئولان شهرستان، جلسات فشرده‌ای جهت رفع یا کاهش مشکلات تشکیل شد.

مشکل عمده آب روستاها مصرف آب شرب برای دام‌ها است و با توجه به اینکه اکثر مردم در سال‌های پر بارش در روستاها در بخش مرکزی و ریگ به نگهداری از دام اقدام می‌کنند این آب بیشتر به مصرف دام می‌رسد در حالی که تعهد اداره آبفا تأمین آب شرب مردم است

وی بیان کرد: نتیجه متعدد جلسات و بررسی‌ها آغاز اقدامات کارشناسی شده و ایجاد تغییراتی در حوزه شبکه آب رسانی به این روستاها بوده است بطوری که از اوایل تابستان گذشته مشکلات کاهش یافته و پایداری نسبی در تأمین آب روستاها ایجاد شد.

وی گفت: با اعمال تغییرات و مدیریت آب، طی برنامه و زمانبندی مشخص آب مورد نیاز روستاها در اختیار مردم قرار گرفت به طوری که آبرسانی تانکری که در تابستان‌های گذشته از مهمترین وظایف آبفا روستایی بوده حذف و مردم عزیز از طریق شبکه آب شرب مورد نیاز را دریافت نموده و مشکلات را به حداقل رسانیدیم.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان گناوه یادآور شد: مهندسی مجدد ایستگاه‌های پمپاژ آب، تغییر و جابجایی خطوط انتقال، مدیریت فشار شبکه، افزایش ورودی آب به مخازن مجتمع‌های روستایی و پایداری نسبی در آب روستاها از جمله این اقدامات بود که نهایی شد.

استفاده از آب شرب برای دام
وی با اشاره به اینکه چندین برابر سرانه تعیین شده آب به روستاهای شهرستان داده می‌شود گفت: مشکل عمده آب روستاها مصرف آب شرب برای دام‌ها است و با توجه به اینکه اکثر مردم در سال‌های پر بارش در روستاها در بخش مرکزی و ریگ به نگهداری از دام اقدام می‌کنند این آب بیشتر به مصرف دام می‌رسد در حالی که تعهد اداره آبفا تأمین آب شرب مردم است ولی نهایت همکاری را به عمل آورده است تا دغدغه دامداران عزیز از بابت تأمین آب نیز کاهش یابد.

وی گفت: اگر دستگاه‌های متولی که مسئول تأمین آب دام و دامداری هستند در این زمینه برنامه ریزی و آبرسانی کنند و مردم نیز مصارف خود را مدیریت کنند، مشکلات آب روستاها رفع خواهد شد.

تعریف پروژه‌های گذر از تنش آبی تابستان در گناوه/ کرونا مصرف آب را بالا برد

محمدی ادامه داد: آب روستاهای سر بست، مال قائد و مال خلیفه‌ای از سال‌های قبل در حوزه آب شهری قرار داشته و تأمین آب آنها به ویژه در تابستان با مشکل مواجه بود لذا سال گذشته مهندسی مجدد ایستگاه پمپاژ تأسیسات محله امامزاده انجام شد که با این تغییرات و خرید پمپ‌های جدید مشکل آب این سه روستا و محلات متصل به شهر برطرف و شرایط پایداری ایجاد شد.

وی با اشاره به مشکلات و اقدامات آبرسانی در حوزه شهری شهرستان اضافه کرد: علیرغم اینکه که در فصل تابستان بسیاری از شهرها و روستاهای استان درگیر کم آبی شدید بودند اما در گناوه با بهره گیری از توان نیروی‌های شهرستان، کارشناسی و مدیریت مناسب، مطالعات، نشت یابی و تصحیح فشار شبکه، سعی شد تا مشکلات به حداقل برسد و شرایط بهتری برای تأمین آب مردم فراهم شود.

گناوه سال گذشته کمترین مشکل را داشت
محمدی یادآور شد: ما امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که تنها شهرستانی در استان بودیم که با کمترین مشکلات تابستان گذشته را پشت سر گذاشتیم و از نظر عملکردی با توجه به شرایط، بهترین عملکرد را برای تأمین آب مردم داشتیم.

وی با اشاره به عملکرد این اداره در سال ۱۳۹۹ در شهر و روستاهای شهرستان گناوه گفت: ۲ کیلومتر خط انتقال آب محله نوروز آباد در شهر گناوه که از سال‌های قبل ناتمام باقی مانده بود اجرا و آماده بهره برداری است که در فروردین امسال با اتصال نهایی به بهره برداری خواهد رسید و مشکل این محله برطرف خواهد شد.

نصب پمپ کنار کنتور آب از دلایل افزایش مصرف است که علاوه بر افزایش مصرف و کاهش فشار آب در شبکه باعث خرابی کنتورها نیز می‌شود

محمدی عنوان کرد: مهندسی مجدد ایستگاه پمپاژ آب ساقی کوثر و تغییر پمپ‌ها انجام شد و ۹۰ درصد پیشرفت کار در این زمینه داشته‌ایم.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان گناوه ادامه داد: جابجایی خط انتقال آب سه روستای سر بست، مال خلیفه‌ای و مال قائد با همکاری شهرداری انجام که این خط از محل بلوار خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه شهری گناوه ۴۲۰ کیلومتر شبکه آب و ۲۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده است که تعداد ۱۵ هزار اشتراک فاضلاب واگذار شده است.

شیوع کرونا و مصرف بالای آب
وی گفت: بیش از ۱۵ کیلومتر توسعه شبکه جهت تأمین آب شرب و ۲۰ کیلومتر نوسازی شبکه در جهت کاهش هدر رفت آب، نشت یابی شبکه به طول ۳۲۰ کیلومتر و مدیریت فشار شبکه در شهر گناوه انجام شده است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان گناوه اضافه‬ کرد: اتفاقات آب (شکستگی لوله‌ها) از ۷.۵ مورد به ۲.۴ مورد در شبانه روز کاهش یافته که باعث آبرسانی بهتر به مردم و جلوگیری از هدر رفت آب شده است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان گناوه بیان کرد: تعداد کل مشترکین در شهرستان گناوه ۴۲ هزار فقره است که ۳۵ هزار شهری و ۷ هزار مشترک روستایی است و ذخیره سازی مناسبی جهت تأمین آب شرب در سطح شهرستان در اختیار داریم.

وی با اشاره به مشکلات شیوع کرونا و مصرف بالای آب گفت: با وجود ناشناخته بودن ویروس کرونا، فشار روانی جامعه برای شستشو در جهت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همزمانی با گرمای تابستان، باعث افزایش ناگهانی مصرف آب و ایجاد مشکلات بسیاری شد که در این زمینه نیز با همکاری مردم عزیز در مصرف بهینه و اعمال برنامه‌ها و مدیریت بهینه در تأمین آب توانستیم با حداقل مشکلات و کاهش نگرانی مردم، تابستان را با موفقیت و کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.

تعریف پروژه‌های گذر از تنش آبی تابستان در گناوه/ کرونا مصرف آب را بالا برد

تکمیل فاضلاب گناوه
رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان گناوه یادآور شد: نصب پمپ کنار کنتور آب از دلایل افزایش مصرف است که علاوه بر افزایش مصرف و کاهش فشار آب در شبکه باعث خرابی کنتورها نیز می‌شود که هزینه تعویض کنتور در این حالت بر عهده مصرف کننده خواهد بود.

محمدی افزود: مصرف کننده ها برای کاهش مصرف آب و استفاده بهینه، از نصب مستقیم پمپ‌های آب جدا خودداری کنند و نصب پمپ را بعد از یک منبع آب خانگی قرار دهند، اگر این امر رعایت شود ضمن اینکه بهترین شرایط تأمین آب فراهم می‌شود با مدیریت مصرف توسط مردم عزیز، قبوض آب متعادلی نیز دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به مشکل چندین ساله فاضلاب گناوه گفت: مشکل فاضلاب گناوه وقفه چندین ساله داشته است و اعتبارات آن نیز در حوزه ملی تعریف می‌شود که در سفر ریاست جمهوری به استان مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل آن مصوب شد.

۴۰ درصد از انشعابات واگذارشده شبکه فاضلاب شهر گناوه از سوی مشترکین به شبکه وصل نشده است و با وجود اینکه شبکه تا درب منازل کشیده شده اما هنوز اقدام به وصل فاضلاب خانگی به شبکه نکرده‌اند

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان گناوه ادامه داد: با پیگیری‌های مدیر عامل شرکت در جهت تخصیص اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری، پروژه‌های خوبی در این زمینه تعریف و کلنگ زنی و به مرحله اجرا درآمد که تا پایان این پروژه‌ها یک هزار میلیارد ریال هزینه یعنی دو برابر اعتبارات مصوب این سفر، پروژه تعریف شد.

وی گفت: سه پروژه بسیار مهم پروژه کانال پساب تصفیه خانه فاضلاب، احداث ایستگاه فاضلاب در خیابان ساحلی و شبکه جمع آوری فاضلاب در خیابان شیلات تا بازار ماهی فرشان از این پروژه‌ها هستند.

وی اضافه کرد: شبکه جمع آوری فاضلاب کوی بسیجیان که در سال‌های گذشته احداث شده است و برنامه احداث ایستگاه پمپاژ آن نیز جز برنامه‌های سال جدید خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه با ابلاغ ماده ۵۶ در خصوص تأمین هزینه‌های شبکه‌های فاضلاب از محل اعتبارات بانکی رونق جدیدی در تکمیل فاضلاب گناوه انتظار می‌رود افزود: مطالعات محله‌هایی از شهر که فاضلاب آنها اجرا نشده، انجام و طرح‌ها آماده شده و برخی محلات طرح‌ها به تأیید رسیده و اگر ماده ۵۶ به صورت نهایی عملیاتی شود می‌توان فاضلاب شهر گناوه را از این محل تکمیل کرد.

مشترکین در انتظار اتصال به شبکه فاضلاب
وی گفت: اجرای طرح فاضلاب خواسته به حق و چندین ساله مردم بوده است که کار آن از سال‌ها قبل آغاز شده است ولی با وجود اجرای این طرح در برخی از محلات متأسفانه مشترکین هنوز به فاضلاب شهری متصل نشده‌اند.

محمدی تصریح کرد: ۴۰ درصد از انشعابات واگذارشده شبکه فاضلاب شهر گناوه از سوی مشترکین به شبکه وصل نشده است و با وجود اینکه شبکه تا درب منازل کشیده شده اما هنوز اقدام به وصل فاضلاب خانگی به شبکه نکرده‌اند.

وی گفت: از همشهریان و مشترکانی که هنوز به شبکه فاضلاب وصل نیستند درخواست می‌شود که برای کاهش مشکلات سطح شهر در این زمینه همکاری کنند.

تعریف پروژه‌های گذر از تنش آبی تابستان در گناوه/ کرونا مصرف آب را بالا برد

تعریف پروژه‌های گذر از تابستان
وی پیرامون پروژه‌های تعریف شده این اداره برای گذر از تابستان امسال گفت: چندین پروژه برای کاهش مشکلات و گذر از تابستان امسال پیش بینی شده است که نشت یابی، مهندسی مجدد و ارتقا ایستگاه پمپاژ شهر گناوه، اجرای پروژه خط انتقال آب نوروز آباد از جمله برنامه‌ها در شهر گناوه است.

وی تصریح کرد: برای روستاهای شهرستان نیز احداث ایستگاه پمپاژ برای روستاهای جزیره شمالی و جنوبی، احداث ایستگاه پمپاژ خط انتقال روستاهای بینک، چاهک و چاهشور که تا کنون آب آنها از بندر امام حسن تأمین می‌شد و از امسال از شهرستان تأمین خواهد شد تا مشکل چندین ساله این روستاها برطرف شود، مهندسی مجدد و ارتقا مجتمع آبرسانی شول که شامل روستاهای شول، کلر، کمالی، احمدحسین، چشمه و گودری که باعث افزایش فشار آب و ساعت آبگیری می‌شود از جمله برنامه‌های آبفا در روستاها برای گذر از تابستان امسال است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان گناوه یادآور شد: با توجه به مشکلات کم بارشی، ادامه روند شیوع کرونا، تأمین آب شهرستان از خارج استان و سد کوثر، کاهش ذخیره سازی سدها و با توجه به شرایط مصرف در تابستان از همه همشهریان و مشترکان درخواست می‌شود جهت جلوگیری از تنش در ارائه خدمات و پشت سر گذاشتن تابستانی بدون قطعی آب، نهایت همکاری را با این اداره داشته باشند.

وی گفت: تلفن رایگان ۱۲۲ به صورت شبانه روزی آماده دریافت مشکلات مشترکین و گزارش شکستگی و اختلالات در شبکه آب و فاضلاب است.

رئیس آب و فاضلاب شهرستان گناوه بیان کرد: بهترین راه برای پایدار ماندن وضعیت آب در شرایط کنونی صرفه جویی مناسب و جلوگیری از هدر رفت آن با همکاری و همراهی آحاد مردم عزیز است و در صورتی که همگان اصول مصرف بهینه را رعایت کنند به طور یکنواخت آب مناسب در اختیار مشترکان قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۸۰٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جوان گناوه ای IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      0 0
      سلام من به نوبه خودم از مدیر و کارکنان آب و فاضلاب گناوه تشکر میکنم و خودم از نزدیک شاهد زحمات آنها در تابستان گذشته در روستاها و شهر گناوه بوده‌ام و همه میدانیم که تابستان گذشته با وجود کرونا و مصرف بیشتر آب مشکل خاصی توی شهرستان بابت آب نداشتیم و خدا قوت خدمت همه اونها