۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی دامغان؛ اشتغال‌زایی برای ۲۰۰۰ نفر
بازار گزارش می‌دهد؛

آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی دامغان؛ اشتغال‌زایی برای ۲۰۰۰ نفر

دامغان - منطقه ویژه اقتصادی دامغان تقریباً دو سال پیش به تصویب نهایی رسید و از آن موقع اقدامات زیرساختی خوبی در آن صورت گرفته اما تا تکمیل شدن آن هنوز راه زیادی در پیش است راهی که در آن همراهی مسئولان و جذب سرمایه‌گذاری دو اولویت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، منطقه ویژه اقتصادی دامغان سومین منطقه ویژه اقتصادی استان سمنان بعد از سمنان و گرمسار است. طرحی که می‌تواند اشتغال‌زایی و توسعه صنعتی و تولیدی خوبی را برای این شهرستان مستعد درزمینهٔ صنعت، معدن و کشاورزی به ارمغان بیاورد.

این منطقه ویژه اقتصادی، مشکلات متعددی هم دارد که مسئولان باید برای رفع آن‌ها کمر همت ببندند. کمبود منابع آب و کویری بودن منطقه یکی از این موانع در کنار تأمین برق است.

اجرای طرح‌های حوزه آب و نیروگاه خورشیدی

البته اقدامات خوبی برای رفع این کمبودها نیز انجام‌شده که از آن جمله می‌توان به اجرای طرح‌های حوزه آب و نیروگاه خورشیدی اشاره کرد که تا حد زیادی می‌تواند در ایجاد رغبت بین سرمایه‌گذاران مؤثر واقع شود.

منطقه ویژه اقتصادی دامغان در زمینی به مساحت یک هزار هکتار ایجادشده و یک هزار هکتار دیگر نیز در نظر گرفته‌شده است که پس از اتمام ساخت مرحله اول، در مرحله بعد یک هزار هکتار دیگر وارد چرخه خواهد شد.

گام های عملیاتی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار درباره آماده‌سازی منطقه ویژه اقتصادی دامغان، گفت: برنامه‌ای توسعه‌ای دامغان به‌صورت جدی در حال اجرا است که سه‌گام از هشت گام  برنامه عملیاتی آن شامل معدن، نیروگاه خورشیدی و گلخانه‌ای به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و در حال اجرا است.

حشمت الله عسگری تصریح کرد: انقلاب معدن و فرآوری معدنی در دامغان از دیگر اقدامات و برنامه های توسعه ای است که به رشد و توسعه واحدهای معدنی کمک فراوان می کند.

وی افزود: با پیگیری های انجام‌شده ۱۳ واحد معدنی دامغان ارتقاء ظرفیت یافته و هفت واحد معدنی دیگر در این شهرستان از حالت رکود خارج و به فعالیت کاری خود ادامه دادند.

اهمیت زیرساخت اقتصادی

درباره اهمیت این زیرساخت اقتصادی حرف های بسیاری بیان می‌شود اما از آنجا که دامغان بر سر کردور شمال- جنوب از طریق مسیر ساری- دامغان- معلمان و اصفهان و در نهایت جنوب کشور و همچنین کریدور شرق به غرب شمال تبریز-تهران – مشهد و بالعکس قرار دارد ایجاد چنین زیرساخت های تولیدی و اقتصادی می‌تواند مثمر ثمر باشد.

نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره کمبودهای این منطقه ویژه اقتصادی گفت: برق مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی ۱۰۰ مگاوات است که ۸۰ مگاوات آن از طریق سیکل ترکیبی و ۲۰ مگاوات آن از انرژی خورشیدی خواهد بود.

ابوالفضل حسن بیگی همچنین بیان کرد: با توجه به کمبود منابع آب و کویری بودن منطقه، کارخانه هایی ایجاد شده که به منابع آبی نیازی نداشته باشند و با بحران آب مواجه نخواهند بود از طرف دیگر مجوز تاسیس سه کارخانه تراکتورسازی، کمباین و ادوات کشاورزی و خودرو سازی، در این منطقه با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی اخذ شده است.

رفع مشکلات

با رفع مشکلات و موانع منطقه ویژه اقتصادی دامغان شاهد اشتغال دو هزار نفر خواهیم بود و این یعنی یک تحول ویژه در انتظار شهرستان دامغان خواهد بود.

به نظر می رسد با ایجاد و راه اندازی کامل منطقه ویژه اقتصادی و همچنین توصعه صادرات پسته که در سال جاری سه هزار میلیارد تومان گردش مالی برای دامغانی ها داشته، باید آینده روشنی را برای دیار صد دروازه متصور بود به خصوص که این شهرستان یکی از مکآن‌های گردشگری و توریستی استان سمنان نیز محسوب می‌شود.

کد خبر: ۸٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha