۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
نان در تنور گرانی؛ خبازان انتظار افزایش قیمت دارند
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

نان در تنور گرانی؛ خبازان انتظار افزایش قیمت دارند

مشهد- افزایش قیمت مواد اولیه، حامل‌های انرژی و دستمزدها در سال گذشته همواره یکی از موضوعات موردبحث بود که در این راستا بسیاری از خبازان امیدوارند که در سال ۱۴۰۰ با افزایش قیمت نان مشکلات آن‌ها پایان یابد.

بازار؛ گروه استان‌ها: اگرچه صف‌های نان در سه‌ماهه آخر سال گذشته کوتاه شد و دیگر شاهد کمبود آرد و نان در شهر مشهد مقدس نبودیم اما هم چنان گرانی محصول نانوایی های «آزاد پز» به‌عنوان یکی از گلایه‌های شهروندان و هم‌چنین عدم همخوانی دخل‌وخرج خبازی ها به‌عنوان یکی از نارضایتی‌های معمول ادامه داشته و هنوز این دو مشکل حل‌نشده است.

پیش‌بینی افزایش قیمت نان
ابراهیم حسینی متصدی یکی از نانوایی‌های مشهد در این رابطه به بازار می‌گوید: با توجه به افزایش تمامی مواد مصرفی از آرد گرفته تا خمیرمایه و حالا هم که باید ۳۹ درصد به حقوق کارگران بیفزاییم لذا افزایش قیمت نان بدون شک انجام خواهد شد اما دولت در این راستا تعلل می کند.

وی در این رابطه به ما می‌گوید: تصور من بر این است که البته قیمت نان تا خردادماه ثابت خواهد بود و سپس گران خواهد شد.

این خباز بابیان اینکه در حال حاضر، مسئولان تمایلی به افزایش قیمت نان ندارند به ما می گوید: به‌احتمال‌زیاد این دولت به دلیل قرار گرفتن در روزهای پایانی دوران خدمت خود نمی‌خواهد خاطره تلخ دیگری را به این خاطرات سخت اقتصادی بیفزاید از همین رو تا سه ماه آینده نیز به همین وضعیت باید روزگار بگذرانیم اما واقعیت این است که امکان ادامه فعالیت با این قیمت‌ها وجود ندارد.

حسینی بابیان اینکه تنها بخش اندکی از قیمت نان به آرد دولتی وابسته است و دولت می‌تواند در نرخ آن تأثیرگذار باشد می‌افزاید: بقیه مواد مصرفی و نرخ خدمات مانند خمیرمایه، بیمه، هزینه‌های نانوایی، دستمزد کارگر و حامل‌های انرژی افزایش داشته است لذا این افزایش‌ها در کجا دیده‌شده است؟

نان در تنور گرانی؛ خبازان انتظار افزایش قیمت دارند

وی تأکید می‌کند:  نانوایی شاید بتواند از سود خودش و از هزینه‌هایش کم کند ولی با دستمزد کارگر چه باید کرد؟

این خباز اظهار می‌کند: آب ، برق، گاز، مایه‌خمیر، بیمه تأمین اجتماعی دستمزد کارگران و اجاره مغازه‌ها به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است اما قیمت نان هنوز به همان نرخ‌های یک سال پیش است و لذا این موضوع دخل‌وخرج ما را با مشکل جدی مواجه کرده است.

نان گران است
درحالی‌که نانوایان از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مواد اولیه شکایت دارند و خواستار افزایش قیمت‌ها هستند از طرف دیگر شهروندان نیز از گرانی نان به‌ویژه در نانوایی‌های آزاد پز شکایت داشته و اظهار می‌کنند برخلاف نانوایی‌های دولتی اما آزاد پزها به اسم خرید آرد آزاد تا تنور گرم است نان خود را می‌چسبانند!

حسین کرامتی یکی از شهروندان مشهدی در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: یک قرص نان بربری کوچک یا به قول نانوایان تافتون تهرانی به مبلغ ۲۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد که اگر کمی کنجد داشته باشد ۳۵۰۰ نرخ دارد و برخی از نانوایی‌ها به اسم نان سفارشی با کنجد سفارشی همین قرص نان را به قیمت ۷ هزار تومان می‌فروشند!

این شهروند مشهدی بابیان اینکه قیمت نان بهانه‌ای شده تا برخی از نانوایی‌ها نان را به هر کیفیتی عرضه کنند اظهار می‌کند: نانوایی‌های دولتی که آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند کیفیت نان در اولویت کاری آن‌ها نیست و لذا هر وقت اعتراضی می‌کنیم کیفیت آرد را بهانه کرده و رفتار آن‌ها به‌گونه‌ای است که انگار مردم مقصر مشکلات آن‌ها هستند!

رابطه کیفیت با هزینه کارگران
رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در پاسخ به سؤال ما مبنی بر کیفیت پائین نان به‌ویژه در نانوایی‌های دولتی می‌گوید: بین کیفیت نان و قیمت آن همیشه یک رابطه مستقیم وجود دارد زیرا استخدام شاطر و کارگر باسابقه و دارای مهارت در نانوایی منجر به تولید نان باکیفیت می‌شود.

مصطفی کشتگر با بیان اینکه در حال حاضر متأسفانه با این وضع نرخ مصوب، هزینه‌ها جوابگو نیست و ما هم در این وضعیت نمی‌توانیم از کیفیت نان صحبت کنیم می افزاید: متصدیان نانوایی به دلیل اینکه هزینه‌های خود را کاهش دهند تمایلی برای استخدام کارگر دارای مهارت  و متخصص ندارند زیرا هزینه استخدام این افراد زیاد است لذا به‌کارگیری کارگر غیرمتخصص ناخواسته بر روی کیفیت نان تأثیر می‌گذارد.

دخل‌وخرج نمی‌خواند
رئیس اتحادیه نانوایان مشهدبا قبول این موضوع که برخی از متصدیان نانوایی‌ها خودسرانه نسبت به افزایش قیمت‌ها دست‌زده‌اند به ما می‌گوید: در سال گذشته در مواردی شاهد افزایش خودسرانه قیمت‌ها توسط برخی از واحدهای صنفی در نانوایی‌های آزاد پز بودیم که البته فراگیر نبود و با آن‌ها برخورد شد.

وی بابیان اینکه بسیاری از واحدهای صنفی انتظار افزایش قیمت داشتند می‌افزاید: از آنجایی‌که از آبان ماه سال گذشته نرخ نان تغییری نکرده است برخی از افراد به دلیل هزینه‌های بالایی که دارند مبادرت به افزایش نرخ نان کردند.

نان در تنور گرانی؛ خبازان انتظار افزایش قیمت دارند

مصطفی کشتگر با اشاره به اینکه هزینه نانوایی‌ها نسبت به سال گذشته چند برابر شده می‌افزاید: اگر قرار باشد نرخ نان به همین قیمت فعلی باقی بماند لذا ادامه کار برای واحدهای صنفی در سال جدیدو ماه های آتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی بابیان اینکه به دلیل افزایش قیمت دستمزد کارگران لذا با مشکل جدی تأمین نیروی کار متخصص در سال جدید روبرو هستیم می‌افزاید: البته ما پیش‌از این برای افزایش قیمت نان بر اساس نوع آن آنالیز فنی پیشنهاد داده‌ایم ولی موافقتی در این‌ رابطه صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد می‌گوید: ازآنجاکه در حال حاضر به دلیل چند نرخی بودن آرد و نان موجب تولید نرخ‌های مختلف نان و هم‌چنین نارضایتی تولید کننده و مصرف‌کننده شده است لذا به نظرم بهترین کار این است که فضای نان رقابتی شود یعنی قیمت آرد و نان را واقعی کنیم تا یارانه مستقیم  به جیب مردم برود.

وی می‌گوید: متأسفانه این چند نرخی بودن موجب ایجاد بازار آزاد و بازار سیاه شده است لذا اگر یارانه آرد به مردم داده شود هم مصرف شهروندان هدفمند می‌شود هم از بازار سیاه جلوگیری می‌شود و بازار دلالان و واسطه‌ها نیز جمع‌آوری می‌شود.

دود گرانی به چشم مردم می رود
نانواها در شرایط فعلی با توجه به گرانی‌ همه‌چیز، حق‌دارند که نگران وضعیت شغلی خود باشند و بگویند همه‌چیز گران شده است به‌جز نان. در این میان دولت باید به صحنه بیاید و اجازه ندهد به خاطر فشارهای اقتصادی زندگی مردم دچار مشکل شود.

دولت می‌تواند امتیازهایی را به نانوایی‌ها بدهد و درازای آن قیمت نان را ثابت نگه دارد. البته بماند که برخی از نانوایی‌ها از همین حالا قیمت نان را گران کرده‌اند. در زمان جنگ هم امام خمینی بر قیمت نان سفارش می‌کردند، چراکه قوت اصلی مردم است.

انتظار زیادی هم نیست باید به فکر قشر ضعیف جامعه بود. این بخش از جامعه وقتی از خواب بیدار می‌شود به فکر نان شب است و وقتی به خواب می‌رود و به فکر غذای ظهر. سقف آرزوی این جماعت همین است.

کد خبر: ۸۰٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha