۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
تولید روزانه ۱۰۰۰ تن طلای کثیف در تبریز
فیلم استان‌ها؛

تولید روزانه ۱۰۰۰ تن طلای کثیف در تبریز

تبریز- جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری کلانشهر تبریز روزانه بیش از یک هزار تُن زباله که به طلای کثیف مشهور بوده، تولید می کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، ۵۷درصد زباله‌های تبریز تر و ۴۳ درصد آن خشک است و روزانه حداقل هزار تن زباله در این شهر تولید می شود.

دفن این مقدار زباله بدون توجه به موضوع تفکیک و استفاده اقتصادی از آن علاوه بر خطرات زیست محیطی می تواند باعث نادیده گرفتن میلیون ها تومان پول و دفن آن بدون توجه به ارزش ریالی شود.

 البته ناگفته نماند که اگر تنها یک روز پسماندها در سطح شهر باقی بمانند و به طور اصولی دفن نهایی نشود، شیرابه تولید شده وارد آبهای زیر زمینی می‌شود.

در هر میلی گرم شیرابه زباله ها، بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری مضر موجود است که عامل انتقال بیش از ۱۱۸ نوع بیماری حاد است و سلامت انسان و محیط زیست را به شدت تهدید می‌کند.

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته فقط یک لیوان شیرابه قادر است یک درخت تناور را به طور کامل از ریشه خشک کند.

سلول های شش گانه مرکز دفن بهداشتی پسماند تبریز با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان در حال احداث است و نیز تصفیه خانه مرکزی شیرابه با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان تکمیل می شود.

کارشناسان، این پروژه را بزرگترین پروژه زیست محیطی تبریز در سال های اخیر یاد می کنند. زباله گاه مرکزی تبریز در شمال شهر تبریز و جاده آناخاتون واقع شده است.

تولید روزانه ۱۰۰۰ تن طلای کثیف در تبریز

هیچ قدمی برای تفکیک اصولی زباله در تبریز برداشته نشده است
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تبریز با ابراز تاسف از اینکه هیچ قدمی برای تفکیک و کاهش تولید زباله در تبریز برداشته نشده است، گفت: میزان تولید زباله بالاتر از میانگین جهانی است.

عبدالله‌ تقی‌پور با بیان اینکه مدیریت پسماند در تبریز به صورت علمی و اصولی نیست، گفت: البته برخی از کلان‌شهرهای کشور در زمینه مدیریت پسماند عملکرد موفقی داشتند که از آنها می‌توان به شهر مشهد اشاره کرد که طبق آمار ارائه شده از سازمان توسعه جهانی جایکا  ۲۲ درصد زباله و پسماند تولیدی شهر بازیافت می‌شود.

وی ادامه داد: ابتدا کاهش تولید زباله داشته باشیم سپس به ترتیب تفکیک، بازیافت، کمپوست و نتیجه نهایی و ریجکت در دو حالت دفن یا زباله‌سوزی باشد.

تقی‌پور تاکید کرد: بازیافت زباله توسط افراد حقیقی غیررسمی روز به روز در حال افزایش است، چراکه در جامعه نیز قیمت برخی از دور ریزها بسیار بالا رفته و منفعت زیادی برای این اشخاص دارند.

تولید روزانه ۱۰۰۰ تن طلای کثیف در تبریز

ارزش ریالی و گردش مالی زباله های تبریز مشخص نیست
وی بیان کرد: در مجموع ما اصلاً آمار دقیقی از تولید زباله در دست نداریم چه برسد به اینکه ارزش ریالی و گردش مالی از آن را به دست بیاوریم ولی این را یقین دارم که افراد غیر قانونی وارد شده رقم قابل توجهی را از این بابت به جیب می‌زنند.

عضو شورای شهر تبریز افزود: بخش قابل توجهی از زباله‌ها توسط زباله‌گردها و افراد غیرمجاز تفکیک می‌شود. طبق آمار اعلام می‌شود که روزانه یک هزار تُن زباله در تبریز تولید می‌شود ولی آیا این رقم با میزان جمع‌آوری روزانه مواد خشک از باکس‌های زباله مطابقت می‌کند؟

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تبریز متذکر شد: ظرفیت مواد آلی زباله‌های ایران بالای ۶۰ درصد است و به این معناست که می‌توان بهترین کمپوست را تولید کرد.

وی ادامه داد: فقر مواد آلی خاک‌های کشاورزی بر همه روشن بوده که نهادهای مربوطه بر آن اذعان داشته‌اند و اگر بتوانیم کمپوست باکیفیت تولید کنیم هیچ‌گونه ضرر زیست محیطی نخواهد داشت و می‌توان در خاک‌های زراعی از آن استفاده کرد.

وی اضافه کرد: اگر سرجمع تولید زباله در تبریز یک‌هزار تن است پس چرا با جدا کردن زباله‌های خشک از باکس‌ها توسط زباله‌گردها و یا مدیریت پسماند این آمار تغییر نمی‌کند.

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه  تولید یک‌هزار تن زباله در تبریز یک موضوع غیراصولی و غیرفنی است، افزود: باید مطالعه اساسی روی این آمار شود و آمار واقعی تولید زباله احصا شود.

کد خبر: ۸۰٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha