۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
حضور ۱۸۵۰ مسافر در قم/ خسارت کرونا به گردشگری دومین شهر زیارتی ایران
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

حضور ۱۸۵۰ مسافر در قم/ خسارت کرونا به گردشگری دومین شهر زیارتی ایران

قم- طبق گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، تا سوم فروردین‌ماه، بیش از یک هزار و ۸۵۰ مسافر در مراکز اقامتی پذیرش شدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اسفند سال ۹۸ بود که ویروس منحوس کرونا به بخش گردشگری کشور به ویژه قم که به عنوان دومین شهر مذهبی کشور به شمار می‌رود آسیب جدی وارد کرد؛ با توجه به شیوع این ویروس مسافرت‌ها کاملاً محدود شد و بخش گردشگری شهر مقدس قم درست در زمانی که در تدارک یک میزبانی از مسافران و زائران بود به کما رفت و ضربه‌های جدی اقتصادی به این بخش مهم که جزو مهم‌ترین بخش‌های درآمدزایی استان است وارد شد.

اکنون با گذشت بیش از یک سال از آمدن این مهمان ناخوانده تا قبل از تعطیلات نوروزی حرف و حدیث‌های بسیاری بابت رفتن یا نرفتن به سفرهای نوروزی در تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۰ وجود داشت؛ استاندار قم هم سفر به قم را ممنوع اعلام نکرد ولی طبق گفته او که سکان‌دار ستاد استانی مقابله با کرونا است، سفر به قم باید محدود شود.

طبق گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اگر در هتل بتوانیم افراد را تحت نظارت و رعایت پروتکل‌ها اسکان دهیم، بسیار ایمن‌تر از این است که در جاهای دیگری که کنترلی روی آن‌ها وجود ندارد اسکان داده شوند، لذا سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۰ با برخی الزامات به ۴ دسته تقسیم‌بندی شد؛ این که یک گروه ممکن است افراد با تور به سفر بروند که از قبل تحت نظارت تور برنامه‌ریزی شده و هتلشان و گردش‌هایی که می‌روند بر اساس برنامه‌ریزی و زیر نظر خواهد بود.

گروه دوم افرادی هستند که ممکن است برای رزرو هتل و اسکانشان با تور هماهنگ کنند، اما با خودرو شخصی یا پرواز و... سفر کنند و علاوه بر آن نیز گروه سوم افرادی هستند که خودشان به مسافرت می‌روند و ممکن است به ویلاها و جاهای دیگری بروند که تحت نظارت نیست، گروه چهارم هم مسافرت کرده و در محل سفر اقدام به چادر زدن می‌کنند این گروه هم قابلیت نظارت ندارند.

حال چه بخواهیم یا نخواهیم طبق گزارش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، میزان ترددها به داخل شهر قم از ۲۵ اسفندماه تا سوم فروردین‌ماه با افزایش ۹۶ درصدی نسبت به سال گذشته و کاهش نسبت به سال ۹۷ روبرو است اما در حالی که سال گذشته واحدهای اقامتی و مسافرخانه‌ها و هم‌چنین هتل‌های قم کاملاً تعطیل بودند ولی در نوروز امسال شهر کریمه اهل بیت(ع) تا این لحظه پذیرای یک هزار و ۸۵۰ مسافر است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت جدی در اماکن اقامتی پذیرش شدند.

حضور ۱۸۵۰ مسافر در قم/ خسارت کرونا به گردشگری دومین شهر زیارتی ایران

اشغال ۳۵ درصدی واحدهای اقامتی قم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم می‌گوید: با توجه به این که از سوی ستاد استانی مقابله با کرونا مقرر شد در قم ممنوعیت سفر نداشته باشیم ولی سفرها محدود باشد هتل‌ها و واحدهای اقامتی قم هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت مشترک بین بازرسین اداره کل میراث و مرکز بهداشت ۳۵ درصد هتل‌های استان قم اشغال شده است.

هرچند ملزم هستیم برای سفر به قم تبلیغ نکنیم ولی مسافرانی که راهی قم هستند نیاز به پذیرایی و اقامت دارند

حمید یزدانی می‌افزاید: هرچند ملزم هستیم برای سفر به قم تبلیغ نکنیم ولی مسافرانی که راهی قم هستند نیاز به پذیرایی و اقامت دارند و ما برای آنها خدماتی در کنار پروتکل‌هایی که مرکز بهداشت داده ارائه می‌کنیم و به طور مستمر هم از واحدهای اقامتی و هتل‌ها بازدید داریم.

خسارت ۷۲۹ میلیارد تومانی کرونا به بخش گردشگری قم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم در ادامه عنوان می‌کند: بخش گردشگری قم درست در زمانی که آماده پذیرایی از زائران داخلی و خارجی بود و برای این پذیرایی هتل‌ها وسایل مورد نیاز یک میزبانی شایسته را تدارک دیده بود، ناگهان کرونا ویروس به این بخش آسیب فراوانی را وارد کرد و اکنون‌ که یک سال از شیوع کرونا می‌گذرد شاید بخش‌های دیگر استان وارد مدار فعالیت شده باشند ولی این بخش همچنان تعطیل است.

یزدانی می‌افزاید: کرونا بیشترین خسارت‌ها را به بخش گردشگری قم وارد کرد که این خسارت ۷۲۹ میلیارد تومان برآورد شده است و خسارت‌ها را بر اساس جداول برای پیگیری و بررسی ارسال کردیم.

حضور ۱۸۵۰ مسافر در قم/ خسارت کرونا به گردشگری دومین شهر زیارتی ایران

نگین گردشگری مذهبی ایران پذیرای یک هزار و ۸۵۰ مسافر در نوروز ۱۴۰۰
برای بررسی آمار و آخرین وضعیت پذیرش مسافر در شهر مقدس قم به سراغ میراث فرهنگی استان رفته و از آخرین آمار مسافران جویا می‌شویم.

معاون امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم اظهار می‌کند: تا روز سوم فروردین‌ماه واحدهای اقامتی و پذیرایی استان قم یک هزار و ۸۵۰ مسافر را پذیرش کردند که تاکنون بیشترین ظرفیت اقامت در مهمان‌پذیرها است و ما طبق قوانین ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل‌های بهداشتی را به طور هوشمند رصد می‌کنیم.

تاکنون بیشترین ظرفیت اقامت در مهمان‌پذیرها است و طبق قوانین ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل‌های بهداشتی در قم به طور هوشمند رصد می‌شود

مهدی نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌افزاید: تاکنون ۸ مورد اخطار، ۵۰ مورد تذکر و هم‌چنین یک واحد اقامتی به خاطر رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی پلمپ شده است.

به گفته وی، قم به عنوان سفر معبر یا مقصد به شمار می‌رود و با توجه به این که اکنون در وضعیت زرد کرونایی هستیم وضعیت خدمات و پروتکل‌ها در هتل‌های قم مطلوب و تا ۷۵ درصد رعایت می‌شود و طبق تأکیداتی که شده قم نباید در نیمه شعبان گردشگران را برای حضور در قم دعوت کند.

گفتنی است، طبق آمار اداره کل راهداری استان بیش از ۷۹۳ هزار تردد به داخل شهر قم ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۹۶ درصد افزایش ولی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۷ با کاهش بسیاری روبرو است.

کد خبر: ۸۰٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha