۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
الزامات دولت و بخش‌خصوصی در امر صادرات
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد

الزامات دولت و بخش‌خصوصی در امر صادرات

آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به الزامات تحقق شعارسال گفت: صادرات را نباید جاده‌ای اتوبانی و صاف در نظر بگیریم، بلکه جاده صادرات پر پیچ و خم است.

به گزارش بازار، یحیی آل اسحاق در رابطه با چگونگی حمایت از تولیدات صادرات محور، اظهار کرد: مقوله صادرات از عوامل رشد و توسعه کشورهاست و کشوری که رونق صادراتی دارد، در تولید و اقتصاد وضعیت بهتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: ظرفیت صادراتی کشور در منطقه ۱۲۰۰ میلیارد دلار بوده که حدود ۳۰۰ میلیارد دلار با ۱۵ کشور همسایه صادرات و واردات داریم.

آل اسحاق گفت: ۱۵۰ میلیارد دلار نیز امکان صادراتِ حداقلی به ۱۵ کشور همسایه داریم.

وی در عین حال به از دست رفتن فرصت‌های صادراتی با وجود این اعداد و ارقام و آمار حقیقی، اشاره کرد و افزود: برای صادرات دو کار باید صورت گیرد؛ نخست اینکه برخی اقدامات از سوی تولید کنندگان کلید بخورد و بخش دیگر نیز ناظر بر پشتیبانی ها و رفع موانع است.

آل اسحاق وظیفه بخش دوم را بر عهده نظام و حاکمیت و دولت دانست و تصریح کرد: تولیدکننده برای صادرات باید کالایی قابل رقابت در بازارهای جهانی و نطقه‌ای تولید نماید.

این فعال بخش خصوصی، وضعیت کنونی بازار را به جنگ کالاها تشبیه کرد و گفت: کالایی که در پهنه باز بین المللی وارد می‌شود، از نظر کیفیت، قیمت، بسته بندی، خدمات پس از فروش و... باید قاب اعتنا باشد.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه تولیدکننده در بازار رقابت، باید جز بهترین‌ها باشد، خاطرنشان ساخت: تولید کننده باید دانش و تجربه بازار یابی را داشته باشد؛ این حوزه یک تخصص و علم است که الزامات آن باید با تمام شقوق تحقق یابد.

وی همچنین به اقدامات پیش روی دولت و حاکمیت تاکید کرد و افزود: بدون پشتیبانی دولت، رقابت بسیار کمرنگ خواهد شد و همه دولت‌ها باید از صادرات و صادرکننده بخوبی حمایت نمایند.

آل اسحاق ثبات قوانین و مقررات داخلی را یکی از وجوه حمایتی عنوان کرد و گفت: از دیگر سو صادر کننده باید ارز بدست آمده را باز گرداند و در این بین، قوانین و مقررات نیز باید تسهیل کننده باشد.

وی همچنین لزوم بسترسازی مناسب از سوی حاکمیت و پشتیبانی‌های نرم و سخت افزاری را متذکر شد و افزود: مشوق‌های صادراتی ههم حتما باید لحاظ شود. ضمن اینکه صادرات را نباید جاده‌ای اتوبانی و صاف در نظر گیریم، بلکه جاده صادرات پر پیچ و خم است و رقبای بسیاری وجود دارند.

کد خبر: ۸۰٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha