۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
چراغ هتل‌های مشهد در دوران کرونایی روشن شد؛ سیل زائران  ادامه دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

چراغ هتل‌های مشهد در دوران کرونایی روشن شد؛ سیل زائران ادامه دارد

مشهد- سالانه سه میلیون گردشگر خارجی و ۲۵ میلیون گردشگر داخلی به مشهد سفر می‌کنند که سال گذشته ‌به دلیل سایه‌اندازی کرونا این آمار و ارقام به صفر رسید و لذا بنا بر آمار منتشره افزون بر پنج هزار میلیارد ریال بر صنعت گردشگری این استان ضرر و خسارت وارد کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان رضوی با ۵۲ درصد واحدهای اقامتی دائم کشور شامل هتل، هتل آپارتمان و مهمان‌پذیر و درمجموع یک هزار واحد از این مراکز اقامتی را در خود جای‌داده است که از سال گذشته تاکنون به تعطیلی کشانده شده است.

با برداشته شدن محدودیت‌ها برای سفر به شهرهای کشور طی چند روز گذشته شاهد سیل زائران به سمت شهر مقدس مشهد هستیم که این حضور گردشگران توانسته چراغ برخی هتل‌ها و مراکز اقامتی را روشن کند.

محورهای مواصلاتی مشهد مقدس از نخستین روزهای سال نو با حجم ترافیک انبوهی همراه شده است به‌گونه‌ای که بنا بر اعلام فرمانده پلیس راه میزان ترافیک در جاده‌های شمالی این استان در هر مسیر ورودی و خروجی پر حجم و سنگین بوده و نسبت به سال گذشته در همین موقع به دو برابر افزایش‌یافته است.

۴۴ درصد ظرفیت هتل‌ها پر شد
در همین حال معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در بازدید از مبادی ورودی شهر مشهد به‌منظور بررسی خدمات ارائه‌شده به زائران و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خبرنگار ما گفت: حضور زائران و گردشگران با برداشته شدن رفع محدودیت‌های سفر تاکنون منجر به اشغال ظرفیت بیش از ۴۶ درصد از ظرفیت مهمان‌پذیرها شده است .

محمدصادق براتی بابیان اینکه از ابتدای سال جدید تاکنون یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر وارد مشهد شدند افزود: در حال حاضر نیمی از هتل‌ها و مراکز اقامتی مشهد در حال ارائه خدمت به گردشگران و زائران بوده و افزون بر ۴۴ درصد ظرفیت هتل‌ها نیز پرشده است.

چراغ هتل‌های مشهد روشن شد؛ سیل زائران ادامه دارد

وی بابیان اینکه باوجود محدودیت‌های سفر اما پیش‌بینی لازم برای پذیرایی از مسافران و زائران احتمالی پیش از این اندیشیده شده بود اظهار کرد: باوجوداینکه رفع ممنوعیت سفر به مشهد دیرهنگام اعلام شد اما شهر در آمادگی مناسبی برای استقبال از زائر است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: حفظ پروتکل‌های بهداشتی و توصیه به رعایت آن‌ها در اولویت همه مراکز ارائه خدمات به زائران و ایستگاه‌های استقبال از زائر قرار داشته و خوشبختانه مشاهدات نشان می‌دهد که زائران و گردشگران نیز پروتکل‌های بهداشتی را به‌درستی رعایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه به‌منظور ارائه خدمات مطلوب یک گروه نظارت و بازرسی  برای ارزیابی خدمات سفر تشکیل‌شده است افزود: نتیجه ارزیابی این گروه، نمره دستگاه‌های اجرایی عضو این ستاد در نوروز سال ۹۹ خواهد بود.

کاهش مسافر نسبت به گذشته
براتی در مورد وضعیت بازگشایی امکان اقامتی عنوان کرد: پس از شیوع کرونا مراکز اقامتی در اوایل سال ۹۹ تعطیل شدند لذا از خردادماه سال گذشته تاکنون تقریباً ۵۵ درصد از مراکز اقامتی رسمی مشهد مجدداً بازگشایی‌شده‌اند.

وی افزود: از این میزان حدود ۴۴ درصد در بخش هتل‌ها و ۴۶ در بخش هتل ‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیرها ظرفیت اشغال وجود دارد و سایر مراکز باقی‌مانده به دلیل از دست دادن نیروهای خود یا عدم صرفه اقتصادی و یا دلایل دیگر نسبت به بازگشایی مرکز خود اقدامی انجام نداده‌اند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی یادآور شد: ازآنجاکه در نوروز ۹۹ با محدودیت ورود مسافر روبرو بودیم، آمار خود را با نوروز ۹۸ مقایسه می‌کنیم از همین رو نسبت به نوروز ۹۸ در سفرهای حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای ۵۸ درصد، در سفرهای ریلی ۶۴ درصد و در سفرهای هوایی ۴۶ درصد کاهش ورودی مسافر داشته‌ایم.

وی اذعان کرد: درمجموع، سفرهای نوروزی به مشهد نسبت به نوروز دو سال گذشته ۵۸ درصد کاهش داشته است.

براتی عنوان کرد: کاهش سفرهای نوروزی به مشهد علی‌رغم عدم ممنوعیت ورود مسافر به مشهد، نشان‌دهنده رعایت و همکاری مردم با ستاد ملی کرونا است.

نیمی از مراکز اقامتی خراسان تعطیل است
درحالی‌که بسیاری از صاحبان مراکز اقامتی در دوراهی ماندن بازگشایی و یا تعطیلی واحدهای پذیرایی بود اما با این‌حال نیمی از این واحدها بنا بر اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی تصمیم گرفتند تا نوروز ۱۴۰۰ را پذیرای مسافران و زائران در مشهد مقدس باشند.

به گزارش خبرنگار بازار از آنجایی‌که تا پیش‌ از این ظرفیت اشغال تخت‌های مراکز اقامتی در استان به کمتر از ۱۵ درصد رسیده بود لذا بسیاری از صاحبان هتل‌ها ترجیح دادند تا ریسک بازگشایی واحدهای اقامتی را به جان نخرند زیرا ممکن بود که هرلحظه به دلیل شرایط حاضر باری دیگر با محدودیت سفر و ضرر مواجه شوند.

چراغ هتل‌های مشهد روشن شد؛ سیل زائران ادامه دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی  بابیان اینکه در نوروز امسال  ۲۵ درصد از کل اماکن اقامتی خراسان رضوی تکمیل‌شده است و این میزان ظرفیت در مراکز اقامتی فعال به ۴۵ تا ۵۰ درصد می‌رسد. اظهار کرد: ۵۵ درصد از کل مراکز و تأسیسات گردشگری استان شامل هتل و متل، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، خانه مسافر و اقامتگاه بوم گردی در نوروز امسال فعال است.

ابوالفضل مکرمی فر در حاشیه بازدید از راه‌آهن مشهد و روند خدمت‌رسانی به مسافران به خبرنگاران گفت: تعداد ۹۴۴ واحد اقامتی از مجموع هزار و ۷۴۱ واحد در استان فعال هستند و باقی آن‌ها به دلیل شرایط کرونا و کاهش گردشگران مجبور به حذف فعالیت خود شده‌اند.

وی اضافه کرد: از کل واحدهای مزبور، ۴۳ درصد از هتل و متل‌ها، ۵۷ درصد از هتل‌آپارتمان‌ها، ۴۴ درصد از مهمان‌پذیرها، ۵۵ درصد از خانه‌های مسافر و ۱۰۰ درصد از اقامتگاه‌های بوم گردی در نوروز امسال فعالیت دارند.

مکرمی فر افزود: بیشترین میزان ورود مسافر به مشهد در نوروز امسال از طریق راه‌آهن بوده است و رزرو بلیت از قبل عید نوروز، ایمنی بیشتر سفر و کامل بودن رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مزیت‌های سفر ریلی است که استقبال بیشتر زائران را در پی داشته است.

صنعت نیمه‌جان
اگرچه تاکنون جان مردم بر هر موضوع دیگری ارجحیت داشته است اما درنهایت مسئولان در نوروز امسال تصمیم گرفتند تا با ویروس کرونا کنار آمده و با سفرهای هوشمند به صنعت بی‌جان گردشگری روح تازه‌ای بدمند اما مشاهدات خبرنگار ما و تعطیلی نیمی از واحدهای گردشگری گواه این موضوع است که برداشته شدن این محدودیت‌ها نیز تأثیر چندانی بر رونق گردشگری نداشته است و هنوز بسیاری از صاحبان هتل‌ها حاضر هستند تعطیل باشند اما ریسک همین چند مسافر و شرایط ناپایدار را به جان نخرند.

مشاهدات خبرنگار ما از بازار های منتهی به حرم مطهر رضوی حاکی از آنست که تعداد زائران نسبت به سال گذشته قابل توجه نیست و لذا بسیاری از کسبه از رکود حاکم بر بازار گلایه داشته و اذعان می کنند: با وجود برداشته شدن محدودیت ها و افزایش مسافران و زائران به مشهد مقدس اما هنوز رونق چندانی در بازار مشاهده نمی شود.

کد خبر: ۸۰٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha