۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیون دلاری تولیدکنندگان قمی در دوران تحریم؛ استخراج مس و طلا در سال ۱۴۰۰
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیون دلاری تولیدکنندگان قمی در دوران تحریم؛ استخراج مس و طلا در سال ۱۴۰۰

قم- واحدهای صنعتی و تولیدی قم با راهبرد نهضت بومی‌سازی خود در سال جهش تولید تا ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشتند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «جهش تولید» نام‌گذاری شده بود و در این زمینه مسئولان ملی و استانی قدم‌های را برداشتند اما اگر با نگاهی اجمالی به وضعیت کسب و کار و یا سرمایه‌گذاری و هم‌چنین بخش تولید بیاندازیم خواهیم دید که هنوز هم با توجه به همه ظرفیت‌هایی که بخش تولید و صنعت کشور دارد قدم‌های برداشته شده کافی نیست.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به مدت ۱۴ سال در همه سخنرانی‌ها و نام‌گذاری سال‌ها بر حوزه اقتصاد تأکید داشتند و شاید این سؤال پیش آید زمانی که در زمینه تحریم و اقتصادی دشمن گلوی ما را فشار داده و در برخی اوقات دشمن به لحاظ امنیتی ما را تهدید کرده است، پس چرا رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد تأکید جدی دارند؟

پاسخ این سؤال ساده است کشور ما وابسته به نفت است و نسبت به تحریم آسیب پذیر است و خام فروشی و عدم تنوع در تولید در اقتصاد ما بیداد می‌کند لذا باید کاری کرد تا در شرایط سخت اقتصادی کشور را از زیر بار تحریم نجات داد لذا به همین دلیل است که رهبر انقلاب بر جهش، رونق و رفع موانع بر سر راه تولید تأکید فراوانی دارند و اگر این راهبرد نقشه راه کشور در حوزه تولید باشد می‌توان تحریم را به فرصت تبدیل کرد.

قم طی سال‌های اخیر در زمینه تولید، صنعت و تجارت و حتی معدن قدم‌های خوبی را برداشته است و برگزاری منظم کارگروه استانی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و هم‌چنین احیای واحدهای تولید و معادن راکد و غیر فعال مهم‌ترین راهبرد مسئولان و دست اندرکاران اقتصادی استان قم است.

واحدهای تولیدی و صنعتی با همت و در سخت‌ترین شرایط تحریم طی سال گذشته توانستند با اجرای نهضت بومی‌سازی مواد اولیه و یا محصولاتی که در واردات آن وابستگی شدیدی داشتیم ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی ایجاد کنند؛ هم‌چنین اقدام دیگر راهبردهای استان احیای واحدهای معدنی و صنعتی راکد است.

هرچند در این زمینه عملکرد مطلوبی در قم وجود دارد اما موانعی همچون بروکراسی‌های دست و پاگیر در قوانین و هم‌چنین مانع تراشی برخی بانک‌های عامل سدی در برابر تولید استان به شمار می‌رود که امید می‌رود در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و رفع مانع‌ها» قدم‌های بیشتری برای چرخش بیشتر خط تولید برداشته شود.

در رابطه با عملکرد واحدهای تولیدی و صنعتی قم در دوران تحریم با «محمود سیجانی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که بدین شرح است:

* واحدهای تولید قم در دوران تحریم چه اقداماتی انجام داده‌اند؟
در زمینه جهش تولید سال گذشته راهبرد و عملکرد خوبی داشتیم و در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده تا جایی که مورد تقدیر مسئولان ملی و حتی شخص استاندار که خود سکاندار ستاد استانی تسهیل و رفع موانع تولید است قرار گرفتیم و در این زمینه طبق هدف‌گذاری که داشتیم دنبال احیای واحدهای صنعتی و معدنی بودیم.

در استان قم برای واحدهای پیشران در زمینه صنعت لوازم خانگی و فولاد ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است

از راهبردهای دیگر این ستاد قدم به سمت نهضت ساخت و بومی‌سازی محصولات است که در این زمینه تولیدکنندگان ما قدم‌های خوبی را برداشته‌اند و در شرایط سخت بد اقتصادی و تحریم بخش خصوصی ما موفق شد محصولات و مواد اولیه‌ای که ما با واسطه و به سختی وارد می‌کردیم را بومی‌سازی کنند.

با توجه به بومی‌سازی و راهبرد داخلی سازی تا ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در استان ایجاد شد با همت و تلاش واحدهای تولیدی تحریم را به فرصت تبدیل و همه مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای را بومی‌سازی نماییم.

صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیون دلاری تولیدکنندگان قمی در دوران تحریم؛ استخراج مس و طلا در سال ۱۴۰۰

* صمت قم برای تحقق جهش تولید در سال گذشته چه اقداماتی انجام داده است؟
سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در سال گذشته توانست در بخش استانی جزو دستگاه‌های برتر و در بعد ملی هم مورد تمجید مسئولان ملی قرار گرفته و در بین سازمان‌های صمت کشور رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

برای سال جهش تولید استان قم یک سری هدف‌گذاری‌هایی داشت، از جمله اتمام واحدهای نیمه تمام و احیای واحدهای صنعتی و معدنی راکد و هم‌چنین تأمین مواد اساسی مورد نیاز مردم که توانستیم در طول این یک سال ۱۴۵ واحد جدید را راه‌اندازی کنیم که طبق پیش بینی ما ۱۱۰ واحد نیمه تمام بود که ما جلوتر از برنامه هدف‌گذاری شده وارد عمل شدیم.

برای احیای ۱۴۵ واحد نیمه تمام که ظرفیت اشتغال ۳ هزار و ۶۰ نفر را داشته ۸۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده در زمینه توسعه واحدهای تولیدی استان نیز ۷۰ پروژه جزو برنامه ما قرار داشت ولی ما توانستیم ۹۷ واحد را با سرمایه ۴۵۰ میلیارد تومان و ظرفیت اشتغال یک هزار و ۲۷۰ نفر توسعه دهیم، هم‌چنین در زمینه احیای واحدهای راکد و غیر فعال هم در قالب تسهیل و رفع موانع تولید ۳۵ واحد تولیدی به چرخه تولیدی استان بازگشتند.

* وضعیت تولید لوازم خانگی با توجه به مشکلات تحریم در قم چگونه است و برای بومی سازی این صنعت چه اقداماتی انجام شده است؟
در استان قم واحدهای تولیدی و صنعتی در زمینه تولید لوازم خانگی عملکرد خوبی داشته و در این زمینه هم گام‌های خوبی برداشتند و اکنون قم در زمینه لوازم خانگی و فولاد حرفی برای گفتن دارد و اکنون یکی از مدرن‌ترین واحد تولیدی یخچال را راه‌اندازی کردیم.

در استان قم برای واحدهای پیشران در زمینه صنعت لوازم خانگی و فولاد ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و ۳۰۰ نفر هم زمینه اشتغال فراهم شده است و در زمینه معدن در سال ۹۹ به عنوان زیرساخت پایه‌ای نگاه کردیم.

* در استان قم برای توسعه اکتشاف مس و طلا چه اقداماتی انجام شده است؟
در حوزه معادن نگاه ما به معادن به عنوان زیرساخت پایه‌ای جهش تولید بود و در این زمینه هم برای احیای معادن راکد قدم‌های مثبتی برداشته شد و اکنون به سمت بهره‌برداری و اکتشاف از منابع معدنی غیر فلزی که ارزش افزوده زیادی دارند در حال برنامه‌ریزی هستیم و در زمینه اکتشاف مس و طلا تمرکز کرده‌ایم.

صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیون دلاری تولیدکنندگان قمی در دوران تحریم؛ استخراج مس و طلا در سال ۱۴۰۰

در شورای معادن استان قم مصوبه‌ای تدوین شد که به موجب آن پس از اینکه سال‌ها منتظر صدور پروانه اکتشاف و پروانه عملیاتی بودیم اواخر سال گذشته با پیگیری استاندار و مسئولان ارشد استان این خواسته محقق و ردیف بودجه خوبی در این زمینه اختصاص یافته است؛ همچنین قرار است با احداث راه دسترسی و سرمایه‌گذاری و تصویب بودجه اختصاصی برای دریاچه نمک از ذخایر و فرآورده‌های معدنی این دریاچه، قم بهره‌مند شده و شاهد توسعه و تحول بزرگی در استان باشیم.

دستاوردهای سال گذشته را بررسی و با اعطای یک سری مشوق‌ها به واحدهای تولیدی و رفع موانع بر سر تولید و صنعت استان مسیر تولید را بیشتر توسعه می‌دهیم

* راهبرد و برنامه سازمان صمت قم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ چیست؟
در سال ۱۴۰۰ که سال تولید؛ پشتیبانی‌ها و رفع مانع‌ها است قرار است با اعطای مشوق‌ها و تسهیلاتی موانع تولید را برداریم هم‌چنین با مدیریت مطلوب یک برنامه جامع‌تری برای تحقق این شعار گام برداریم و از تولید پشتیبانی نماییم و بانک‌های عامل را تشویق نماییم با اعطای تسهیلات ارزان قیمت واحدهای تولیدی را حمایت کنیم.

قرار است دستاوردهای سال گذشته را بررسی و با اعطای یک سری مشوق‌ها به واحدهای تولیدی و رفع موانع بر سر تولید و صنعت استان مسیر تولید را بیشتر توسعه دهیم و با توجه به این که ۴۰۰ پروژه نیمه تمام که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند را راه‌اندازی نماییم و طبق هدف‌گذاری اگر سرعت عمل داشته باشیم برای سال ۱۴۰۰ حداقل ۲۰۰ واحد تولیدی را راه‌اندازی نماییم.

حدود ۴۰ معدن راکد در سطح استان قم وجود دارد که می‌توان با مزایده ۲۰ معدن را احیا کرد.

کد خبر: ۸۰٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha