۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
تولید مواد ضدعفونی کننده زیر زمینی شد
داستان عجیب مواد ضدعفونی کننده با الکل ۴ درصدی که نوشته ۹۵ درصد دارد

تولید مواد ضدعفونی کننده زیر زمینی شد

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تهران گفت: به دلیل افزایش تقاضایی که این روزها در بازار شکل گرفته شاهد تولید زیرزمینی مواد ضدعفونی کننده هستیم که به هیچ وجه مشخص نیست از استاندارد لازم برخوردار هستند یا نه.

بازار- «ماده ضدعفونی کننده‌ای که روی آن زده بود الکل ۹۵ درصد را در آزمایشگاه آزمایش کردم الکلش ۴ درصد هم نبود». مسئول یکی از آزمایشگاه‌های کشور در حالی این نکته را مطرح می‌کند که این روزها فروش مواد ضدعفونی کننده از داروخانه‌ها و مراکز خرید به پیاده‌روهای پر رفت و آمد کنار خیابان وایستگاه‌های مترو کوچ کرده است. مواد ضدعفونی کننده‌ای که روی شیشه آنها نه از علامت استاندارد خبری هست و نه حتی نام یک برند. اگر برندی هم هست تا حالا یکبار هم نام آن را نشنیده اید. بااین وجود طرفداران زیادی به خصوص در مناطق مرکزی و جنوبی تهران پیدا کرده است.

مردمانی که قادر به پرداخت قیمت‌های نجومی اندک ‌محصولات موجود در داروخانه نیستند یا از یافتن ماده ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها ناامید شده اند، به همین شیشه‌های بی نام و نشان دل خوش ‌کرده‌اند. غافل ازاین که اصلا مشخص نیست این شیشه‌هایی که بسیاری از مردمان این روزها سلامت خود را به آنها سپرده‌اند تا چه اندازه استاندارد و قابل اطمینان هستند. یداله صادقی رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تهران در حالیکه تلویحا این خبر را تایید می‌کند، به بازار گفت: به دلیل افزایش تقاضایی که این روزها در بازار شکل گرفته شاهد تولید زیرزمینی برخی از مواد ضدعفونی کننده هستیم که به هیچ وجه مشخص نیست که از استاندارد لازم برخوردار هستند یا نه.

از خرید برندهای غیر معتبر پرهیز کنید

وی در پاسخ به این سوال که آیا درصد الکلی که روی مواد ضدعفونی کننده درج ‌می‌شود، واقعی است، گفت: کیفیت محصولات تولیدی دراین بخش به وسیله موسسه استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی کنترل ‌می‌شود. البته ناظر کیفی سازمان صمت هم در واحدهای تولیدی حضور دارد و نگرانی دراین خصوص وجود ندارد.

به گفته صادقی ، بیشترین مشکل دراین خصوص مربوط به برندهای غیرمعتبری است که این روزها عرضه آن در بازار زیاد شده است. بنابراین بهتر است مردم از خرید برندهای غیر معتبر خودداری کنند.

رییس سازمان، معدن و تجارت استان تهران البته این نکته را هم گفته است که اگر در بازار با چنین برندهای غیر معتبری مواجه شویم، حتما آنها را ضبط کرده و معدوم ‌می‌کنیم و با متخلفان آن برخورد ‌می‌شود. اما مشکل اینجاست که ما تنها می‌توانیم با واحد صنفی عرضه کننده برخورد کنیم و تا زمانی که تولید کننده غیر قانونی را پیدا نکنیم، عرضه این محصول‌های غیر استاندارد همچنان ادامه خواهد داشت. بنابراین بهترین راه حل در شرایط فعلی آگاه سازی مردم است.

مواد ضدعفونی کننده نایاب شد

«ماسک نداریم، ژل ضدعفونی کننده تمام شد»این جمله‌ای آشناست که این روزها بسیاری از داروخانه‌های کشور روی کاغذهایی نوشته و آن را بر شیشه داروخانه نصب کرده اند. آنها می‌گویند که میزان عرضه شرکت‌های تولید کننده به شدت محدود شده و گاهی برای گرفتن یک سری ازاین مواد پر مصرف ناچاریم چند روز منتظر بمانیم. در حالی این روزها داروخانه‌ها خالی شده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده که فروشنده‌های بسیاری درب ورودی مترو درحال عرضه این محصولات ضد کورونایی هستند.

خانم میان سالی که در حال خرید ماده ضدعفونی کننده و دستکش لاتکس از دست فروش کنارایستگاه مترو فردوسی تهران است، به بازار می‌گوید: بسته‌های دستکش لاتکس این روزها در بازار به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.برای من سخت است که یکباره چنین هزینه‌ای کنم به خاطر همین هر روز یک جفت دستکش به قیمت ۲ هزار تومان از دستفروش کنارایستگاه مترو می‌خرم. او همچنین ادامه داد: شیشه‌های مواد ضدعفونی کننده در بازاراین روزها به بالای ۵۰ هزار تومان رسیده است، اما دستفروش‌ها این شیشه‌ها را به قیمت ۲۵ هزار تومان عرضه می‌کنند. فقط مساله‌ای که وجود دارد این است که این محصولات تولید برندهای معتبر نیستند. اما ناچارم به همین ها اعتماد کنم.

مشکل تامین الکل در واحدهای تولیدی

۳۰ بهمن ۹۸ اولین موارد از ابتلا به کروناویروس درایران به صورت رسمی‌تایید شد اما وضعیت از سوم اسفند از حالت سفید خارج و زرد شد تا جایی که حتی موضوع قرنطینه شهر قم به عنوان نقطه انتشار ویروس مطرح شد. هجوم مردم برای تهیه ماسک و موادضدعفونی کننده(الکل سفید)، همان روز قفسه داروخانه‌ها را خالی کرد به طوری که روز چهارم اسفند بیشتر مردم تنها می‌توانستند الکل صنعتی گیر بیاورند و همین الکل هم در روز پنجم اسفند نایاب شد. این روزها حالا شرایط بدتر هم شده است. بر اساس آخرین آمار اعلامی‌ تا کنون حدود ۲۹۲۲ نفر درایران کوویید ۱۹ گرفته و ۹۲ نفر هم جان خود را هم از دست داده‌اند.

تقاضا به قدری رشد کرده که حتی داروخانه داروها هم از نبود مواد ضدعفونی کننده و ماسک در بازار گله می‌کنند. کمبودی که سعید نمکی وزیر بهداشت بهداشت را دست به قلم کرد و در ۱۲ بهمن طی نامه‌ای  شدیداللحن خطاب به وزیر صمت از کمبود ماسک در مراکز بهداشتی خطاب گله کرد. هرچند متولی بهداشت کشوردر آن نامه به کمبود و البته گرانی مواد ضدعفونی کننده اشاره‌ای  نکرده بود اما نگاهی به وضعیت بازار از رشد چند برابری قیمت‌ها در دو هفته گذشته حکایت ‌می‌کند.

با این وجود رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تهران از افزایش تولید دراین روزها خبر ‌می‌دهد. به گفته او، در تهران حدود ۴۹ واحد تولید کننده مواد شوینده و بهداشتی وجود دارد که ۲۶ تای آنها مواد ضدعفونی کننده هم تولید ‌می‌کنند. آنگونه که آمارها نشان داده تنها ۱۰ واحد به همان میزان گذشته تولید دارند و ۱۶ واحد دیگر تولیدات خود را بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داده اند.به گفته او، مشکل اصلی در تولید مواد ضدعفونی کننده تامین الکل است که با توجه به صدور مجوز واردات امیدواریم این کمبود در روزهای آینده رفع شود.

صرف نظر از تمام این اظهار نظرها باید دید که آیا در روزهای آینده مشکل و دغدغه مردم، نظام درمانی مرتفع خواهد شد یا کماکان محتکران و سودجویان از بازی با جان مردم بهره‌مند خواهند شد؟

کد خبر: ۸٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha