۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
سرنوشت اعتبارات عمرانی استان سمنان در سال ۹۹؛ ضرورت شفاف‌سازی هزینه اعتبارات
بازار بررسی می‌کند؛

سرنوشت اعتبارات عمرانی استان سمنان در سال ۹۹؛ ضرورت شفاف‌سازی هزینه اعتبارات

سمنان- استان سمنان در سالی که گذشت شاهد اختصاص اعتبارات حوزه سفر رئیس جمهور و همچنین دیگر اعتبارات عمرانی و اقتصادی دستگاه‌های مختلف اجرایی بود.

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان در زمینه جذب اعتبارات عمرانی و اقتصادی و همچنین طرح‌های این حوزه شرایط نسبتاً خوبی را در سال ۹۹ تجربه کرد آن هم درست در زمانی که بسیاری از استان‌های دیگر با مشکلاتی روبرو بودند.

یکی از اتفاقات سال ۹۹ اما پیگیری دو سفر استانی رئیس جمهور به زادگاه خود و اعتبارات آن بود که هنوز هم البته به صورت قطعی تخصیص نیافته است از سوی دیگر دولت در سال ۹۹ به واگذاری اراضی مازاد و داشته‌های خود پرداخت تا بتواند بخشی از کسری بودجه‌ها را جبران کند. با این حال هنوز هم طرح‌های عمرانی زیادی در استان مانده‌اند.

جذب اعتبارات خارج از سفر
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان درباره آخرین وضعیت اعتبارات استان در سال ۹۹، می‌گوید: در یکسال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار خارج از مصوبات سفر در استان سمنان جذب شده است.

یکی از اتفاقات سال ۹۹ اما پیگیری دو سفر استانی رئیس جمهور به زادگاه خود و اعتبارات آن بود که هنوز هم البته به صورت قطعی تخصیص نیافته است

نادر مالکی بیان کرد: استان سمنان از نظر شاخص رضایتمندی مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی رتبه دوم کشور را کسب کرد که این آمار نشان دهنده رضایت مردم از دستگاه‌های اجرایی و کارکنان دولت دارد.

وی با بیان اینکه اگرچه با شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد اما حرکت استان سمنان در جلب رضایت ارباب رجوع بسیار دارای اهمیت است، افزود: تلاش می‌شود تا در سال آتی شرایط اعتباری استان به خصوص در حوزه تخصیص بهتر شود.

سرنوشت اعتبارات عمرانی استان سمنان در سال ۹۹؛ ضرورت شفاف‌سازی هزینه اعتبارات سفر رئیس جمهور

املاک مازاد و اعتبارات آن برای استان سمنان
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان نیز درباره آخرین وضعیت اعتبارات و همچنین اموال و املاک و اراضی مازاد دولتی استان در سال ۹۹، می‌گوید: ۱۰۳ مورد املاک مازاد غیر منقول دستگاه‌های اجرایی استان شناسایی شد که از این تعداد برای ۶۵ مورد مجوز فروش صادر شد.

امیر خلیلی خواه با بیان اینکه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان وصول مالیاتی از سوی اداره کل امور مالیاتی استان سمنان در سال ۹۹ محقق شد، بیان کرد: ۱۱ جلسه خارجی از سوی اداره کل اقتصاد و دارایی استان سمنان در یکسال گذشته برگزار شد که منجر به انعقاد تفاهم نامه هشت طرح اقتصادی خارجی به ارزش ۱۴ میلیون دلار شده که تاکنون ۱.۸ میلیون دلار از این تفاهم نامه جذب شده است.

وی با بیان اینکه ۲۳ مورد از اموال مازاد غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی استان سمنان به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان به فروش رسید که تاکنون ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار به استان سمنان برگشته است، ابراز کرد: برگشت ۱۰ میلیارد تومان اعتبار باقیمانده پیگیری می‌شود و تلاش می‌شود تا دو روز آینده این مبلغ به استان برگردد.

نیاز به ذی‌حساب قدرتمند
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان اما معتقد است که همه چیز اعتبارات نیست و می‌بایست مدیریت را نیز تقویت کرد فاطمه منصوری می‌گوید: ذی‌حسابان به عنوان مشاوران عالی، متخصص و کاربلد مدیران در دستگاه‌های اجرایی هستند.

یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان وصول مالیاتی از سوی اداره کل امور مالیاتی استان سمنان در سال ۹۹ محقق شد

منصوری با بیان اینکه در خصوص ذی‌حسابان باید گفت که به واسطه نقش کلیدی این عزیزان در سازمان‌ها و ادارات برای پیشبرد امور، جایگاه آنان به عنوان مشاوران عالی مدیران در دستگاه‌های اجرایی مطرح است، بیان کرد: با نگاه خوبی که در استان سمنان شکل گرفته است در سال سختی در حال گذر است با مدیریت هوشمندانه، نقدینگی مدیریت شد و توانستیم از چالش‌ها عبور کنیم و با اتخاذ نوآوری استفاده بهینه از منابع در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه شناسایی اموال غیر منقول مازاد از جمله اقدامات حوزه اقتصادی استان در سال جاری بود و ذی‌حسابان نقش اساسی در شناسایی اموال غیر منقول و منقول دارند، افزود: اصراری نداریم که حتماً اموال مازاد غیر منقول دستگاه‌های اجرایی به فروش برسد بلکه باید از این اموال در قالب استفاده بهینه و یا واگذاری به بخش خصوصی بهره برد همچنین باید گفتا برای تغییر باور و تفکر مدیران دستگاه‌های اجرایی برای استفاده بهینه از اموال مازاد منقول و غیر منقول در سال جاری تلاش شد.

حال باید دید در سال جاری چه میزان از اعتبارات حوزه‌های مختلف عمرانی و سفر رئیس جمهور به استان سمنان تخصیص خواهد یافت. در خاتمه باید گفت کل اعتبارات هزینه‌ای استان سمنان به میزان ۲۶۹ میلیارد تومان است

سرنوشت اعتبارات عمرانی استان سمنان در سال ۹۹؛ ضرورت شفاف‌سازی هزینه اعتبارات سفر رئیس جمهور

اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان تا آبان ماه ۹۹
استاندار سمنان از تخصیص ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار از سفر ریاست جمهوری به استان تا آبان ماه ۹۹ خبر داد و گفت: رقم اختصاص این اعتبارات تا پایان سال جاری محاسبه و اعلام می شود.

شناسایی اموال غیر منقول مازاد از جمله اقدامات حوزه اقتصادی استان در سال جاری بود و ذی‌حسابان نقش اساسی در شناسایی اموال غیر منقول و منقول دارند

علی رضا آشناگر با اشاره به‌ضرورت شناسایی اموال و املاک بلااستفاده دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: تا ابتدای زمستان ۹۹ فروش ۶۰ مورد از اموال دستگاه‌های اجرایی در جلسه استانی فروش اموال مصوب شد که از این تعداد ۴۶ مورد در وزارت اقتصاد و دارایی موردبحث و تصویب قرار گرفت.

اعطای تسهیلات برای رونق تولید
در کنار اعتبارات تسهیلات خوبی نیز برای رونق تولید از محل تامین اعتبارات دولتی در سطح استان پرداخت شده است آنطور که تشنه دل رئیس صمت استان سمنان می گوید:  در سال گذشته،  ۵۸ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع و رونق تولید در استان تشکیل شده و به خوبی به طرح های تولیدی رسیدگی شده است.

تشنه دل با بیان اینکه  مشکلات ۱۷۳ واحد تولیدی در این جلسات بررسی شده است که در جهت رفع موانع موجود ، ۳۸۶ مصوبه به تصویب اعضای کارگروه رسیده است و نیمی از مصوبات اجرایی شده است، ابراز کرد:  از شهریور ماه سال جاری تاکنون در حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به ۶۱۰ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی استان پرداخت شده است که ۱۲۱ واحد به ارزش حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال مربوط به بخش صنعت و ۴۸۹ واحد به ارزش حدود ۸۲۰ میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی است.

در سال گذشته،  ۵۸ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع و رونق تولید در استان تشکیل شده و به خوبی به طرح های تولیدی رسیدگی شده است

وی افزود: تاکنون در قالب تسهیلات رونق تولید ۹۹ ، ۷۶۶ واحد تولیدی جهت دریافت تسهیلات به ارزش بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال به بانکهای عامل معرفی شده اند که پرونده ۱۵۶ واحد در بانکها در دست بررسی است.

حال باید دید در سال جاری چه میزان از اعتبارات حوزه های مختلف عمرانی و سفقر رئیس جمهور به استان سمنان تخصیص خواهد یافت و تکلیف مابقی اعتبارات تخصیص نیافته سفر رئیس جمهور به استان سمنان چه می شود؟

کد خبر: ۸۰٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha