۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
نبض صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی کند می‌زند
گزارش بازار؛

نبض صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی کند می‌زند

بیرجند- صنعت تازه شکوفا شده گردشگری خراسان جنوبی از سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در کما فرو رفته و با وجود اینکه امسال سفر به شهرهای آبی و زرد استان بلامانع اعلام شده اما باز هم بررسی‌ها نشان می‌دهد که نبض گردشگری و صنایع دستی کند می‌زند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اواخر سال ۹۹ با شیوع ویروس کرونا اصلی ترین ضربه به صنعت گردشگری و صنایع دستی وارد شد. به ویژه در استان خراسان جنوبی که نهال این دو صنعت به تازگی شکوفا شده بود و اکنون از این نهال گویا هیچ چیز باقی نمانده است، همچنین تمام فعالان و سرمایه گذاران این دو بخش در ناامیدی به سر می‌برند.

سال ۹۹ برای هنرمندان صنایع‌دستی و فعالان گردشگری سال خوبی نبوده است. کرونا بر پیکر کم جان این دو بخش در خراسان جنوبی زخم عمیقی وارد کرد و نفس فعالان آنها را به شماره انداخت.

تسهیلات حمایتی دولت هم کاری از پیش نبرد، هنرمندان صنایع دستی و فعالان گردشگری همچنان با مشکلات مالی ناشی از کاهش تولید و فروش محصولات و نبود حضور گردشگر دست به گریبان هستند.

در این میان برخی از فعالان این دو عرصه از دور خارج شدند و برخی هم در بخش صنایع دستی برای فروش به فضای مجازی به صورت خودجوش روی آوردند.

گرانی مواد اولیه زخمی بر پیکره صنایع دستی
تولیدکنندگان صنایع‌دستی خراسان جنوبی، مشکلات خود را در این دوران علاوه بر ویروس کرونا، گرانی مواد اولیه، سود ناچیز، کم بودن دستمزدها، نوسانات اقتصادی، نبود ثبات در بازار و کمبود سرمایه در گردش اعلام کردند.

درخواست آنها این است که برای فعالیت در فضای مجازی و فروش بیشتر، دولت و استان باید از این تولیدکنندگان حمایت بیشتری داشته باشند و بستر فضای مجازی به صورت گسترده برای مردم اطلاع رسانی شود.

فعالان گردشگری خراسان جنوبی، ضربه اصلی کرونا را بر پیکره این بخش می‌دانند و حتی بازگشایی مسیرها و حضور گردشگران در مناطق آبی و زرد را که خراسان جنوبی جزو آنهاست مطلوب نمی‌دانند چرا که پیش بینی استقبال گردشگران را بسیار اندک می‌دانند و درخواست حمایت بیشتر دولت از این صنعت را دارند تا شاید بتوانند بعد از کرونا هم باقی بمانند.

نبض صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی کند می‌زند

پذیرش مسافر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در بخش گردشگری به دستور ستاد ملی کرونا سفر به شهرستان‌های قرمز و نارنجی ممنوع است اما شهرهای زرد و آبی ممنوعیتی ندارند که خراسان جنوبی نیز جز این دسته است.

مسافران از قبل باید در هتل و اقامتگاه‌های مجوز دار رزرو داشته باشند تا بتواند وارد شهر شوند و امکان چادر زدن و اقامت در محل‌های غیرمجاز را ندارند

حسن رمضانی تصریح کرد: هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری باید تمام نکات، شرایط و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانند پذیرش مسافر داشته باشند و مجوزها را کسب کنند.

به گفته وی مسافران هم فقط از قبل باید در هتل و اقامتگاه‌های مجوز دار رزرو داشته باشند تا بتواند وارد شهر شوند و امکان چادر زدن و اقامت در محل‌های غیرمجاز را ندارند.

وی همچنین در بخش صنایع دستی عنوان کرد: در بستر فضای مجازی فعال هستند و هر چه در بخش نامه ملی ستاد کرونا اعلام شود اجرایی خواهد شد.

فروش ناچیز صنایع دستی استان در فضای مجازی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بازار در زمینه فروش صنایع دستی در بستر فضای مجازی گفت: به تازگی وب‌سایتی با همکاری شرکت ایرانگردی و جهانگردی به عنوان مجری کار راه اندازی و رونمایی شده است که هنرمندان استان نیز در آن فعال هستند.

حسین عباس زاده تصریح کرد: حدود ۴۰ تولید کننده استان در این بستر ثبت نام کرده‌اند که ۲۰ نفر آنها فعال هستند ولی فروش آن‌چنانی در آن وجود ندارد چرا که هنوز سایت تازه تأسیس است و برای مرجع شدن و ارائه کارهای هنرمندان به علاقمندان، نیاز به زمان دارد.

نبض صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی کند می‌زند

۷۵ غرفه صنایع دستی در شهرهای استان در محیط باز با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی برپا می شود

وی بیان کرد: برای راه اندازی غرفه‌های صنایع دستی درخواست حدود ۲۰۰ غرفه در محیط باز را داشته‌ایم تا کمی از مشکلات هنرمندان کاهش پیدا کند.

به گفته وی به دستور ستاد ملی کرونا در دستورالعمل اعلام شده برای فروش صنایع دستی مشکلی وجود ندارد اما فروش سوغات محلی در بازارچه‌های صنایع دستی ممنوع است.

عباس زاده اعلام کرد: ۷۵ غرفه صنایع دستی در شهرهای استان در محیط باز با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی برپا می شود.

فعالیت حمل و نقل عمومی برای شهرهای قرمز و نارنجی با ۵۰ درصد ظرفیت
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم در گفتگو با بازار در زمینه وضعیت گردشگری در نوروز عنوان کرد: مراکز اقامتی، هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی در شهرهای آبی و زرد باز هستند.

مرتضی عربی تأکید کرد: مراکز اسکان موقت، زائرسراهای بقاع متبرکه و امامزاده‌ها و اسکان‌های آموزش و پرورش، تعطیل هستند و مردم امکان چادر زدن در مراکز تفریحی، پارک‌ها و بوستان‌ها را ندارند.

به گفته وی چادر زدن در محورهای جاده‌ای توسط اشخاص به صورت موقت و استراحت بلامانع است و نظارت‌های جاده‌ای مانند همیشه بر عهده پلیس راه، هلال احمر و اورژانس جاده‌ای است.

وی با اشاره به دستور ستاد ملی کرونا، سفر به شهرهای نارنجی و قرمز را ممنوع اعلام کرد و افزود: اما سفر با وسایل حمل و نقل عمومی با ۵۰ درصد ظرفیت و رزرو قبلی اقامتگاه‌ها بلامانع است.

نبض صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی کند می‌زند

نظارت‌های جدی در ایام نوروز برای رعایت نکات بهداشتی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی عنوان کرد: تبلیغ و اطلاع رسانی در زمینه سفر و چاپ بنر و بروشور برای معرفی جاذبه‌ها ممنوع است.

عربی افزود: در همین راستا بناهای تاریخی با توجه به دستور ستاد ملی کرونا بسته است، چرا که بازگشایی این بناها نوعی تبلغی و ترویج در راستای سفر به استان‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه موزه‌ها باز است، گفت: پروتکل‌های بهداشتی کاملاً رعایت می‌شود و بلیط‌ها نیز به صورت الکترونیک صادر خواهد شد و مردم باید بلیط را در بستر فضای مجازی از قبل تهیه کنند.

عربی در بخش نظارت‌ها نیز اظهار کرد: اداره کل میراث، بهداشت محیط، تعزیرات و صنعت، معدن و تجارت بازرسی‌های خود در بخش رعایت پروتکل‌ها و نکات بهداشتی شروع کرده‌اند و در ایام نوروز نیز با جدیت بیشتری ادامه خواهد داشت.

با توجه به مشکلات بیان شده در بخش صنایع دستی نیاز است تا مسئولان برای حمایت از تولیدکنندگان گامی بردارند و وب‌سایت راه اندازی شده را با تبلیغات گسترده و اطلاع رسانی‌ها به مردم در سطح کشور و استان معرفی کنند.

در حوزه گردشگری نیز نیازمند این هستیم با حمایت‌های مالی و تدابیر اندیشیده شده از ضرر بیشتر و نابودی این بخش جلوگیری شود چرا که به دلیل شیوع کرونا و افزایش هزینه‌ها با وجود بازگشایی مراکز اقامتی و آژانس‌های گردشگری در راستای حمایت از این قشر اما پیش بینی برای استقبال از این بخش وجود ندارد و باید برای سال آینده تدابیر دیگری برای حمایت از آنها اندیشیده شود.

کد خبر: ۸۰٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha