۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
عوامل فرهنگی و اجتماعی در مدیریت یک بحران اقتصادی نقش برجسته دارند/ اقتصاد به تنهایی کارا نیست
استاد دانشگاه نیویورک در گفتگو با بازار:

عوامل فرهنگی و اجتماعی در مدیریت یک بحران اقتصادی نقش برجسته دارند/ اقتصاد به تنهایی کارا نیست

«میچل ابولافیا» معتقد است در مدیریت یک بحران اقتصادی عوامل فرهنگی و اجتماعی نیز نقش برجسته دارند و صرفا نباید بر عوامل اقتصادی تاکید و توجه داشت.

بازار؛ گروه بین الملل:  اخیرا کتاب « ناظران بازار: چگونه فدرال رزرو احساس بحران مالی کرد» نوشته پروفسور «میچل ابولافیا» از سوی انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شده و به بررسی بحران مالی سال ۲۰۰۸ پرداخته است.

این اثر روایتی سریع از تصمیمات فدرال رزرو در پشت درهای بسته طی بحران مالی ۲۰۰۸ بوده که نشان می دهد چگونه سیاست گذاران فدرال بر پیش فرض های خود برای مهار فاجعه غلبه کرده اند.

بحران مالی سال ۲۰۰۸ منجر به فروپاشی چندین بانک بزرگ شد و اقتصاد ایالات متحده آمریکا را به عمیق ترین رکود از زمان رکود بزرگ سوق داد. فدرال رزرو آژانسی است که بیشتر مسئول حفظ ثبات اقتصادی کشور بوده و کمیته بازار آزاد بانک فدرال یک بدنه دوازده نفره در مرکز کانون است که بحران در حال توسعه را درک می کند و پاسخ می دهد. این کتاب در واقع داستان چگونگی شکست ، یادگیری و جلوگیری از فاجعه است.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «میچل ابولافیا» استاد کالج روابط عمومی و سیاست راکفلر ، دانشگاه ایالتی نیویورک تنظیم نموده که در ادامه می آید. ابولافیا به عنوان پیشگام جامعه شناسی مدرن مالی نیز شناخته می شود. وی استاد دانشگاههای کرنل و MIT امریکا نیز بوده است.


*هدف و ضرورت نوشتن کتاب «ناظران بازار: چگونه فدرال رزرو احساس بحران مالی کرد» چیست؟
در طی دهه های گذشته اقتصاد امریکا و جهان همواره با بی ثباتی و بحران مواجه شده است و شناسایی این بحران ها و پاسخ مناسب به آنها همواره از دغدغه های سیاست گذاران و اقتصاددان ها بوده است.

این کتاب در واقع داستان چگونگی شکست، یادگیری و جلوگیری از فاجعه است. من قصدم دارم آنچه را که سیاست گذاران فدرال رزرو می دانستند قبل، در حین و بعد از فروپاشی کشف نموده و تعصبات و تعهدات فکری آنها که با احساس اضطراری کمک همراه شده بود را نشان دهم. 

عوامل فرهنگی و اجتماعی در مدیریت یک بحران اقتصادی نقش برجسته دارند/ اقتصاد به تنهایی کارا نیست

*ایده نگارش کتاب شما رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ بود. اهمیت رویداد چه بود و مطالعه این مورد چه درسی برای آینده دارد؟

بله ایده بررسی این رکود بود. متعاقب این رکود بانکهای بزرگ ورشکسته شدند. این موضوع منجر به این شد که اقتصاد امریکا با رکودی شبیه به رکود بزرگ مواجه شد. در این میان نقش فدرال رزرو در ایجاد ثبات اقتصاد آمریکا بسیار حائز اهمیت بود.

برای همین نوع رویکرد فدرال رزرو برای درس گرفتن برای پاینده بسیار کلیدی و مهم بود. نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است در مدیریت یک بحران اقتصادی عوامل فرهنگی و اجتماعی نیز نقش برجسته دارند و صرفا نباید بر عوامل اقتصادی تاکید و توجه داشت.

*شما از چه فرضیه و سبکی در نگارش این کتاب استفاده نموده اید؟
در این کتاب من از پروتکل های جلسات فدرال رزرو برای تحلیل نحوه تفکر و مشورت اعضای آن در طی بحران مالی سال ۲۰۰۸ استفاده می کنم. همانطور که خواننده متوجه خواهد شد، با داشتن این تمرکز واحد؛ من قادر بودم چندین قطعه پازل جدید برای آنچه واقعاً در این رویداد مهم اتفاق افتاده فراهم کنم.

من در کتاب ناظران بازار عوامل اجتماعی و فرهنگی را که بر پاسخ بانک فدرال رزرو تاثیر داشتند برجسته می کنم – نه تنها با نشانه های فراموش شده و شکست های تحلیلی، بلکه با بداهه پردازی ها و نوآوری های موفقیت آمیز. ایده ها، سنت ها، و قدرت همه نقش خود را در مدیریت بحران فدرال رزرو ایفا کردند.

من همچنین نشان می دهم که پایبندی بانک فدرال به نظریه های متناقض در مورد اصلاح بازارهای خود به تردیدها و تصمیمات کمیته کمک کرده است. این کتاب پرتره ای پر جنب و جوش از قدرتمندترین بانک مرکزی جهان در یک لحظه پرمخاطره بوده و سرشار از بینش برای رکود اقتصادی بعدی است.

کد خبر: ۸۰٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha