۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
اتحادیه اروپا الگوی منطقه گرایی اقتصادی است| روند همگرایی اقتصادی بوده است
مشاور سازمان ملل در گفتگو با بازار:

اتحادیه اروپا الگوی منطقه گرایی اقتصادی است| روند همگرایی اقتصادی بوده است

«ریچارد پومفرت» معتقد است که اتحادیه اروپا به بزرگترین منطقه بازار تک در جهان تبدیل شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: قاره اروپا از جنگ جهانی دوم به بعد تغییر شکل داده و دیگر جدولی شطرنجی از کشورهای کاملاً مستقل نیست. اکنون این قاره به بزرگترین منطقه بازار تک در جهان تبدیل شده است زیرا اکثر اعضای این کشور اختیارات اقتصادی و سیاسی خاصی را به دولت مرکزی اتحادیه اروپا واگذار می کنند.

این تغییر محصول تحول تاریخی-جهانی است ، اما روند کار به خوبی درک نشده و طرح واحدی برای اصلاحات وجود ندارد. باید گفت اتحادیه اروپا نتیجه آشفتگی بی پایان سیاسی و ژیمناستیک دیوان سالاری بوروکراتیک است. همانطور که برگزیت نشان می دهد، گامهایی به عقب نیز برمی گردد.

«ریچارد پومفرت» در کتاب « ادغام اقتصادی اروپا» با برطرف کردن پیچیدگی ها، تحلیلی کاملاً واضح و روشن از یک دستاورد باورنکردنی در همکاری اقتصادی ارائه می دهد. ادغام اقتصادی اروپا از زمان تأسیس جامعه ذغال سنگ و فولاد اروپا پس از جنگ، تمام مراحل عمده را در ایجاد بازار واحد دنبال می کند.

پومفرت چهار مرحله از توسعه را مشخص می کند: ایجاد اتحادیه گمرکی، تعمیق اتحادیه اقتصادی با بازار واحد، تشکیل اتحادیه پولی و گسترش به سمت شرق و سرانجام مشکلات ادغام.

در این کتاب وی جزئیات منافع اقتصادی، هزینه ها و جنجال های مربوط به هر مرحله در تکامل اتحادیه اروپا را بیان می کند. «پومفرت» نتیجه می گیرد که اروپا با وجود همه مشکلاتش، از ادغام رونق بیشتری گرفته و احتمالاً قدرت خود را در صحنه جهانی افزایش خواهد داد.

اتحادیه اروپا الگوی منطقه گرایی اقتصادی است| روند همگرایی اقتصادی بوده است

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «ریچارد پومفرت» نویسنده کتاب « ادغام اقتصادی اروپا»  و استاد دانشگاه آدلاید استرالیا تنظیم نموده که در ادامه می آید. «پومفرت» مشاور برنامه توسعه سازمان ملل، بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی است.


 * سوال اصلی شما در کتاب «ادغام اقتصادی اروپا» چیست؟
سوال اصلی من در این کتاب این است که چگونه اتحادیه اروپا با گذشت زمان تکامل یافته و چرا؟


* برای پاسخ به این سوال از چه فرضیه ای استفاده کردید؟ بحث اصلی شما چیست؟
 من معتقدم مسیر ادغام اروپا اقتصادی بوده است - از اتحادیه گمرکی که پس از سال ۱۹۵۷ تاسیس شد تا اتحادیه اروپا امروز. تصمیمات سیاسی از معاهده رم گرفته تا برگزیت مهم بوده و دادگاه احکام اصلی را صادر کرده است، اما عامل اصلی آن اقتصاد بوده است.


* ضرورت نگارش این کتاب چه بود؟
بسیاری از مردم تصویری بزرگ از اتحادیه اروپا دارند - نیرویی برای صلح و رفاه در اروپا از سال ۱۹۴۵، به چالش کشیدن حاکمیت ملی، سیاست های کشاورزی که به کشاورزان کارآمد در خارج از اروپا آسیب می رساند، نیرویی برای نئولیبرالیسم یا نئوامپریالیسم آلمان یا فرانسه، منبعی از نیروی کار ارزان که از کارگران اروپای غربی شغل می گیرد. چنین دیدگاه هایی در بهترین حالت جزئی و اغلب منسوخ هستند.

واقعیت تحول ظریف تری از ادغام اقتصادی اروپا است که عمیق تر و گسترده تر شده و ترکیبی از مزایا و هزینه ها را برای اروپایی ها به ارمغان آورده است. این کتاب به زبان غیرفنی، اقتصاد را عامل اصلی ادغام دانسته و پیامدهای آن را باز می کند و وضعیت اتحادیه را در سال ۲۰۲۰ ارزیابی می کند.

ممکن است اتحادیه اروپا پیچیده و مات به نظر برسد، اما روند ادغام اقتصادی را می توان با اصطلاحات مستقیم علت و معلولی توضیح داد. سیاست گذاران در اروپا با انتخاب هایی روبرو شده اند که عمدتاً متأثر از هزینه ها و منافع اقتصادی بوده، گرچه همیشه از سوی مفسران یا رأی دهندگان به این روش مورد بررسی قرار نمی گرفت و اغلب عواقب غیر منتظره و همچنین دور از انتظار داشت.

کد خبر: ۸۰٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha