۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
نوبت صف در قوچان به نان رسید؛ دست‌پخت خبازان خوراک دام می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

نوبت صف در قوچان به نان رسید؛ دست‌پخت خبازان خوراک دام می‌شود

قوچان- پس از صف‌های مختلف در شهرستان قوچان بابت مرغ و روغن حال باید صف نان را هم به آن اضافه کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: از آخرین روز های سال گذشته تاکنون شاهد بسته شدن پیش از موعد نانوایی‌ها وصف‌های طولانی مردم پشت درب نانوایی‌های دولتی و غیردولتی در شهرستان قوچان هستیم.

به گزارش خبرنگار بازار برخی از نانوایی‌ها در این راستا افزایش قیمت آرد و کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها را علت این صف‌ها می‌دانند و لذا این موضوع در آخرین روز های پایانی سال گذشته موجب گلایه بسیاری از شهروندان قوچانی شد.

گفتنی است نانوایی‌ها به علت تأمین کردن مهم‌ترین کالای سبد غذایی یعنی نان، زودتر از همیشه به کار خود پایان می‌دهند که این موضوع باعث افزایش صف‌های نان و مشکلات فراوان برای مردم شده است.

یکی از شهروندان قوچانی در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: صف‌های شلوغ و البته کیفیت پائین برخی از خبازی ها مانند منطقه فرهنگیان موجب شده تا از روی اجبار و در هر نوبت تعداد بیشتری نان خریداری کرده و در فریزر نگاه‌داری کنیم.

نان‌هایی که خورام دام می‌شود
برای ریشه‌یابی علت کمبود نان، شلوغی صف‌ها و ریشه‌یابی این موضوع با رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی به گفت‌وگو می‌نشینیم.

نوبت صف در قوچان به نان رسید؛ دست‌پخت خبازان خوراک دام می‌شود

جلال سیفی نیا در این رابطه به بازار می‌گوید: کمبودی در خصوص آرد در این شهرستان نداریم چه‌بسا که میزان توزیع آرد در شهرستان قوچان بیشتر از شهرستان‌ها و مناطق هم‌جوار است.

وی در پاسخ به این سؤال  پس چرا شاهد صف در مقابل برخی نانوایی‌ها بوده و برخی از خبازی ها زودتر از موعد مقرر نسبت به تعطیلی واحد صنفی اقدام می‌کنند توضیح می‌دهد: علت اصلی کمبود نان، گران شدن جو به عنوان خوراک اصلی دام است.

سیفی نیا به ما می‌گوید: متأسفانه به دلیل گرانی نهاده‌های تولید به‌ویژه افزایش قیمت جو لذا برخی دامداران از نان برای تغذیه دام استفاده می‌کنند که این موضوع در این شهرستان مدتی است که دردسرساز شده است.

وی بیان می‌کند: از همین رو دامداران برای تهیه  خوراک دام در نخستین ساعات کار نانوایی‌ها به این واحدهای صنفی هجوم برده به‌صف و یا اتمام پخت دامن می‌زنند.

متأسفانه به دلیل گرانی نهاده‌های تولید به‌ویژه افزایش قیمت جو لذا برخی دامداران از نان برای تغذیه دام استفاده می‌کنند که این موضوع در قوچان مدتی است که دردسرساز شده است

وی بابیان اینکه خرید نان به مقدار زیاد موجب کمبود نان شده است افزود: این موضوع نیازمند نظارت و برخورد جدی است.

سهمیه‌ها کاهشی نداشته است
وی در خصوص میزان سهمیه آرد به نانوایان نیز گفت: میزان آرد به نانوایی‌ها یکسان توزیع می‌شود ولی آن نانوایی‌هایی که نان باکیفیت به مردم ندهند مقدار آرد کم‌تری داده می‌شود .

رئیس اتحادیه غله و خدمات بازرگانی قوچان کمبود نانوایان در سطح شهر مهم برشمرد و گفت: نیاز است با برطرف شدن پروسه‌های اداری در شهرستان  مجوز فعالیت برای رقابت بیشتر به متقاضیان داده شود.

سیفی نیا در خصوص کیفیت نان نیز اظهار کرد: دونرخی بودن قیمت آرد خود موجب تفاوت در کیفیت و هم‌چنین بازار سیاه شده است.

آردهای بی‌کیفیت
در همین راستا علی‌اکبر خموش رییس اتحادیه نانوایان، آسیاب داران و آرد فروشان قوچان نیز در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه فعالیت اصناف به‌طورجدی و دقیق مورد بازرسی قرار دارد اظهار کرد: در این رابطه از مردم تقاضا داریم تا هرگونه گزارشی از تخلفات نانوایی‌ها را به همراه مدارک مستند مانند فیلم و عکس به اتحادیه گزارش کنند.

وی افزود: درهرصورت ما هم برخوردهای لازم و قانونی را با متخلفان داریم ولی درهرصورت گاها مشاهده شد باوجوداینکه تخلف برخی از این واحدها کاملاً محرز است  اما روابط آن‌ها با برخی از سازمان‌ها موجب بازگشایی مجدد آن‌ها می‌شود تخلفات خود را ادامه می‌دهند.

نوبت صف در قوچان به نان رسید؛ دست‌پخت خبازان خوراک دام می‌شود

خموشی در خصوص تعطیل بودن نانوایی‌ها در سطح شهر نیز گفت: برخی از نانوایی‌ها در مناطق به‌نوبت یک روز در هفته تعطیل می‌شوند که تلاش شده تا در یک منطقه شاهد تعطیلی دو نانوایی در یک روز نباشیم .

وی در خصوص کیفیت پائین نان نیز گفت: نانوایان دولتی باید از کارخانه آرد این شهرستان سهمیه خود را دریافت کنند که در زمان خرید به دلیل تازه بودن گندم، کیفیت آرد کاهش می‌یابد.

وی بابیان اینکه خرید آرد از طریق سامانه سازمان غله صورت می‌گیرد ادامه داد: امکانی برای این گروه از نانوایان وجود ندارد که اگر کارخانه دیگری در استان کیفیت آرد بهتری دارد از آن خرید انجام دهند و منحصراً باید از همین کارخانه فعال در قوچان خرید انجام شود.

رئیس اتحادیه نانوایان قوچان بیش از ۵۰ درصد نانوایان شهری این شهرستان را دولتی دانست و گفت: به دلیل کیفیت نامطلوب آرد با افت شدید کیفیت نان مواجه می‌شوند ولی نانوایانی که در گروه نیمه یارانه‌ای قرار دارند، آرد سفیدتر و نان مطلوب‌تر دارند لذا مردم گرایش بیشتری به این نانوایی‌ها پیداکرده‌اند که سبب شلوغی آن‌ها شده است.

وی با بیان این جمله که مردم نباید دچار تشویش شده و مطمئن باشند کمبود نان در شهر نداریم، گفت: این واقعیت را که صف در مقابل نانوایی‌ها وجود دارد، کتمان نمی‌کنیم و از مردم عذرخواهی می‌کنیم ولی کمبود نان وجود ندارد و نانوایی‌ها روزانه سه نوبت صبح، ظهر و شب به پخت مشغول هستند و از مردم خواهش می‌کنیم حتماً در اوایل پخت به خرید نان اقدام کنند.

کمبود نیست ولی صف هست
درحالی‌که در روزهای اخیر شاهد افزایش محسوس صف‌های نان در مقابل نانوایی‌های قوچان هستیم و تعطیلی زودهنگام برخی از واحدهای نانوایی بار روانی بسیار زیادی بر مردم داشته و بر نگرانی شهروندان دامن زده است اما مسئولان اذعان می‌کنند که کمبود نان وجود ندارد لذا به نظر می‌رسد باید بر روی صف‌ها و یا مشکل خرید نان برای تغذیه دام‌ها ورود و نظارت جدی داشت.

کد خبر: ۸۰٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha