۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
خام‌فروشی آفت خرمای بوشهر؛ لزوم تکمیل زنجیره ارزش
بازار گزارش می دهد؛

خام‌فروشی آفت خرمای بوشهر؛ لزوم تکمیل زنجیره ارزش

بوشهر- یکی از آفت‌های مهم در حوزه نخل و خرمای استان بوشهر، خام‌فروشی این محصول است که باعث شده تا نخلداران سود کمی از فروش دستاوردهای خود داشته باشند.

بازار؛ گروه استان‌ها: خرما یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در استان بوشهر است و افراد زیادی در این استان در عرصه تولید خرما مشغول به فعالیت هستند.

کشاورزان حوزه نخل و خرما علی رغم تلاش‌ها و زحمات بسیار زیادی که در طول سال متحمل می‌شوند، سود چندانی ار فروش خرما نصیبشان نمی‌شود و همواره با مشکلات اقتصادی روبرو هستند.

نخلداری علی‌رغم زحمات بسیار زیادی که بر دوش کشاورزان می‌گذارد، خیلی سودآور نیست و کشاورزان این حوزه نمی‌توانند دخل و خرج خود را به خوبی جفت و جور کنند.

علی‌رغم افزایش قیمت همه اجناس و خدمات طی سال‌های اخیر، قیمت خرما افزایشی که نداشته، نسبت به سال قبل کاهش هم داشته است و این موضوع بر اقتصاد نخلداران تاثیر مستقیم دارد.

خام‌فروشی یکی از آسیب‌های جدی در حوزه خرما محسوب می شود و اغلب نخلداران استان بوشهر خرمای خود را در باغ‌ها تحویل خریداران می‌دهند تا کمترین سود را از فروش خرما ببرند.

خام‌فروشی آفت خرمای بوشهر؛ لزوم تکمیل زنجیره ارزش

تولید سالانه ۱۶۵ هزار تن خرما
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نخیلات به عنوان مهمترین حوزه کشاورزی استان محسوب می‌شود و نقش تاثیرگذاری در تولید و اشتغال در استان بوشهر دارد.

ظرفیت صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما در استان بوشهر هم‌اکنون حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن است که بخش زیادی از محصولات نخلستان‌های استان را پوشش می‌دهد

محمدتقی منوچهری با اشاره به اینکه ۵.۵ میلیون اصله نخل در استان بوشهر داریم، اظهار کرد: سالانه ۱۶۵ هزار تن در سطح ۳۴ هزار هکتار در استان بوشهر تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۳.۱ درصد از سطح نخیلات کشور در بوشهر است، تصریح کرد: در این استان ۱۲.۷ تولید خرمای کشور را داریم.

تقویت صنایع تبدیلی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: خرمای استان بوشهر دارای کیفیت بسیار بالایی است و قابلیت تبدیل به سایر محصولات را دارد که تلاش شده تا صنایع مربوطه در این استان فراهم شود.

وی بیان کرد: طی سال‌های اخیر حمایت‌های خوبی از توسعه زیرساخت‌های صنایع تبدیلی، فرآوری و سردخانه‌های نگهداری خرما در استان بوشهر صورت گرفته است و به دستاوردهای خوبی نیز دست یافته‌ایم.

منوچهری از افزایش ظرفیت سردخانه‌های استان خبر داد و اضافه کرد: ظرفیت صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما در استان بوشهر هم‌اکنون حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن است که بخش زیادی از محصولات نخلستان‌های استان را پوشش می‌دهد.

لزوم کاهش خام‌فروشی
نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: خرمای استان بوشهر کیفیت بسیار بالایی دارد ولی متاسفانه در بازارهای داخلی و خارجی به خوبی معرفی نشده است.

ابراهیم رضایی یکی از آفت‌های مهم در عرصه نخل و خرمای استان بوشهر را خام‌فروشی این محصول دانست و بیان کرد: متاسفانه بخشی از خرمای استان بوشهر به صورت خام به فروش می‌رود که کمترین ارزش افزوده را برای استان دارد.

خام‌فروشی آفت خرمای بوشهر؛ لزوم تکمیل زنجیره ارزش

وی ادامه داد: خام‌فروشی خرما باعث می‌شود تا کمترین سود نصیب نخلدارانی شود که بیشترین زحمت را در تولید خرما کشیده‌اند و این در حالی است که واسطه‌ها بدون هیچ زحمتی بیشترین سود را می‌برند.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم تقویت زنجیره ارزش خرما در استان تصریح کرد: باید از سرمایه‌گذاران حوزه صنایع تبدیلی و فرآوری حمایت مناسبی صورت گیرد.

لزوم حمایت از صنایع خرما
وی افزود: بخشی از خرمای استان بوشهر برای بسته‌بندی و فرآوری به دیگر استان‌ها می‌رود و با برند همان استان‌ها نیز وارد بازار کشور و بازارهای خارجی می‌شود که باید در استان از این فرصبت ها استفاده شود.

باید خرمای استان بوشهر با کیفیت مناسب بسته‌بندی و فرآوری شود تا راه خود را در بازارهای جهانی باز کرده و مشتری‌پسندتر شود

رضایی بیان کرد: فرآوری و بسته‌بندی مناسب خرما علاوه بر اینکه در افزایش درآمدهای کشاورزان تاثیرگذار است، نقش مهمی را نیز در ایجاد اشتغال برای جوانان استان خواهد داشت.

وی حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و ارائه تسهیلات مناسب برای توسعه صنایع مرتبط با خرما در استان را ضروری دانست و گفت: کم‌کاری در این زمینه باعث می‌شود تا فرصت‌های زیادی را از دست دهیم.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید خرمای استان بوشهر با کیفیت مناسب بسته‌بندی و فرآوری شود تا راه خود را در بازارهای جهانی باز کرده و مشتری‌پسندتر شود.

خام‌فروشی آفت خرمای بوشهر؛ لزوم تکمیل زنجیره ارزش

صنایع فراوری و بسته‌بندی حمایت می‌شود
استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طی سال‌های گذشته حمایت خوبی از صنایع بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی در استان بوشهر صورت گرفته است و شاهد توسعه این صنایع هستیم.

عبدالکریم گراوند با اشاره به اینکه ظرفیت صنایع فرآوری و بسته‌بندی خرما در استان بوشهر به بیش از ۹۰ هزار تن در سال رسیده است، افزود: باید تلاش کنیم که این صنایع با همه ظرفیت خود کار کنند و خرمای استان ارزش افزوده بیشتری بگیرد.

وی بیان کرد: بانک‌ها نیز باید حمایت لازم را از فعالان بخش خصوصی برای ورود به حوزه صنایع فرآوری و بسته‌بندی خرما در استان بوشهر داشته باشند و شرایط مناسبی برای توسعه این صنایع فراهم شود.

یکی از برنامه‌های مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، حمایت از صنایع مرتبط با خرما و به منظور جلوگیری از خام فروشی این محصول است

استاندار بوشهر اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، حمایت از صنایع مرتبط با خرما و به منظور جلوگیری از خام فروشی این محصول است.

وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر کشاورزان سود مناسبی از فروش محصول خود نداشته‌اند که توسعه صنایع فرآوری و بسته‌بندی خرما زمینه را برای افزایش سود کشاورزان خصوصا نخلداران فراهم خواهد کرد.

خام‌فروشی خرما یکی از آفت‌های مهم در این بخش کشاورزی است که انتظار می‌رود با حمایت مسئولان و تلاش کشاورزان، زمینه برای توسعه صنایع فرآوری و صنایع تبدیلی خرما در استان بوشهر فراهم شود.

قند بالای خرمای استان بوشهر خصوصا خرمای کبکاب که حجم عمده آن در شهرستان دشتستان است، باعث شده تا بتوان این نوع خرما را به عنوان یکی از مهمترین ارقام برای فرآوری و تبدیل به دیگر محصولات از جمله قند خرما، شکر خرما، شیرینی‌های خرمایی، کلوچه خرمایی، شکلات خرمایی و... معرفی کرد.

انتظار می‌رود ضمن اجرای فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی برای شناخت بیشتر فرآورده‌های مشتق از خرما، زمینه برای تبدیل و فرآوری بیش از پیش این محصول مهم فراهم شود.

کد خبر: ۸۰٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha