۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
افت بی سابقه تجارت میان اتحادیه اروپا و انگلیس

افت بی سابقه تجارت میان اتحادیه اروپا و انگلیس

صادرات اتحادیه اروپا به انگلیس با کاهش ۲۷.۴ درصدی در ماه ژانویه امسال نسبت به همین ماه در سال ۲۰۲۰، به ۱۸ میلیارد یورو رسید.

به گزارش بازار، نتایج پژوهشی جدید که برای سنجش وضع داد و ستد کالاها و خدمات بازرگانی میان اتحادیه اروپا و انگلیس بعد از برگزیت انجام گرفته است، نشان می‌دهد این شاخص اقتصادی ماه ژانویه امسال به طور بی سابقه‌ای افت کرده است.

بر اساس پژوهشی که اداره آمار اروپا (یورواستات) انجام داده است، حجم داد و ستد کالاها و خدمات بازرگانی میان اتحادیه اروپا و انگلیس در نخستین ماه بعد از جدایی رسمی دو طرف یعنی در ماه ژانویه، به طور چشمگیری کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، صادرات اتحادیه اروپا به انگلیس با کاهش ۲۷.۴ درصدی در ماه ژانویه امسال نسبت به همین ماه در سال ۲۰۲۰, به ۱۸ میلیارد یورو رسید. ‌صادرات کالا و خدمات از انگلیس به اتحادیه اروپا نیز با ۵۹.۵ درصد کاهش، به شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو رسید.

اداره آمار ملی انگلیس (ONS) نیز در تاریخ ۱۲ مارس از کاهش ۴۱ درصدی صادرات این کشور به اتحادیه اروپا و کاهش ۲۹ درصدی خرید محصولات اروپایی در انگلیس خبر داد.

علت تفاوت ارقام اعلام شده از حجم داد و ستد کالاها و خدمات بازرگانی میان انگلیس و اتحادیه اروپا، اختلاف روش محاسباتی است.

خروج انگلیس از بازار واحد اروپا که از ۱ ژانویه لازم الاجرا شد، تأثیر زیادی بر تجارت خارجی آن داشت. علاوه بر این، تنگناها و محدودیت‌های موجود در بندرهای انگلیس و محدودیت‌های قرنطینه‌ای برای مهار بیماری همه گیر ویروس کرونا، در افت شدید این شاخص اقتصادی نقش مهم و بسزایی داشته است.

وجود تشریفات اداری و قوانین و مقررات دست و پا گیر متعدد، هزینه‌های اضافی و مالیات‌هایی که برای تجارت فرامرزی اعمال شده است نیز در افت سنگین آمار و ارقام ‌ رسمی و داده‌های منتشر شده در این خصوص مزید بر علت شده است.

بر اساس اعلام یورواستات، واردات اتحادیه اروپا از سایر کشورهای جهان در ماه اول امسال ۱۶.۹ درصد کاهش یافته است. در همین حال صادرات این اتحادیه نیز نسبت به ژانویه ۲۰۲۰, ۱۰.۸ درصد کاهش یافته است.

اما از این مسائل که بگذریم، کشورهای اروپایی به طور کلی در ماه ژانویه، ۸.۴ میلیارد یورو مازاد تجاری داشتند، در حالی که همین کشورها در همین ماه در سال گذشته، کسری ۲.۲ میلیارد یورویی را تجربه کردند. انگلیس تقریباً نیم قرن بخشی از اتحادیه اروپا، بزرگترین شریک تجاری اش بود.

کد خبر: ۷۹٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha