۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
«سد نهب» ناجی تاکستان‌های خشک قزوین؛ بهار تاک‌داران زودتر رسید
دومین تولید کننده بزرگ انگور کشور از خشکسالی جست؛

«سد نهب» ناجی تاکستان‌های خشک قزوین؛ بهار تاک‌داران زودتر رسید

قزوین- دومین تولید کننده بزرگ انگور کشور، درست چند روز مانده تا بهار تقویمی، زایش و رویشی بهاری را با بهره برداری از سد نهب تجربه کرد، سدی که می‌تواند امید را به تاک‌های خشک منطقه برساند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اسم شهرستان تاکستان قزوین هم اگر به گوش مردم ایران آشنا نباشد، قطعا آوازه تاک های سرسبز این شهرستان، انگورهای بی نظیرش و کشمش های سایه خشکش در بسیاری از بازارهای داخلی و خارجی پیچیده است.

اما تاکستان با همه باغات سر سبز و درختان انگور اصلاح شده اش، چند سالی است که معضل کم آبی را با جان و دل تجربه کرده است، معضلی که نگرانی مردم و مسئولین را در خصوص کاهش تولید انگور و محصولات کشاورزی و باغی این شهرستان به همراه داشت.

تاکستانی که دومین تولید کننده بزرگ انگور در کشور بود، تهدید خشکسالی را با جان و دل تجربه کرد و در نهایت با تلاش های همه جانبه و برنامه ریزی های استانی و ملی چند روز مانده به سال نو « بهار تاکداران زودتر از موعد » از راه رسید.

سد مخزنی نهب تامین آب ۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی را بر عهده دارد
سد نهب بزرگترین سد مخزنی استان قزوین است که از سال ۸۸ در استان عملیات اجرایی آن آغاز شده بود، سدی که علی رغم نیاز جدی به احداث آن به دلایل متعدد از مشکلات زیست محیطی گرفته تا تامین اعتبارات نیمه تمام باقی مانده است.

این سد ۱۲۰ میلیون متر مکعبی که با اعتباری ۴۶۵ میلیارد تومانی به بهره برداری رسیده است  با ارتفاع ۴۶ متر و طول تاج ۲ هزار و ۱۵۶ متر  تامین سالانه ۸۰ میلیون متر مکعب حقابه کشاورزی، ۲۵ میلیون متر مکعب تغذیه مصنوعی، پنج میلیون متر مکعب آب مورد نیاز زیست محیطی را دارد و تامین آب ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را پایین دست خود را عهده دار شده است.

سد نهب بزرگترین سد مخزنی استان قزوین است که از سال ۸۸ در استان عملیات اجرایی آن آغاز شده بود، سدی که علی رغم نیاز جدی به احداث آن به دلایل متعدد از مشکلات زیست محیطی گرفته تا تامین اعتبارات نیمه تمام باقی مانده است

شبکه مدرن آبیاری با استفاده از آب ذخیره شده این سد به طور ۲۵ کیلومتر طراحی و که تاکنون ۱۷ کیلومتر آن ساخته و اجرایی شده است و  آبیاری اراضی پایین دست و ارتقاء راندمان را عهده دار شود.

«سد نهب» ناجی تاکستان‌های خشک قزوین؛ بهار تاک‌داران زودتر رسید

سد نهب سیلاب‌های مخرب فصلی را به آب مورد نیاز کشاورزی تبدیل می‌کند
معاون وزیر نیرو در آئین بهره برداری از این پروژه با اشاره به اهمیت اجرای این طرح برای استان قزوین و شهرستان تاکستان اظهار داشت: اجرای این پروژه تا تاکید ویژه رئیس جمهور تا پایان سال اجرایی شد و همانطور که وعده داده شده بود با تخصیص اعتبارات مورد نیاز در مدت زمان کوتاهی تکمیل و آبگیری شد.

قاسم تقی زاده خامسی با بیان اینکه برای اجرای این طرح ۴۶۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که بیش از ۸۵ درصد از اعتبارات این سد از محل اعتبارات دولتی تامین شده است، افزود:  تامین حق آبه مزارع و باغات کشاورزی از مهم ترین اهداف اجرای این سد مخزنی است که در کنار این امر میتواند نقش مهمی در کنترل سیلاب های مخرب فصلی در این منطقه داشته باشد.

وی با بیان اینکه سیلاب های فصلی همواره به عنوان یک تهدید برای ۴ شهر پایین دست این سد مطرح بوده است که در کنار بهره وری بهینه از این منابع آبی می تواند این تهدید را نیز رفع کند، تاکید کرد:  در یک هفته زمان آبگیری این سد، بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است که نشان از جایگذاری درست و اثربخشی در ذخیره منابع آبی داشته است.

شبکه مدرن آبیاری با استفاده از آب ذخیره شده این سد به طور ۲۵ کیلومتر طراحی و که تاکنون ۱۷ کیلومتر آن ساخته و اجرایی شده است

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه پس از بهره برداری از این سد حدود ۹۰ چاه کشاورزی به سمت این سد ذخیره هدایت می شود و کشاورزان به صورت تنظیمی میتوانند از این منبع بهینه بهره برداری کنند، ابراز داشت:  فعالیت این سد میتواند مشکلاتی که کشاورزان طی چند سال اخیر در حوزه آبیاری مزارع و باغات خود با آن مواجه بودند مرتفع کنند.

رفع خشکسالی از تاکستان در دستور کار مجلس
نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: یکی از نخستین طرح هایی که در سال ۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید احداث سد نهب بود که برای اجرا و بهره برداری از آن ۲ ردیف بودجه ملی به تصویب رسید.

رجب رحمانی  بیان کرد: با وجود این که اعتبارات دولتی برای اجرای این طرح بسیار کمک کننده بود اما باز هم شاهد این بودیم که پروژه نزدیک به ۱۳ سال به طول انجامید اما به هر حال امروز خوشحالیم که گام هایی بلند برای رفع خشکسالی از شهرستان تاکستان قزوین در حال اجراست.

وی با بیان اینکه مردم تاکستان سهم قابل توجهی در انواع تولیدات کشاورزی، باغی و زراعی در استان و کشور دارد که قطعا بهره بداری از سد نهب و تسهیل آبرسانی به کشاورزی این بخش میتواند رونق اقتصادی و تحولی عظیم در کشاورزی این منطقه ایجاد کند، افزود:  بیش از ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست این سد با آب ذخیره شده در این مخزن میتوانند کشاورزی خود را رونق دهند.

با وجود این که اعتبارات دولتی برای اجرای این طرح بسیار کمک کننده بود اما باز هم شاهد این بودیم که پروژه نزدیک به ۱۳ سال به طول انجامید

این عضو خانه ملت خاطرنشان کرد: تکمیل سد نهب توانست زنجیره تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی و شرب شهرستان تاکستان را عهده دار شود و هم اکنون آبرسانی به همه روستاها و بخش های تاکستان توسط سدهای کینه ورز، طالقان و نهب انجام می شود.

«سد نهب» ناجی تاکستان‌های خشک قزوین؛ بهار تاک‌داران زودتر رسید

آب گیری سد نهب الگوی کشاورزی شهرستان تاکستان را تغییر می دهد
استاندار قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: احداث سد نهب در کنار این که بعد از ۱۲ سال تعلیق امسال با جدیت و پیگیری مسئولین و نمایندگان دوباره به فرآیند اجرا بازگشت و در نهایت به بهره برداری رسید از افتخارات ما در این سال است چرا که قطعا تامین این آب برای مزارع کشاورزی میتواند الگوی کشاورزی را در این شهرستان تحت تاثیر قرار دهد.

هدایت الله جمالی پور افزود: تامین اقتصاد و پویایی اقتصادی در بخش کشاورزی از دستاوردهای اجرای این سد در منطقه تاکستان است که پیش بینی می شود با تغییرات اقلیمی ایجاد شده، سرسبزی، نشاط و گردشگری را در تاکستان بهبود خواهد بخشید.

تامین اقتصاد و پویایی اقتصادی در بخش کشاورزی از دستاوردهای اجرای این سد در منطقه تاکستان است

وی با بیان اینکه اگرچه مشکلات و شرایط اقتصادی در چند سال گذشته در روند اجرای بسیاری از پروژه ها مشکل آفرینی داشته است اما اجازه ندادیم پروژه های اولویت دار و جدی که به مطالبات عمومی مردم تبدیل شده است نیمه کاره باقی بماند، ابراز کرد: در این خصوص خوشخبتانه با دستور مستقیم رئیس جمهور اعتبارات به استان اختصاص یافت که در نهایت درست یک هفته قبل از سال نو آبگیری این سد آغاز شد.

رویش جوانه های بهاری در تاکستان
اگرچه هنوز چند روزی تا رویش جوانه های بهاری در باغات و مزارع مانده است اما، خبر خوش آبگیری سد نهب بعد از ۱۳ سال انتظار، تحقق رویای شیرین تامین آب برای مزارع و باغات در آستانه خشکسالی در شهرستان تاکستان و امید به روزهای بهتر در حوزه کشاورزی رویش جوانه های بهاری را در تاکستان ها و دل های تاکداران رقم زد.

حال باید دید با برطرف شدن مشکلات محیط زیستی این سد آیا دوباره امید در دل های تاکداران منطقه که از مستعد ترین بخش های کشاورزی ایران اسلامی در زمینه انگور نیز محسوب می شود، خواهد دمید؟

کد خبر: ۷۹٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha