۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
ارزآوری از دل سنگ ها در خراسان جنوبی؛ مانع تراشی در مسیر فرآوری
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

ارزآوری از دل سنگ ها در خراسان جنوبی؛ مانع تراشی در مسیر فرآوری

بیرجند- کریم پور، تولید کننده فعال خراسان‌جنوبی با فرآوری از سنگ مرمریت در مجموعه خود برای استان و کشور با صادرات ارزآوری از دل سنگ را رقم زده است.

 بازار، گروه استان‌ها: اغراق نیست اگر بگوییم خراسان‌جنوبی سرزمین سنگ‌های متنوع قیمتی، نیمه قیمتی و زینتی است. از سنگ مرمریت تا گرانیت و بازالت و ... در این دیار پر از گنج وجود دارد که هر کدامشان قصه مجزایی دارند.

اما نکته مهم و قابل توجه این است که متأسفانه در عرصه صنعت به فرآوری این سنگ‌ها توجه چندانی نمی‌شود و با خام فروشی از فرصت ایجاد اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای این محصولات غفلت می‌شود.

نکته مهم و قابل توجه آن است که بسیاری از مسئولان از استاندار تا رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی و بسیاری دیگر از دلسوزان از خام فروشی در استان گلایه کرده‌اند و بارها و بارها خواستار تأکید بر فرآوری محصولات خراسان‌جنوبی در بخش‌های مختلف شده‌اند.

خام فروشی معضلی است که متأسفانه گریبان استان ما را گرفته است و علی رغم گفته‌ها و وعده‌های فراوان مسئولان هنوز شاهد این مشکل چه در بخش کشاورزی و چه صنعت و معدن هستیم.  

وقتی همه ما به فرآوری به عنوان یکی از مسائل و اولویت‌های مهم در عرصه صنعت باور داریم و آن را مؤلفه‌ای برای رشد و شکوفایی تولید در خراسان‌جنوبی می‌دانیم. در این راستا باید مسیر کار را برای کسانی که در این وادی قدم گذاشته اند، تسهیل کنیم نه اینکه با مانع‌تراشی در بخش‌های مختلف خستگی را بر تن آنان بگذاریم.

امید است که در سال ۱۴۰۰ بیش از قبل در خراسان‌جنوبی و دیار خاوران شاهد ایجاد واحدهای فرآوری باشیم تا گنج های نهان این دیار به صورت خام به دیگر استان‌ها و حتی دیگر کشورها صادر نشود.

مقام معظم رهبری نیز به عنوان دیده بان با تجربه نظام اسلامی با نامگذاری سال ۱۴۰۰ به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» فرمان عملیات را برای برنامه ریزان مشخص کرده اند و در سخنرانی نوروزی خود اعلام کردند علت تحقق نیافتن کامل جهش تولید در سال ۹۹ وجود موانع و همچنین حمایت نشدن تولید در همه بخش‌ها بوده و خواستار ایجاد مشوّق‌هایی از جمله مشوّق‌های سرمایه‌گذاری برای جهش تولید شده اند.

ایجاد فرصت صادرات از دل سنگ
اما در این میان عده‌ای به جای حرف و شعار آستین همت را بالا زده و با فرآوری سنگ‌های خراسان‌جنوبی  علاوه بر ایجاد اشتغال برای بسیاری از جوانان دیار خود با صادرات آن فرصت ارز آوری را نیز به وجود آورده‌اند.

نمونه این افراد عباس کریم‌پور است که از حدود هفت سال پیش کار خود را شروع کرده و به کشورهای مختلفی نیز صادرات داشته است. تولید کننده‌ای که معتقد است بیش از تحریم، مشکلات داخلی بر سر راه تولید کننده او را رنج می‌دهد.

ارزآوری از دل سنگ ها در خراسان جنوبی؛ مانع تراشی در مسیر فرآوری

کریم‌پور در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: فعالیت واحد تولیدی خودم را از سال ۹۳ آغاز کردم و ماده اولیه محصولاتم از سنگ‌های داخل خود استان است.

این تولید کننده پرتلاش خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در حال حاضر در راستای فرآوری در بخش سنگ از سنگ‌های مرمریت استان سنگ‌های متنوع و زینتی برای کف ساختمان و نمای آن در مجموعه تولیدی  خودمان می‌سازیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بی بدیل خراسان‌جنوبی در حوزه فرآوری در بخش‌های مختلف از جمله سنگ‌های معدنی، زینتی و ... گفت: اما با این وجود بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت فرآوری نمی‌روند که در این زمینه باید به دلایل عدیده‌ای اشاره کرد.

موانع فرآوری در خراسان جنوبی
مدیر یکی از مجموعه های موفق فرآوری سنگ در خراسان جنوبی ادامه داد: عواملی چون عدم زیرساخت مناسب، کمبود مواد کمکی تولید و سخت گیری‌های بوجود آمده توسط ادارات محیط زیست و منابع طبیعی در اعطای مجوز می‌تواند در کاهش ورود سرمایه‌گذار به بحث فرآوری تأثیرگذار باشد.

کریم پوردر زمینه نقش سرمایه در گردش و تسهیلات بانک‌ها در رونق تولید در بخش فرآوری و رونق آن بیان‌کرد: به نظرم اگر کار تولیدی درآمدزایی و سودآوری کافی داشته باشد نیاز به سرمایه درگردش بانک‌ها وجود ندارد.

این تولید کننده و صادرکننده موقق در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: به نظرم بیش از اینکه اجرای قوانین به صورت پایلوت در خراسان‌جنوبی مشکل ساز باشد، برداشت‌ها از قوانین بر سر راه تولید کننده مانع ایجاد می‌کند.

وی با انتقاد از برخی از سخت گیری‌های دستگاه هایی چون محیط زیست و منابع طبیعی و ... برای تولیدکنندگان گفت: به عنوان مثال به مجموعه ما اجازه حمل پسماند را نمی‌دهند و مکانی را نیز که برای پسماندهای ما در نظر گرفته اند فاصله بسیار زیادی تا مجموعه دارد و امکان حمل نیست.

مدیر یکی از مجموعه‌های موفق فرآوری سنگ در خراسان جنوبی افزود: این در حالی است که در بسیاری از استان های کشور و از جمله استان اصفهان این اتفاق صورت می‌گیرد و کسی هم برای آنان ممانعت به وجود نمی آورد.

ارزآوری از دل سنگ ها در خراسان جنوبی؛ مانع تراشی در مسیر فرآوری

انگیزه تولیدکننده را از بین نبریم
کریم پور گفت: وقتی هم که مشکلات به وجود آمده با سخت گیری‌های آنان در حوزه پسماند را  به کارشناسان  مجموعه اعلام می‌کنیم، به راحتی کارشناس مربوطه می‌گوید که نمی‌خواهی تولید نکن!

وی اظهارکرد: وقتی که به تولید کننده و مدیر مجموعه‌ای که ۳۰۰ نفر در آن فعالیت می‌کنند، چنین حرف‌هایی گفته می‌شود، انگیزه ادامه کار از انسان گرفته و خستگی بر تن می‌ماند.

مدیر یکی از مجموعه‌های موفق فرآوری سنگ در خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سؤال که ادارات مربوطه بر چه اساس و ادله‌ای این سخت گیری‌ها را برای تولیدکننده ایجاد می‌کنند، افزود: البته آنان نیز قوانین مربوط به خود را دارند، اما مسئله ما شیوه اجرای قوانین و برداشت‌های سختگیرانه از آن است.

کریم پور با انتقاد از برخی از برداشت‌های نادرست و سخت گیرانه کارشناسان ادارات خراسان‌جنوبی از قوانین، بیان‌کرد: به نظر من این برداشت‌های از قوانین موانعی را بر سر راه تولیدکننده ایجاد می‌کند.

وی ادامه‌داد: برداشت های نادرست هم برای ما و هم برای وزارت صمت مشکلاتی ایجاد کرده است.

سنگ‌های خراسان‌جنوبی در کشورهای مختلف

کریم پور که در حوزه صادرات نیز در شرایط سخت تحریم و مانع تراشی‌های دشمن برای کشورمان فعالیت های متعددی داشته و محصولات خود را صادر نیز کرده است، گفت: محصولات ما به کشورهایی چون گرجستان، چین و انگلستان صادر و مورد استقبال واقع شده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت تحریم‌ها مسئله خاصی برای ما به عنوان تولیدکننده ایجاد نکرده است، اظهارکرد: هر چند تحریم‌ها در مسائلی چون انتقال پول مشکلاتی را ایجاد کرده است ولی به نظر من این مسائل راه حل‌هایی دارد و می‌توان آن را رفع کرد.

مدیر یکی از مجموعه‌های فرآوری سنگ در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: باید به این نکته نیز اشاره کنم که به نظر من بیش از تحریم‌های داخلی، مشکلاتی که در داخل در مسیر راه تولید کننده ایجاد می‌شود، مشکل ساز و رنج آور است.

ارزآوری از دل سنگ ها در خراسان جنوبی؛ مانع تراشی در مسیر فرآوری

موانع داخلی بیش از تحریم رنج آور است
کریم پور گفت: به نظر من اگر خود تحریمی‌های داخلی و مسائل در درون را حل کنیم با یک برنامه‌ریزی دقیق و جامع می‌توانیم راه‌حل‌هایی را برای رفع موانع و مشکلات ایجاد شده بر اثر تحریم‌ها داشته باشیم.

وی افزود: در مجموعه ما ۳۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند و تا آنجایی که در توان داشته باشم کار تولید و صادرات را ادامه خواهم داد.

کد خبر: ۷۹٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha