۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
بودجه ایران در حال گذر از نفت محوری به مالیات محوری
وزیر اسبق اقتصاد و دارایی عنوان کرد

بودجه ایران در حال گذر از نفت محوری به مالیات محوری

دژپسند، وزیر اقتصاد گفت: با توجه به تحریم‌ها و همچنین برنامه‌های اقتصادی تنظیم شده، بودجه ایران از نفت محوری در حال گذر به مالیات محوری است.

به گزارش بازار، فرهاد دژپسند در مراسم رونمایی از درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در سال ۹۹ تحریم‌های اعمال شده و همچنین برنامه ریزی‌های صورت گرفته موجب کاهش نقش نفت و افزایش نقش مالیات‌ها شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر از مجموع ۵۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد کشور، ۱۲ هزار میلیارد تومان آن مربوط به نفت و ۱۸۷ هزار میلیارد تومان از محل مالیات‌های دریافت شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: وقتی راجع به حکومت صحبت می‌کنیم چگونگی تامین مالی هزینه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه چندین دهه است زیر سایه بودجه نفتی قرار داریم کمتر این موضوع را بررسی کرده ایم که اگر بودجه نفتی نباشد چه مناسباتی حاکم می‌شود.

دژپسند افزود:‌در بودجه نفتی، حکمران فقط راجع به هزینه‌ها تصمیم می‌گیرد و پاسخگویی موضوعیت ندارد و برای جلب آرا و نظر مردم نگاه هزینه‌ای وجود دارد در حالی که برداشت از منابع نفتی نوعی برداشت از جیب مردم است.

وی گفت:، اما در بودجه مبتنی بر مالیات، مودی حق سوال دارد که مالیات پرداختی چگونه هزینه شد یعنی مودی حکومت را در موضع سوال قرار می‌دهد.

وزیر اقتصاد افزود: در بودجه مبتنی بر مالیات مودی باید بداند موارد مصرف حاصل از مالیات کجاست یا اینکه آن چه که حکم الزام آور پرداخت مالیات است کدام است.

دژپسند ادامه داد: امروز با رونمایی از درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیات کشور ۳۵ سامانه در یک سامانه ادغام شده اند و این یعنی اینکه تکلیفمان را در رسیدن به هدف مالیات هوشمند به خوبی انجام داده ایم.

وی گفت: جامعه ما متراکم و پیچیده است و استفاده از فناوری‌های نوین در آن از اهمیت بالایی برخوردار است و باید هر چه زودتر به هدف مالیات هوشمند برسیم هر چند گام‌های زیادی برای الکترونیکی شدن مالیات برداشته، اما تا نقطه مورد هدف فاصله زیاد است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: نقطه مورد هدف یعنی جایی که روابط رو در رو کاملاً بر چیده شود.

دژپسند اضافه کرد: در مدل مالیات هوشمند، فساد به حداقل می‌رسد و، چون مودی به حقوق خود آگاه است یک نظام پاسخگو شکل می‌گیرد.

وی گفت: همچنین با هوشمند سازی مالیات هم از رفت و آمدها کاسته می‌شود و هم کاغذ بازی‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود:‌ سامانه‌ای که امروز از آن رونمایی شد موجب کاهش ۶۰۰ هزار مراجعه حضوری می‌شود و بسیاری از امور مالیاتی افراد از طریق این سامانه به انجام می‌رسد.

 دژپسند ادامه داد: نظام مالیاتی باید به یک نظام توسعه‌ای تبدیل و یک مودی با پرداخت مالیات در حکمرانی جایگاهی برای خود قائل شود و هدف نهایی، تحقق نظام مالیاتی هوشمند است.

درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی رونمایی شد
امروز با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی رونمایی شد.

بودجه ایران در حال گذر از نفت محوری به مالیات محوریرئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در مراسم افتتاح درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی گفت: این درگاه از اواسط بهمن ماه سال جاری به صورت آزمایشی برای عموم مردم طراحی و راه اندازی شد و این پنجره واحد خدمات الکترونیک از امروز رسما آماده خدمت رسانی به مودیان مالیاتی است.

امید علی پارسا با اشاره به این که این طرح در راستای اجرای رئوس برنامه راهبردی مدرن سازی نظام مالیاتی کشور و با شعار هر ایرانی یک مودی مالیاتی در دستور کار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفت، افزود: این پنجره واحد بستری مناسب برای افزایش خدمات الکترونیکی و ارتقای رضایت مندی تمامی مودیان است.

وی اضافه کرد: بسترسازی برای تسهیل، تسریع و توسعه خدمات الکترونیک به ذینفعان سازمان، ارائه اطلاعات مورد نیاز مودیان مالیاتی و عموم مردم از سوابق پرونده‌های مالیاتی، یکپارچه سازی اطلاعات مودیان در یک درگاه واحد، افزایش رضایت مندی، کاهش مراجعات حضوری و کاغذ بازی از مهمترین اهداف افتتاح این پنجره واحد است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به جزئیات خدمات الکترونیک قابل ارائه به مودیان مالیاتی از طریق این پنجره واحد گفت: خدماتی از طریق ثبت نام، احراز هویت، مشاهده خلاصه وضعیت مالیاتی شامل ممنوع الخروجی، میزان بدهی مالیاتی، وضعیت ارسال اظهارنامه به بورس، وضعیت فعال سازی ابلاغ و همچنین خدمات مربوط به پرونده‌های مالیاتی در بحث مالیات بر عملکرد، مالیات بر ارزش افزوده، از جمله خدماتی است که به مودیان از طریق این پنجره ارائه می‌شود.

پارسا افزود: همچنین مودیان مالیاتی قادر خواهند بود از طریق این درگاه ملی، اقدام به ارائه اظهارنامه مالیات بر عملکرد، اظهارنامه‌های نقل و انتقال املاک، اظهارنامه مستقلات جاری و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده کنند.

وی تاکید کرد: از این پس امکان ارسال درخواست به مودیان در زمینه‌های استعلام بدهی مالیاتی، رفع تعهدات ارزی و اظهارنامه‌های پلمپ دفاتر تجاری نیز از طریق این پنجره واحد فراهم شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: امکان پرداخت الکترونیکی قبوض مالیاتی و مشاهده آن ها، فعال سازی درخواست ابلاغ و امکان پرداخت مالیات بر حقوق نیز از دیگر خدمات قابل ارائه توسط این درگاه ملی است.

پارسا با بیان این که این پنجره واحد روزبه روز تکامل یافته و خدمات مطلوب تری به مودیان ارائه خواهد کرد، گفت: از جمله خدمات در دست طراحی می‌توان به مشاهده فرآیندهای رسیدگی و وضعیت، درخواست بخشودگی جرایم، درخواست تفکیک بدهی مالیاتی، درخواست ثبت و پیگیری اعتراض، ارسال اظهارنامه‌های مشاغل و مستقلات استیجاری و ارث اشاره کرد.

کد خبر: ۷۹٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha