۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
کارگرانی که حقوق قانونی خود را دریافت نمی کنند با شماره ۲۵۰۰ تماس بگیرند
مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار:

کارگرانی که حقوق قانونی خود را دریافت نمی کنند با شماره ۲۵۰۰ تماس بگیرند

یزدان، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار با اشاره به اینکه برخی کارگران نمی توانند به دلایل مختلف از کارفرمای خود شکایت کنند گفت: کارگرانی که حقوق قانونی خود را دریافت نمی کنند با شماره ۲۵۰۰ تماس بگیرند تا بازرسان به این موارد رسیدگی نمایند.

به گزارش بازار، کوروش یزدان مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تقدیر از جامعه تولید کشور و تبریک سالروز ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار درباره عیدی دریافتی کارگران اظهار داشت: عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار به موجب قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل با استناد به قانون مصوبه مجلس در ۶ اسفند ۱۳۷۰پرداخت می شود. بر اساس این قانون کلیه کارفرمایان کارگاهان مشمول قانون کار مکلفند معادل مبلغ ۶۰ روز آخرین مزد را به ازاء یکسال کار به عنوان عیدی و پاداش پرداخت کنند. مبلغ پرداختی آنها نباید از سقف ۹۰ روز حداقل مزد قانونی روزانه تجاوز کند. به عنوان مثال مزد روزانه در سال ۹۹ حدود ۶۳۶ هزار و ۸۰۹ ریال است، بنابراین حداقل عیدی و پاداش کارگران مشمول کار در این سال ۳۸ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۵۴۰ ریال است و حداکثر این مبلغ برای ۹۰ روز ۵۷ میلیون و ۳۱۲ هزار و ۸۱۰ ریال محاسبه شده است.

وی افزود: این مبلغ بر اساس کار یکساله کارگران در نظر گرفته شده و در ارتباط با روزهای غیرتعطیل و تعطیل موارد فوق العاده پرداخت شغلی بر اساس مزد ماهانه محاسبه می شود.

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تبصره ۲ قانون پرداخت عیدی و پاداش گفت: در کارگاه هایی که مطابق ودیعه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می شود، عرف کارگاه معتبر خواهد بود. اما کارگرانی که در دستگاه های دولتی مشغول به کارند و زیر نظرماده ۱۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری هستند اما بیمه شده تامین اجتماعی می باشند بر اساس قانون مصوبه ۲۰ دی ۱۳۷۴ عیدی و پاداش خود را که شامل کارکنان دولت دریافت می کنند.

یزدان در خصوص دریافت پاداش و عیدی کارگرانی که کمتر از یکسال کار کرده اند گفت: این افراد باید بر اساس زمانیکه کار کرده اند عیدی و پاداش خود را دریافت کنند. مانده مرخصی کارگران و عیدی و پاداش جزو دیون ممتازه کارگران است و تکلیف کارفرما و مراجع حل اختلاف است. بر اساس ماده ۱۵۷ قانون کار اگر کارگری ۴ سال در یک مجموعه کار کرده باشد. عیدی دریافت کرده باشد که به مقدار کفایت قانونی نباشد می تواند به مراجع حل اختلاف دادخواست دهد و مراجع حل اختلاف برای وی به صدور رای اقدام می کنند بنابراین حقوق منتسبه کارگر اگر به مقدار قانونی پرداخت نشود در شرایط عادی از دست نمی رود.

وی در خصوص کارگران پاره وقت هم خاطرنشان کرد: کارگرانی که به صورت چند ساعت محدود در روز مشغول کار هستند شامل عیدی و پاداش می شوند و به تعداد ظرفیت کاری که انجام داده اند باید توسط کارفرما از بیمه تامین اجتماعی و حقوق برخوردار شوند.

وی درباره افرادی که در قرارداد، ساعت مشخصی برای ارائه خدمت ندارند اظهار داشت: خدمات در ازاء قرارداد یا در قالب توافقی شفاهی انجام می شود که باید بر اساس مناسبات ساعتی محاسبه شود اما افرادی که مبلغی را فارغ از مباحث کارفرمایی- کارگری دریافت می‌کنند می توانند از بیمه برای قرارداد استفاده کنند ولی نظام مزدی آنها متفاوت است.

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با افرادی که به عنوان مثال در شهرداری به صورت دائمی مشغول فعالیتند اما از هیچ یک از حقوق قانون کار برخوردار نیستند گفت: بر اساس ماده ۱۳ قانون کار اگر شرکتی به قوانین پرداخت کارکنان عمل نکند مسئول خواهد بود. کارکنان شهرداری که حق آنها ضایع شده می توانند قراردادهای خود را ارائه داده و دادخواست دهند تا مراجع حل اختلاف ورود کنند. منتهی تا زمانیکه کارگران شکایت نداشته و دادخواستی ارائه ندهند به قدر و سهم این افراد به صورت تصاعدی افزوده می شود. اگرچه گذر زمان موجب تضییع حق و حقوق کارگران نمی شود و این افراد می توانند با ارائه دادخواست حقوق تضییع شده خود را دریافت کنند.

یزدان با اشاره به ماده ۹۶ قانون کار و تکالیف بازرسان وزارت کار و بازرسی از کارگاه ها تصریح کرد: این کار به صورت مداوم انجام می شود اما به دلایل مختلف و تنوع و تکثر منابع و مناطق جغرافیایی امکان تضییع حقوق وجود دارد. قانون مجاری را برای رسیدگی به حقوق کارگران گذارده است. اگر حتی کارگران نمی توانند نسبت به مجموعه خود شکایت داشته باشند می توانند با شماره ۲۵۰۰ تماس بگیرند و موارد خود را مطرح کنند تا به وسیله بازرسان پیگیری های لازم انجام شود.

کد خبر: ۷۹٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha