۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
قیمت نفت به ۷۸ دلار می رسد؛ تلاش اوپک برای احیای قدرت در بازار جهانی
بازار گزارش می‌دهد؛

قیمت نفت به ۷۸ دلار می رسد؛ تلاش اوپک برای احیای قدرت در بازار جهانی

قیمت نفت یکی از فاکتورهای مهم اقتصادی است و به همین دلیل پیش بینی هایی در مورد سطح قیمت این منبع انرژی در ماه های آتی ارایه شده است. انتظار می رود قیمت تا نیمه سال ۲۰۲۱ به مرز ۷۸ دلار برسد.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه هنوز بخش زیادی از فعالیتهای اقتصادی و سفرهای هوایی در دنیا از سرگرفته نشده است، ولی ما شاهد افزایش قیمت نفت در بازار هستیم.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی در بسیاری از کشورهای دنیا تقاضای نفت و فراورده های نفتی رشد کرده است و متوسط میزان تقاضای نفت در نیمه اول امسال برابر با ۹۶.۷ میلیون بشکه در روز خواهد بود این در حالیست که عرضه نفت در بازار برابر با ۹۳.۶ میلیون بشکه در روز است.بر مبنای گزارش آژانس میزان تقاضای نفت تا ماه جولای سال جاری  با سرعت کمی رشد می کند و در ماه جولای روزانه ۹۸.۲ میلیون بشکه نفت در دنیا مصرف خواهد شد که در صورت عدم افزایش تولید نفت اوپک میزان کسری عرضه نفت موجود در بازار به ۴ میلیون بشکه در هر روز می رسد.

وب سایت اویل پرایس با اشاره به گزارش آژانس بین المللی انرژی و تاکید روی این مساله که تصمیم اوپک مبنی بر عدم افزایش میزان تولید نفت باعث در شرایط فعلی می تواند بازار را با چالشی تازه روبرو کند نوشت: «هم اکنون بازار با کسری ۳.۱ میلیون بشکه ای نفت روبرو است و با توجه به تصمیماتی که فعالان بازار اتخاذ کرده اند، حداقل تا نیمه اول امسال افزایشی در میزان عرضه اتفاق نمی افتد. در این شرایط می توان انتظار داشت روند افزایش قیمت نفت در بازار ادامه پیدا کند و زودتر از آنچه پیش بینی شده بود قیمت نفت به مرز ۱۰۰ دلار بازگردد.»

اوپک تمایلی به افزایش تولید ندارد
اما دلیل اینکه اوپک تمایلی به افزایش تولید در این دوره ندارد چیست؟ اویل پرایس در پاسخ به این سوال نوشت:«در صورتیکه اوپک تولید خود را افزایش ندهد، کسری عرضه موجود در بازار  از طریق نفت هایی که در دوره کرونا در انبارها ذخیره شده بود تامین می شود.در نتیجه ظرف چند ماه آینده تمامی نفت موجود در انبارها به پایان می رسد و تولید اوپک به  اصلی ترین منبع تامین نفت دنیا تبدیل می شود و به دنبال آن قدرت این سازمان در تعیین قیمت نفت در بازار افزایش پیدا می کند. این سیاست مطلوبیت زیادی برای اوپک دارد و می تواند قدرتش را احیا کند ضمن اینکه بستر را برای افزایش قیمت نفت فراهم می کند که بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از قیمت پایین نفت در سال ۲۰۲۰ را جبران خواهد کرد.

اویل پرایس نوشت:« پیش بینی می شود تا نیمه سال جاری قیمت  نفت به روند افزایشی خود ادامه دهد. در صورت عدم افزایش عرضه نفت اوپک در نیمه دوم سال جاری ما شاهد فراتر رفتن قیمت نفت از مرز ۸۰ دلار خواهیم بود.»

پیش بینی افزایش قیمت نفت تا مرز ۷۸ دلار تا نیمه امسال
بر مبنای گزارش ارایه شده توسط نشریه اینوستیگ در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ برای پنجمین ماه متوالی قیمت نفت خام در بازارهای جهانی روند افزایشی داشت که دلیل این مساله تغییر انتظارات سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در مورد وضعیت اقتصادی و پیش بینی احیای اقتصادی در دنیا بود. البته کاهش داوطلبانه تولید نفت توسط کشور عربستان و کاهش بیش از حد دمای هوا در تگزاس امریکا که زمینه را برای ایجاد شرایط زمستانی سخت در این ایالت فراهم کرد، روی افزایش قیمت نفت در بازار تاثیر داشت.اما سوال این است که پیش بینی قیمت نفت  در ماه های آتی چقدر است؟

 مرکز مطالعات بانک مریل لینچ بر این باور است که در نیمه اول سال ۲۰۲۱ ما شاهد افزایش قیمت نفت در بازار خواهیم بود. در انتهای این بازه هر بشکه نفت در بازار جهانی با قیمت ۷۸ دلار به فروش خواهد رسید که رقم بسیار شاخصی است. از طرف دیگر بانک آر بی سی کانادا پیش بینی کرده است حداکثر قیمت نفت تا انتهای فصل اول سال جاری  از ۶۸ دلار فراتر می رود. این پیش بینی به دلیل تسریع روند واکسیناسیون در دنیا و احتمال از سر گیری سفر در بسیاری از کشورهای دنیا بعد از واکسیناسیون مردم در مقابل کرونا است.

تاثیر بازسازی اقتصادی دنیا روی بازار نفت جدی است
نکته دیگر احیای سریع اقتصادی در کشورهای صنعتی است. بانک امریکا در پیش بینی اخیر خود نوشت:« انتظار می رود از انتهای سال جاری اقتصاد کشورهای صنعتی دنیا در مسیر بازسازی قرار بگیرد و تقاضا در دنیا رشد کند.  البته روند بازسازی اقتصادی در بسیاری از کشورها شروع شده است. به عنوان مثال کشور استرالیا شاهد ازسر گیری فعالیتهای اقتصادی است و زندگی در این کشور کم و بیش عادی شده است ولی در کشورهای امریکا و بریتانیا این وضعیت تا نیمه سال اتفاق می افتد. با این شرایط اقتصاد دنیا با سرعت رشد خواهد کرد و فعالیتهای صنعتی که استفاده کننده نفت هستند هم افزایش پیدا می کند.»

گزارشهای بانک جهانی نشان می دهد در ماه فوریه سال جاری متوسط قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در دنیا برابر با ۶۲ دلار بود که نسبت به ماه قبل از آن با افزایش ۷.۴ دلاری همراه بود. در اولین ماه امسال هر بشکه نفت برنت قیمتی معادل ۵۴.۶ دلار داشت و در دسامبر سال قبل با قیمت ۴۹.۹ دلار مبادله شد. در فصل دوم سال گذشته هر بشکه نفت برنت در بازار جهانی با قیمت ۳۱.۴ دلار فروخته شد.

کد خبر: ۷۹٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha