۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۱
افزایش قیمت برق صنایع، مانع جذب سرمایه گذاران است| سهامداران صنعت فولاد متضرر می شوند
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

افزایش قیمت برق صنایع، مانع جذب سرمایه گذاران است| سهامداران صنعت فولاد متضرر می شوند

شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، گفت: طبق افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور، هدف ‌گذاری شده است و برای تحقق این هدف، سرمایه‌ گذاری قابل توجهی انجام گرفته است؛ تغییر ناگهانی سیاست ‌ها باعث متضرر شدن سرمایه ‌گذاران زنجیره تولید فولاد می شود.

سجاد صفری؛ بازار: «سید رضا شهرستانی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش قیمت برق سال آینده صنایع بورسی فلزات اساسی، را چگونه ارزیابی می کنید؟ اظهار داشت: رشد نرخ برق صنایع بورسی فلزات اساسی در سال آینده، تاثیر منفی بسزایی بر عملکرد صنایع فولادی کشور خواهد گذاشت.

 وی افزود: در هر دوره‌ ای که قیمت حامل‌های انرژی افزایش می یابد اثرات مستقیم و غیرمستقیمی بر عملکرد صنایع می گذارد.

این مقام مسوول، تاکید کرد: فولاد سازی در رده صنایعی است که مصرف بالایی در زمینه انرژی و برق دارد؛ بنابراین، رشد قیمت برق صنایع، باعث افزایش قابل ‌توجه هزینه تمام‌ شده تولید و متضرر شدن صنایع دارد.

شهرستانی تصریح کرد: یکی از دلایلی که در طول سال‌ های گذشته، باعث جذب سرمایه‌ گذار در بخش فولاد کشور شد پایین بودن قیمت حامل‌ های انرژی از جمله، برق بود.

وی افزود: پایین بودن قیمت برق در ایران در مقایسه با سایر کشورها مزیتی است که زمینه رشد و توسعه صنایع فولادی کشور را فراهم کرده است؛ بنابراین، اگر این مزیت‌ها از صنایع گرفته شود آن ها مشوق دیگری در اختیار نخواهند داشت.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، بیان کرد: طبق افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور، هدف ‌گذاری شده است و برای تحقق این هدف، سرمایه‌ گذاری قابل توجه ای انجام گرفته است؛ تغییر ناگهانی سیاست ‌ها باعث متضرر شدن سرمایه ‌گذاران زنجیره تولید فولاد می شود.

وقتی که قیمت تمام‌ شده محصولات تولیدی افزایش می یابد؛ رقابت تولید کنندگان صنعت فولاد کشور در بازارهای جهانی، سخت‌ تر خواهد شد

ارزان فروشی فولاد ایران در بازارهای جهانی
شهرستانی، افزود: صنایع کشور در شرایط کنونی با چالش‌ های جدی روبرو هستند که روند تولید و فعالیت آنها را به شدت تحت‌ تاثیر قرار داده است؛ تحریم‌ های بین‌المللی، زمینه افزایش هزینه تولید و تجارت را در ایران فراهم کرده است.

وی در ادامه با اشاره به میزان بهره بانکی در ایران، گفت: بهره بانکی در سایر کشورها کمتر از ۳ درصد برآورد می‌ شود در صورتی‌ که صنایع ایرانی به‌ ازای دریافت تسهیلات بانکی، آن را با بهره ۳۰ درصد پرداخت می ‌کنند.

شهرستانی افزود: بنابراین، چالش ‌های جدی در مسیر صادرات کشور وجود دارد و دریافت منابع ارزان حامل های انرژی، مزیتی بود که این نقاط منفی پیرامون صنایع را پوشش می‌ داد.

وی تصریح کرد: رشد قیمت های حامل های انرژی و برق مورد نیاز صنایع در سال آینده، قابل ‌توجه است و تاثیرگذاری چشمگیری بر عملکرد صنایع کشور خواهد گذاشت و این رشد قیمتی، زمینه متضرر شدن صنعتگران را فراهم می ‌کند و در نهایت مصرف ‌کننده نهایی، آسیب جدی متحمل می شود پس بنابراین، رقابت تولیدکنندگان فولادی با رقبا در سایه رشد هزینه تولید دشوارتر از قبل خواهد شد.

وی تاکید کرد: وقتی که قیمت تمام‌ شده محصولات تولیدی افزایش می یابد؛ رقابت تولید کنندگان صنعت فولاد کشور در بازارهای جهانی، سخت‌ تر خواهد شد.

این مقام مسوول، بیان کرد: این در صورتی است که فولاد سازان ایرانی به ‌دلیل اعمال تحریم ها محصولات خود را ارزان ‌تر از نرخ‌های جهانی به فروش می‌ رسانند و انتقال پول، بین فروشنده های ایرانی و خریداران در بازار جهانی با سختی و ریسک همراه است.

شهرستانی، اظهار داشت: امکان خرید اعتباری فولاد وجود ندارد و چالش‌ های متعدد دیگری در این مسیر، وجود دارد که زمینه کاهش نرخ فولاد ایران را در مقایسه با محصول مشابه و با کیفیت یکسان در بازار جهانی فراهم می ‌کند.

وی گفت: چنانچه نرخ تمام ‌شده تولید فولاد در کشور، نیز تحت ‌تاثیر تغییر سیاست‌ گذاری ‌ها افزایش یابد دیگر، فروش فولاد ایران در بازارهای جهانی برای مصرف‌ کننده نهایی با صرفه اقتصادی همراه نخواهد بود.

با افزایش قیمت برق و انرژی، بدون تردید باید کاهش مصرف انرژی در اولویت صنعتگران کشور قرار بگیرد

سوددهی مجموعه‌ های فولادی کاهش می یابد
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت انرژی و برق صنایع، در زمینه بهینه کردن انرژی توسط مجموعه ‌های فولادی چه تاثیری می گذارد؟ به بازار، گفت: با افزایش قیمت برق و انرژی، بدون تردید باید کاهش مصرف انرژی در اولویت صنعتگران کشور قرار بگیرد.

شهرستانی اظهار داشت: یکی از ابزارهای لازم برای تحقق کاهش مصرف انرژی در صنایع، کنترل کردن قیمت‌ها است اما باید این اقدام در زمانی اجرا شود که صنعتگران با چالش‌های پیش رو روبرو باشند.

وی افزود: کاهش مصرف انرژی، نیازمند ورود تجهیزات مختلف به کشور است اما واردات تجهیزات، نیازمند تامین ارز و برقراری ارتباط با سایر کشورها است و ایران در این خصوص با مشکل روبرو است.

شهرستانی در پایان، بیان کرد: با افزایش نرخ برق صنایع در سال آینده، زمینه کاهش سوددهی مجموعه‌ های فولادی کشور فراهم می‌ شود و این موضوع، باعث متضرر شدن سهامداران واحدهای تولید فولاد می ‌شود هر چند که در حال‌ حاضر، صحبت درخصوص افزایش قیمت برق صنایع در سال آینده، اثر منفی آن بر عملکرد سهام شرکت‌ های فولادی گذاشته است.

کد خبر: ۷۹٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha