۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
وزارت بهداشت به عرضه میوه های خراب و بی کیفیت در بازار میادین ورود کند! | نارضایتی مردم از عرضه میوه درجه ۳ با قیمت مرغوب
بررسی دلایل عرضه میوه نامرغوب در میادین تهران

وزارت بهداشت به عرضه میوه های خراب و بی کیفیت در بازار میادین ورود کند! | نارضایتی مردم از عرضه میوه درجه ۳ با قیمت مرغوب

در روزهای پایانی سال مراجعات مردم برای خرید میوه، گوشت، مرغ تخم مرغ و سایر مایحتاج عمومی به میادین میوه و تره بار شهرداری تهران افزایش یافته، اما مردم و شهروندان از عرضه میوه نامرغوب و ایجاد صف های طولانی برای خرید مرغ در این میادین بسیار گله مند و ناراضی هستند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: معمولا مصرف اقلام و مایحتاج عمومی در بین خانواده ها در روزهای پایانی سال و شب عید افزایش می یابد، لذا مراجعات مردم به بازار و میادین میوه و تره بار افزایش قابل توجهی پیدا می کند.

در گزارش میدانی خبرنگار بازار از دو میدان میوه و تره بار " قزل قلعه و صادقیه تهران " مردم از عرضه میوه نامرغوب با قیمت های بالا بسیار گله داشتند و خواستار رسیدگی به این وضعیت بودند تا از عرضه میوه نامرغوب در میادین تهران جلوگیری شود.

یکی از شهروندان تهران که برای خرید میوه به میدان میوه تره بار صادقیه مراجعه کرده بود در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه ارزیابی شما از قیمت میوه در میادین چسیت، گفت: متاسفانه در یک ماه اخیر هر وقت برای خرید میوه به این میدان مراجعه کردم قیمت میوه افزایشی بوده و هم اکنون نیز نسبت به دو هفته پیش قیمت میوه بیش از ۱۰ درصد درصد افزایش یافته است.

عرضه میوه درجه سه با قیمت بالا
«علی حسینی» با بیان اینکه میوه کمبودی در بازار ندارد، گفت: قیمت میوه در بازار روند صعودی دارد و با توجه به نیاز مردم برای شب عید توزیع کنندگان و عرضه کنندگان میوه سعی می کنند با قیمت بالاتری میوه را به بازار عرضه کنند.

وی گفت: گرانی میوه سبب شده است مصرف میوه در بین خانواده‌ها نیز کاهش پیدا کند و به نظر می‌رسد نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد مصرف میوه کاهش یافته و قیمت آن نیز نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده  است.

شهروند دیگری به خبرنگار بازار گفت: برای خرید میوه شب عید به میدان میوه و تره بار قزل قله مراجعه کردم ولی هنوز عرضه میوه شب عید توسط دستگاه‌های اجرایی مسئول آغاز نشده است و به نظر می رسد که امسال توزیع میوه شب عید با تاخیر آغاز شود.

میوه های میادین شهرداری تهران از مدت ها پیش در انبار و سردخانه ها مانده است
«یوسف کرامتی» اظهارداشت: متاسفانه میوه‌هایی که در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود آنچنان از کیفیت لازم برخوردار نیست و به نظر می رسد از مدت ها پیش در سردخانه ها و انبارها مانده و هم اکنون به مردم عرضه می شود.

این شهروند تهران، خواستار نظارت بیشتر دستگاه های اجرایی برای توزیع میوه شب عید شد و گفت: با اینکه قیمت میوه بالا است، اما کیفیت میوه ها آنچنان نیست و خیلی از میوه ها از جمله موز و نارنگی خوب نیز در بازار وجود ندارد.

وزارت بهداشت به عرضه میوه های خراب و بی کیفیت در بازار میادین ورود کند!/ نارضایتی مردم از عرضه میوه درجه 3 با قیمت مرغوب

وی یادآورشد: متاسفانه در طول چند ماه گذشته میوه مناسب و با کیفیت در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران توزیع نشده است و میوه هایی هم که عرضه می شود در حد متوسط هستند، اما قیمت آن نسبت به بازار آزاد حدود ۳۰ درصد پایین تر است ولی کیفیت آن نیز به همین نسبت پایین تر است و اگر بخواهیم جمع بندی کنیم کیفیت میوه هایی است که در بازار آزاد به مردم به فروش می رسد با توجه به قیمت بالای آن خیلی بهتر از این است.

با وجود به گرانی میوه در بازار آزاد میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران مراجعات زیادی در آستانه سال نو برای خرید میوه مورد نیاز خانواده‌ها دارد و هم اکنون پرتقال تامسون به قیمت ۱۱۸۰۰ تومان، نارنگی ۱۶۸۰۰ تومان، خیار ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان، سیب زرد ۱۱۲۰۰ تومان و کیوی ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان به مردم عرضه می شود

با وجود به گرانی میوه در بازار آزاد میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران مراجعات زیادی در آستانه سال نو برای خرید میوه مورد نیاز خانواده‌ها دارد و هم اکنون پرتقال تامسون به قیمت ۱۱۸۰۰ تومان، نارنگی ۱۶۸۰۰ تومان، خیار ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان، سیب زرد ۱۱۲۰۰ تومان و کیوی ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان به مردم عرضه می شود. 

همچنین قیمت پرتقال توسرخ در میادین شهرداری تهران  ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان، لیمو شیرین ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان، لیموترش ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان گوجه فرنگی ۳۸۰۰ تومان، گوجه گیلاسی ۹۸۰۰ تومان و هویج به قیمت ۶۹۰۰ تومان به مردم بفروش می رسد.

این در حالی که معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان روز گذشته با بیان اینکه بازرسی‌ها با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال تشدید خواهد شد، گفت: مردم نباید نگران افزایش قیمت‌ها در ماه‌های منتهی به سال و شب عید باشند، زیرا در همین راستا با هماهنگی های مناسبی که با دستگاه های متولی امر نظارت بر بازار انجام شده و با بهره گیری از ظرفیت بازرسی اتاق های اصناف به‌ صورت ویژه رصد و پایش روزانه بازار را در دستور کار خود قرار داده و با تمام قوا روی بازار نظارت می‌کنیم.
«سیدجواد احمدی» تصریح کرد: همچنین مردم در سراسر کشور می توانند گرانفروشی، احتکار و اختفا، عدم اعلام موجودی، عرضه خارج از شبکه، عدم صدور فاکتور و هرگونه تخلف در حوزه اقتصادی را از طریق شماره تلفن ۱۲۴ سازمان حمایت و سازمان های صمت استان ها به ثبت برسانند.

از طرفی با توجه به افزایش قیمت مرغ در بازار آزاد به ۳۲ تا ۳۸ هزار تومان، در روزها اخیر ازدحام زیادی در میادین میوه و تره بار تهران با صف های طولانی برای خرید مرغ و تخم مرغ و سایر مایحتاج عمومی هستیم.

هرچند که مردم و شهروندان به علت ویروس کرونا از تشکیل صف های طولانی در میادین شهرداری تهران نگران هستند، اما عرضه مرغ و تخم‌مرغ به قیمت مصوب باعث ایجاد صف های طولانی در این دو میدان  شلوغ تهران شده است، ضمن اینکه چندی روز است که از توزیع تخم مرغ در میادین تهران خبری نیست.

هم اکنون قیمت مرغ گرم در میادین میوه و تره بار تهران ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است و همزمان با توزیع مرغ گشتار روز، مرغ منجمد نیز توسط خودروهای یخچال دار در این دو میدان، از چند روز پیش آغاز شده که به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم به فروش می‌رسد.

وزارت بهداشت به عرضه میوه های خراب و بی کیفیت در بازار میادین ورود کند!/ نارضایتی مردم از عرضه میوه درجه 3 با قیمت مرغوب

مساله مهم در توزیع مرغ گرم این است که هر فرد تنها می تواند ۳ عدد مرغ کشتار روز به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان خرید بکند، ولی مرغ منجمد به هر میزانی که فرد نیاز داشته باشد خودروهای یخچالدار به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع می کنند.

در روزهای اخیر اظهارات ضد و نقیض مسئولان ستاد تنظیم بازار ابهامات زیادی را در توزیع مایحتاج عمومی به وجود آورده است به طوری که با وجود کمبود روغن، مرغ و تخم مرغ در فروشگاه ها و میادین میوه و تره بار همه  مسئولان می گویند کمبودی در بازار وجود ندارد.

این روزها در حالی که در بسیاری از مناطق تهران شاهد صف های طولانی مردم هستیم که ناهماهنگی های زیادی در توزیع مایحتاج عمومی به خصوص در روزهای پایانی سال هستیم و تقریبا در تمام مناطق شمالی و جنوبی تهران شاهد ازدحام مردم در مقابل فروشگاه های زنجیره ای و میادین و میوه تره بار بریا خرید مایحتاج عمومی هستیم.

وضعیت نامناسب توزیع مایحتاج عمومی سبب شد که هیات دولت روز گذشته مصوب کرد واردات کالاهای اساسی، ضروری و میوه شامل برنج، چای، دانه های روغنی، مغز گردو، بادام هندی، نهاده‌های دامی، دام زنده، گوشت گاو و گوساله بدون الزام به ارائه گواهی سایر دستگاه‌ها از جمله گواهی GMP انجام و در شبکه توزیع کشور عرضه شود

وضعیت نامناسب توزیع مایحتاج عمومی سبب شد که هیات دولت روز گذشته مصوب کرد واردات کالاهای اساسی، ضروری و میوه شامل برنج، چای، دانه های روغنی، مغز گردو، بادام هندی، نهاده‌های دامی، دام زنده، گوشت گاو و گوساله بدون الزام به ارائه گواهی سایر دستگاه‌ها از جمله گواهی GMP انجام و در شبکه توزیع کشور عرضه شود.

در این جلسه که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری برگزارشد، همچنین مقرر گردید میوه های گرمسیری و نارنگی نیز از طریق شرکت های تعاونی مرزنشین و پیله وران از محل ارز حاصل از صادرات سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ خود بدون الزام به ارایه گواهی سایر دستگاه‌ها از جمله گواهی GMP انجام و در شبکه توزیع کشور عرضه شود.

برای تسریع در واردات این کالاها آنهم در روزهای پایانی سال شرکت های تعاونی مرزنشین و پیله وران که اقدام به درخواست ورود کالا یا صلح اظهارنامه های صادراتی و ثبت آماری نمودند، کارت های آنان برای واردات اقلام مذکور رفع تعلیق می‌گردد.

در راستای تسهیل واردات اقلام یاد شده، کارت های الکترونیک مبادلات مرزی مرزنشینان استان های آذربایجان غربی، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، کردستان و هرمزگان به صورت سیستمی برای یک دوره یکساله تا پایان سال ۱۴۰۰ تمدید شده تا مشکلی در زمینه واردات اقلام یاد شده وجود نداشته باشد و مقرر شد بازارچه های مرزی شرق کشور برای واردات کالا از تخفیف سود بازرگانی ۲۰ درصد برخوردار شوند.

هیات دولت در ادامه، به منظور ترمیم ذخایر استراتژیک گوشت سفید کشور و با هدف تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان، به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تُن گوشت مرغ را با استفاده از ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) خریداری و وارد کشور نماید.

ظاهرا افزایش بازرسی های میدانی بازرسان سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی نیز تاکنون هیچ نتیجه ملموسی در بازار نداشته و فروشندگان به هر قیمتی که تمایل داشته باشند کالا، اجناس و مایحتاج مورد نیاز را به فروش می رسانند.

در حالی قیمت اجناس در میادین میوه وتره بار شهرداری تهران بر اساس قیمت های ممتاز به مردم عرضه می شود که هیچ کدام از میوه های عرضه شده در این میادین از کیفیتی لازم برخوردار نبوده و در واقع میوه درجه سه به مردم  به فروش می رسد

در حالی قیمت اجناس در میادین میوه وتره بار شهرداری تهران بر اساس قیمت های ممتاز به مردم عرضه می شود که هیچ کدام از میوه های عرضه شده در این میادین از کیفیتی لازم برخوردار نبوده و در واقع میوه درجه سه به مردم  به فروش می رسد.

از آنجا که ارزش غذایی میوه های درجه سه بسیار پایین تر از میوه های تازه است و بعضا  میوه هایی با ظاهر زیبا اما باطنی خراب عرضه می شود لذا حضور ماموران بهداشت برای تعیین  ارزش غذایی و یا حتی مضر نبودن میوه های میادین شهرداری تهران بسیار ضروری است تا مردم از ارزش غذایی این میوه ها اطمینان خاطر پیداکنند.

در روزهای پایانی سال به خصوص در آخرین هفته سال ۹۹ عرضه میوه کیفی شب عید در معابر و میادین میوه وتره بار شهرداری تهران ضروری است و اگر در چند روز آینده این مهم انجام نشود مردم شاهد دور ریزی میوه های انباری  و سردخانه ای مخصوص شب عید در چند روز آینده خواهند بود.

از فردا توزیع میوه شب عید در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران آغاز می شود و مردم انتظار دارند از فردا بتوانند برای شب عید میوه های مناسب با قیمت متعادلتری بخرند و به نظر می رسد با توجه به یکسره شدن ساعات کاری میادین تهران مراجعات مردم برای خرید میوه از فردا به  به این میادین چند برابر افزایش یابد.

کد خبر: ۷۹٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha