۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
سال ۱۴۰۰ و سکوت مستدام گردشگری همدان| از نبود سفرهای ایمن تا تعطیلی علیصدر
بازار گزارش می‌دهد؛

سال ۱۴۰۰ و سکوت مستدام گردشگری همدان| از نبود سفرهای ایمن تا تعطیلی علیصدر

همدان - سال ۱۴۰۰ در حالی آغاز شد که هم چنان شاهد خاموشی ادامه دار چراغ گردشگری و سکوت مستدام آن در همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین هستیم؛ موضوعی که این روزها در کنار آمیختگی با شیوع ویروس کرونا با تعطیلی غار علیصدر گره خورد.

بازار؛ گروه استان‌ها: نوروزهای هر سال اصلی ترین پیک های سفر را در دل خود جای داده اند، روزهایی که فعالان گردشگری چشم انتظار آن هستند و برای آن روزها برنامه ریزی دارند.

بهار ۹۸ آمیخته به سیل و تبلیغات منفی برای همدان بود؛ بهار ۹۹ با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی گردشگری همدان همراه شد و بهار ۱۴۰۰ با سکوت گردشگری همدان و باز هم این فعالان دارای مجوز در حوزه گردشگری همدان بودند که دستانشان از این فصل گردشگرپذیر خالی ماند.

علی رغم صحبت ها از لزوم ایجاد زیرساخت های گردشگری ایمن و سفرهای هوشمند در کشور هم چنان دست های همدان از این برنامه ریزی ها خالی مانده است

دو قدم مانده بود به بهار ۱۴۰۰ که ناگهان صدای تعطیلی غار علیصدر آن هم نه برای تعطیلات نوروز بلکه تا پایان اردیبهشت ماه به گوش رسید، از سویی دیگر علی رغم اینکه قریب به یکسال است صحبت ها از ایجاد زیرساخت های گردشگری ایمن و سفرهای هوشمند در کشور به گوش می رسد، هم چنان دست های همدان از این برنامه ریزی ها خالی مانده است.

اما به راستی آیا این خاموشی ادامه دار چراغ گردشگری همدان شایسته پایتخت تاریخ و تمدن است؟ آیا نمی شد برنامه ریزی هایی منعطف با در نظر گرفتن شرایط خاص شیوع ویروس کرونا را در پیش می گرفتیم تا حداقل تورهای گردشگری مجوزدار و ایمن یا تورهای شهری ایمن یا تورهای گردشگری روستایی هوشمند راه اندازی می شد تا چنین شاهد ضربه های عمیق بر پیکره بی جان گردشگری همدان و به تناسب آن صنایع دستی آن نباشیم؟

در آستانه نوروز ۱۴۰۰ بود که نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران به‌صراحت گلایه فعالان گردشگری را از تصمیمات اخیر مطرح کرد و گفت: به جای اینکه بگویید شما را به حضرت عباسی سفر نروید صدای ما را بشنوید که می‌گوییم شما را به حضرت عباس واکسن را برای ایرانیان مهیا کنید.

شهرام شیروانی با بیان اینکه پروتکل‌های لازم را ستاد ملی کرونا به تأسیسات گردشگری اعلام کرده و مردم نیز اصول اولیه رعایت اصول بهداشتی را می‌دانند، عنوان کرد: مردم باید سفر مسئولانه را تجربه کنند و تأسیسات گردشگری به رعایت اصول بهداشتی به‌خوبی واقف هستند پس با پاک کردن صورت مسأله چیزی حل نمی‌شود.

سال ۱۴۰۰ و سکوت مستدام گردشگری همدان/ از نبود سفرهای ایمن تا تعطیلی علیصدر

بااین تفاسیر در ادامه پای صحبت های علی خاکسار؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان، علی مرادی پور؛ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان و مهرداد ضیایی مهر؛ رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان نشستیم تا وضعیت پیش روی طرح و برنامه های گردشگری و حال و روز فعالین این عرصه را جویا شویم که در ادامه متن این گفتگوها را می خوانید:

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: طبق آخرین برنامه‌ای که برای گردشگری نوروز ۱۴۰۰ در پیش گرفته شد، ورود و خروج به استان‌هایی که وضعیت کرونای آن‌ها قرمز و نارنجی است، ممنوع شد.

علی خاکسار با بیان اینکه همدان در لیست استان‌های ممنوعه نیست، گفت: درصورتی‌که در ایام نوروز استان همدان به وضعیت نارنجی و قرمز کرونایی تبدیل شود ورود و خروج به این استان نیز ممنوع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری در استان‌های زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابلیت پیش‌روی دارد، اظهار کرد: مسافران نوروزی می‌توانند در قالب سفر ایمن و گردشگری مسئولانه، پیش از ورود به استان، مکان اقامتی خود را رزرو کنند.

اقامت مسافران در خانه‌مسافرها، مدارس و میهمانسرای ادارات ممنوع است

خاکسار با بیان اینکه مسافران فقط در مراکز اقامتی رسمی می‌توانند اقامت کنند، عنوان کرد: اقامت مسافران در خانه‌مسافرها، مدارس و میهمانسرای ادارات ممنوع است؛ ضمن اینکه نصب چادر در پارک‌ها نیز امکان‌پذیر نیست.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان تعطیلی ناگهانی غار علیصدر را ضربه بزرگی بر بدنه گردشگری همدان دانست و افزود: با بسته شدن غار علیصدر، لغو سفرها را شاهد هستیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود به نقش تأثیرگذار علیصدر بر چرخه گردشگری استان اشاره کرد و افزود: حال که امکان سفر به همدان ایجاد شده باید با عنوان سفر مسئولانه مردم استان و میهمانان ورودی را مهارت ببخشیم.

سال ۱۴۰۰ و سکوت مستدام گردشگری همدان/ از نبود سفرهای ایمن تا تعطیلی علیصدر

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پس از تبلیغات و تاکیدها از سوی وزارت بهداشت و صداو سیما مبنی بر اینکه سفر نروید، تعداد محدود مسافرانی هم که می خواستند با تور به همدان بیایند منصرف شدند، گفت: برنامه ریزی های دقیقه ۹۰ دردی از اقتصاد ورشکسته دفاتر مسافرتی برطرف نمی کند.

علی مرادی پور عنوان کرد: ما توقع داشتیم سفرهای نوروزی استان همدان و برنامه ریزی های گردشگری در این دوران مانند سایر استان ها باشد، چنان که می بینیم که استان های دیگر پروازهایشان را کنسل نکرده اند و حتی پروازهای بین المللی شان را نیز راه اندازی کرده اند.

یک سال هست که فرودگاه را بسته ایم و کنار گذاشته ایم!
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان ضمن ابراز گلایه مندی از مسئولین استان همدان مطرح کرد: در استان همدان، یک سال هست که فرودگاه را بسته ایم و کنار گذاشته ایم!

وی در این راستا به از سرگیری مجدد پروازهای ترکیش ایرلاین به شیراز اشاره کرد و افزود: انجمن صنفی ما را به دلیل مطالبه گری می خواهند با تشکیل یک تشکل دولتی به حاشیه ببرند، این تمام هنر وزارت میراث فرهنگی است! دامن زدن به اختلافات به جای هم افزایی!

سال ۱۴۰۰ و سکوت مستدام گردشگری همدان/ از نبود سفرهای ایمن تا تعطیلی علیصدر

مرادی پور در پاسخ به اینکه آیا برنامه ریزی ها در استان همدان به سمت گردشگری هوشمند و سفرهای مسئولانه سوق پیدا کرد یا خیر؟ مطرح کرد: همه تاسیسات این امکان و آمادگی را دارند که با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی سفری ایمن و هوشمند انجام بدهند ولی اراده ای در استان وجود ندارد.

وی ضمن ابراز ناراحتی مطرح کرد: مسئولین استان همدان در اقدامی جالب درخواست ممنوع شدن سفر به همدان را به ستاد ملی کرونا دادند و به نوعی که شاهد بودیم دبیر هماهنگی ستاد مدیریت کرونا استان همدان از ارسال نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اضافه کردن نام این استان در لیست ۸ شهر ممنوعه برای ورود مسافران نوروزی خبر داد.

دولت با سیاست خاصی نمی خواهد مسئولیت تعطیلی تاسیسات گردشگری را به عهده بگیرد چراکه در آینده برایش بار مالی خواهد داشت

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان عنولن کرد: متاسفانه دولت با سیاست خاصی نمی خواهد مسئولیت تعطیلی تاسیسات گردشگری را به عهده بگیرد چراکه در آینده برایش بار مالی داشته خواهد داشت.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از چند ماه پیش مطرح شد که سفرهای نوروزی به استان های شمالی کشور، بندرعباس و خوزستان ممنوع است، ادامه داد: سفر به استان هایی که دارای وضعیت زرد و آبی بود را در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز اعلام کردند.

مهرداد ضیایی مهر مطرح کرد: با این حال استاندار همدان اعلام کرد که به همدان نیایید اما به راستی اگر پروتکل های بهداشتی از سوی وزارت مربوطه اعلام و رعایت شود، چرا نباید طبق همان پروتکل ها شاهد فعالیت مکان های دارای مجوز باشیم؟

سال ۱۴۰۰ و سکوت مستدام گردشگری همدان/ از نبود سفرهای ایمن تا تعطیلی علیصدر

وی با بیان اینکه تاکنون نمونه ای مشاهده نشده که مسافر بوده باشد و دارای بیماری کووید ۱۹ باشد، ادامه داد: با وجود این موضوع ها متاسفانه شاهد حمایتی از مسئولان نبوده ایم.

ضیایی مهر در ادامه صحبت های خود، غار علیصدر را به عنوان بزرگترین غار آبی جهان، یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری همدان دانست و افزود: این غار در سال جاری چندین ماه تعطیلی را پشت سر گذراند و باز هم شاهد تعطیلی آن هستیم.

این غار، به عنوان بزرگترین غار قایق رانی جهان شناخته می شود و می تواند موجب جذب مسافر شود اما در این مسیر یک برنامه ریزی کامل می خواستیم، که محقق نشد

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان با بیان اینکه این وضعیت، جالب نیست! اضافه کرد: این غار، به عنوان بزرگترین غار قایق رانی جهان شناخته می شود و می تواند موجب جذب مسافر شود اما در این مسیر یک برنامه ریزی کامل می خواستیم، که محقق نشد.

ضیایی مهر در ادامه گفتگو اظهار کرد: با یک برنامه ریزی کامل می شد از این موقعیت استفاده مناسبی داشته باشیم و در این زمینه نیروهای متخصص گردشگری می توانند برای این موضوع برنامه ریزی کنند.

سال ۱۴۰۰ و سکوت مستدام گردشگری همدان/ از نبود سفرهای ایمن تا تعطیلی علیصدر

وی با اشاره به اینکه متولی گردشگری در هر استان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آن است، عنوان کرد: حال که در زمینه تعطیلی غار علیصدر شاهد ورود مناسب این اداره کل و مطالبه گری در این مسیر نبوده ایم، پس باید گفت که این اداره به عنوان مسئول مربوطه کم کاری کرده است.

سال ۱۴۰۰ در حالی آغاز شد که هم چنان شاهد خاموشی ادامه دار چراغ گردشگری و سکوت مستدام آن در همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین هستیم

سال ۱۴۰۰ در حالی آغاز شد که هم چنان شاهد خاموشی ادامه دار چراغ گردشگری و سکوت مستدام آن در همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین هستیم؛ موضوعی که این روزها در کنار آمیختگی با شیوع ویروس کرونا، با وضعیت تعطیلی غار علیصدر و عدم برنامه ریزی برای مهیّا سازی سفرهای ایمن نیز گره خورد.

اما به راستی چرا همدان نتوانست با یک برنامه ریزی منسجم، در مسیر استان هایی قدم بردارد که برنامه ریزی های سفرهای ایمن و مسئولانه را سر لوحه برنامه های خود قرار داده بودند؟ به راستی زمان آن رسیده تا استان همدان که زمان مناسب سفرهای نوروزی در این محدوده را از دست داده است، به جای دست روی دست گذاشتن فکری برای تعطیلات عید فطر و سفرهای پس از ماه رمضان داشته باشد و به جای تعطیل کردن اماکن گردشگری و تفریحی خود و فلج کردن اقتصاد گردشگری و زمین گیری فعالین این عرصه، با برنامه ریزی های منعطف گام بردارد و فکری برای احیای گردشگری در پایتخت تاریخ و تمدن داشته باشد.

کد خبر: ۷۹٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha