۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
استان سمنان و حرکت به سوی گردشگری اقتصادی؛ لزوم مدیریت شرایط پساکرونا
بازار بررسی کرد؛

استان سمنان و حرکت به سوی گردشگری اقتصادی؛ لزوم مدیریت شرایط پساکرونا

سمنان- استاندار سمنان اعلام کرد که این استان در عید نوروز ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا مسافر نمی‌پذیرد لذا بسیاری بر این عقیده هستند که این بهترین فرصت برای مدیریت فضای پساکرونا در حوزه گردشگری است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استاندار سمنان در حاشیه دیدار استانداران کشور با وزیر کشور به صورت ویدئو کنفرانسی اعلام کرد که این استان در نوروز ۱۴۰۰ مسافر نمی‌پذیرد و گفت: «استان سمنان، استانی زیبا با ظرفیت‌های گردشگری بسیار خوب از لحاظ اقلیمی، تاریخی و فرهنگی است و یکی از برنامه‌های جدی دولت در این استان نیز توجه به توسعه گردشگری و تبدیل استان به مقصد گردشگری است اما به علت اهمیت حفظ سلامت مردم، علی‌رغم ویژگی خاص میهمان نوازی مردم این خطه، امسال امکان پذیرش مسافران نوروزی را نداریم.»

کرونا نگرانی‌هایی را برای فعالان گردشگری ایجاد کرده که روی عید نوروز حساب می‌کردند اما از سوی دیگر برخی نیز معتقد هستند که محدودیت‌ها همیشه هم دردسر ساز نیست و می‌توان آنها را به فرصت بدل کرد. یکی از زمینه‌هایی که باید در این فقدان گردشگر به آن رسید، مدیریت فضای توریسم پسا کرونا در استان سمنان است.

کرونا نگرانی‌هایی را برای فعالان گردشگری ایجاد کرده که روی عید نوروز حساب می‌کردند اما از سوی دیگر برخی نیز معتقد هستند که محدودیت‌ها همیشه هم دردسر ساز نیست

استان سمنان به دلیل قرارگیری در اقلیم منحصر به فرد خود یعنی جنوب البرز و شمال دشت کویر دارای همه نوع اقلیمی از جمله جنگل انبوده و آبشار تا شنزار رمل و ماسه‌ای است آن هم به فاصله‌ای اندک اما در برند سازی گردشگری در این استان اقدامات درخور توجهی صورت نگرفته است شاید کرونا و مدیریت فضای پساکرونایی در صنعت گردشگری بهترین زمان و یا شانس برای این استان باشد تا بتواند برند گردشگری خود را مطرح سازد.

استان سمنان و حرکت به سوی گردشگری اقتصادی؛ لزوم مدیریت شرایط پساکرونا

دوران پساکرونا به گردشگری اختصاص دارد
مرتضی حسینیان یک فعال گردشگری در گفتگو با بازار، با بیان اینکه دوران پساکرونا قطعاً دوران رونق دوباره گردشگری، حتی بیش از سابق است، می‌گوید: استانی در این بین بهترین نتیجه را خواهد گرفت که در دوران کرونا، برای پساکرونا برنامه ریزی دقیق‌تری داشته باشد.

حسینیان با بیان اینکه شرایط امروز ایجاب می‌کند که هر استان خود را به مثابه یک مقصد گردشگری مطرح سازد، بیان کرد: استان‌هایی مانند سمنان که همیشه معبر بوده‌اند و کمتر گردشگر جذب کرده‌اند، در بین کار دشواری دارند زیرا برند گردشگری نیستند.

شرایط امروز ایجاب می‌کند که هر استان خود را به مثابه یک مقصد گردشگری مطرح سازد

وی با بیان اینکه مازندران نیاز به هیچ تبلیغ و برند سازی ندارد اما برای آوردن مسافر و توریست به سمنان دردسرهای زیادی را باید متحمل شد، گفت: برنامه ریزی در دوران پساکرونا می‌تواند فاصله سمنان با مقصد گردشگری و برند گردشگری شدن را کاهش دهد به شرط اینکه مسئولان میراث فرهنگی استان از این فرصت بهره ببرند.

افزایش تقاضای گردشگری
این فعال گردشگری با بیان اینکه مردم منتظر هستند تا کرونا تمام شده و دل به جاده بزنند، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود در دوران پسا کرونا بلافاصله تقاضا برای گردشگری رو به ازدیاد برود لذا باید از این منظر به کرونا به چشم یک فرصت نگاه کرد زیرا عطش تقاضا را بالا نگه می‌دارد و یکباره وقتی سفر آزاد می‌شود مردم به سمت مقاصد گرشگری که اقتصادی‌تر باشد هجوم می‌آورند.

حسینیان با بیان اینکه کرونا هر بدی داشت، سبب شد تا تقاضا برای سفر به یک عطش شدید برای مردم بدل شود، بیان کرد: مطمئن باشید در دوران پساکرونا سفر به یک اولویت مردم بدل می‌شود زیرا در این مدت بسیار سختی‌هایی مردم را تحت فشار قرار داده است.

کرونا هر بدی داشت، سبب شد تا تقاضا برای سفر به یک عطش شدید برای مردم بدل شود

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۹ میراث فرهنگی استان باید با طراحی مسیرهای گردشگری مثلاً به تهیه و تدوین مسیرهایی که در آنها جنگل، کوه، بیابان، کویر، ابنیه تاریخی و … دیده شده باشد، ارزان باشد، کوتاه باشد، مرقوم به صرفه از لحاظ کیفیت به نسبت وقتی که مسافران می‌گذارند باشد و… دست یازد تا بلافاصله در دوران پسا کرونا و وقتی که مردم با این سوال که کجا برویم روبرو می‌شوند گزینه استان سمنان در صدر بدرخشد.

استان سمنان و حرکت به سوی گردشگری اقتصادی؛ لزوم مدیریت شرایط پساکرونا

فقر احصا مزیت های گردشگری
دیگر فعال صنعت گردشگری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استان سمنان دچار فقر احصاء داشته‌های گردشگری است، گفت: وقتی که مسئولان برای تهیه طرح جامع گردشگری گذاشتند را اگر روی طراحی مسیرهای کوتاه مثلاً دو روزه گردشگری اقتصادی با پایه بومگردی و طبیعت گردی در کنار فرهنگ و زیست بوم و ابنیه تاریخی می‌گذاشتند نتیجه بهتری می‌داد.

باقری که خود در زمینه بومگردی نیز فعالیت کرده می‌گوید: دوران پسا کرونا که خبرگزاری بازار از آن یاد می‌کند دوران گردشگری است اما گردشگری که ارزان باشد. در این زمانه دیگر کسی به هتل نخواهد رفت در نتیجه برد با کسی است که بتواند با ارقام ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی نیز برای دو روز یک گردشگر تهرانی مسیر در خور توجه تهیه کند.

دوران پسا کرونا که خبرگزاری بازار از آن یاد می‌کند دوران گردشگری است اما گردشگری که ارزان باشد

وی با بیان اینکه دیدگاه مسئولان ما متاسفانه همیشه هتل سازی، نمایشگاه‌های صنایع دستی و.. بوده در حالی که کمترین استقبال از این زیرساخت‌ها می‌شود، افزود: امروز بومگردی های تمام استان مملو از جمعیت است اما آیا وضعیت هتل‌ها هم اینگونه است؟ این نشان می‌دهد که صنعت هتلداری به درد استان سمنان نمی‌خورد.

مسافران دیگر هتل نمی‌خواهند
این فعال گردشگری با بیان اینکه هتل برای مسافران گذری که می‌خواهند شب را در استان سمنان سر کنند عالی است اما برای گردشگری که مثلاً یک بازنشسته با حقوق سه میلیون تومانی و چهار فرزند است به درد نمی‌خورد زیرا روزی یک میلیون تومان برای وی خرج دارد، افزود: تکیه بر گردشگری اقتصادی، کویر نوردی‌های دو روزه، سفر به زیستگاه جانوران و … باید صورت گیرد.

باقری با بیان اینکه اسکان ۳۰ مسافر در هتل‌های لوکس استان سمنان بهتر است یا حضور ۱۰ تور گردشگری هر کدام با ۴۰ مسافر به مدت سه روز در کویر و دشت و جنگل‌های استان سمنان؛ می‌افزاید: مسافری که یک شب در هتل اقامت دارد تبلیغی برای جاذبه‌های استان سمنان می‌کند اما گردشگری که از جنگل ابر به روستای رضا آباد در دل کویر می‌رود حتماً با خود پنج مسافر دیگر را نیز می‌آورد.

تکیه بر گردشگری اقتصادی، کویر نوردی‌های دو روزه، سفر به زیستگاه جانوران و … باید صورت گیرد

وی با بیان اینکه مدیریت گردشگری استان سمنان در پساکرونا هم سهل و هم ممتنع است، گفت: سهل به واسطه اینکه واقعاً راه پیش روی مسئولان ما روشن است اما ممتنع چون مسئولان هنوز دور خود می‌چرخند و ما روز به روز فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

دوران گردشگری اقتصادی
یک استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه در دوران پساکرونا گردشگری می‌تواند اوج بگیرد، گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی به نظر می‌رسد که سفرها در دوران پسا کرونا اوج بگیرند اما در مسیرهای کوتاه‌تر و همچنین اقتصادی‌تر؛

علیرضا صالحیان با بیان اینکه پیش بینی ما این است که در دوران پسا کرونا دیگر کسی از استان سمنان با خودروی خود تا قشم نخواهد رفت، ابراز کرد: به نظر می‌رسد اگر مسئولان به درستی مدیریت کرده و مسیرهای گردشگری را مطرح سازند، ما شاهد گردشگری درون استانی هم باشیم.

پیش بینی ما این است که در دوران پسا کرونا دیگر کسی از استان سمنان با خودروی خود تا قشم نخواهد رفت

وی با بیان اینکه چه ایرادی دارد که یک خانواده شاهرودی مثلاً به مدت دو روز با کمترین امکانات به مهدی شهر سفر کرده و یا یک خانواده گرمساری به جنگل ابر بیاید؟ مگر این خود یک نوع گردشگری نیست؟، ابراز کرد: موافق نظرات افرادی که معتقد هستند میراث فرهنگی به جای حمایت از هتل‌های کلان باید به گردشگری اقتصادی بها بده هستم.

استان سمنان به دلیل عرض باریکی که بین جنوب البرز و شمال دشت کویر دارد مستعد تورهای گردشگری یک تا سه روزه جنگل تا کویر است اما متاسفانه هنوز شاهد طراحی مسیرهای حرفه ای گردشگری نیستیم شاید امروز که کرونا است این نظر به ذهن مسئولان استان سمنان برسد.

کد خبر: ۷۹٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha