۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
رؤیای  انتقال آب پایدار خلیج فارس به یزد تحقق یافت
طی برگزاری مراسم ویدیوکنفرانسی در اردکان؛

رؤیای انتقال آب پایدار خلیج فارس به یزد تحقق یافت

یزد- مراسم بهره‌برداری از پروژه انتقال آب شیرین خلیج فارس به فلات مرکزی ایران در مراسمی با حضور ویدیوکنفرانسی رئیس جمهور در مجتمع صنعتی معدنی چادرملوی اردکان برگزار شد.

به گزارش بازار، فاز نهایی ابرپروژه شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج فارس ۲۴اسفند ماه ۹۹ با حضور ویدیوکنفرانسی رئیس‌جمهور در محل مجتمع صنعتی و معدنی چادرملوی اردکان افتتاح شد.

این پروژه با هدف تأمین آب پایدار جهت توسعه و تأمین آب معادن فلات مرکزی ایران با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی کشور و البته اختصاص ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی به سرانجام رسید.

سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد ریالی برای انتقال آب
اولین قطعه این پروژه تا گل‌گهر سیرجان در استان کرمان، قطعه دوم از گل‌گهر تا مس سرچشمه کرمان و قطعه سوم از مس سرچشمه تا اردکان یزد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

میزان سرمایه‌گذاری در این طرح ملی هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان اعلام شده است.

امروز با دستور رئیس جمهور عملیات اجرایی خط دو انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی و عملیات اجرایی خط سه انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان آغاز شد.

همچنین به طور همزمان، عملیات اجرایی خط چهارم انتقال آب به سیستان و بلوچستان و عملیات اجرایی انتقال آب از دریای عمان به زاهدان نیز شروع به کار کرد.

انتقال ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین 
با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران انتقال خواهد یافت.

اجرای این طرح‌ در مجموع با لوله‌گذاری به طول سه‌هزار و ۷۰۰ کیلومتر، آب خلیج فارس و دریای عمان را به هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان منتقل می‌کند.

گفتنی است، پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز و در مسیر کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت. همچنین آب خلیج‌فارس به استان‌های یزد و اصفهان نیز خواهد رفت که تاریخ بهره‌برداری از این طرح‌ها تا پایان سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است.

کد خبر: ۷۹٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha