۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
انتشار کربن دوباره صعودی شد | افزایش ۶۰ میلیون تنی گازهای گلخانه ای در دسامبر
به گزارش سازمان جهانی انرژی؛

انتشار کربن دوباره صعودی شد | افزایش ۶۰ میلیون تنی گازهای گلخانه ای در دسامبر

میزان انتشار گازهای گلخانه ای در جهان در دسامبر سال ۲۰۲۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲ درصد یا ۶۰ میلیون تن بیشتر بوده که افزایش فعالیت های اقتصادی و رفت و آمدها دلیل اصلی افزایش گازهای گلخانه ای اعلام شده است.

بازار؛ گروه انرژی: انتشار گازهای گلخانه‌ای که در ماه‌های  ابتدایی سال  به شدت کاهش یافته بود، حالا دوباره افزایشی شده است.

جدیدترین  اطلاعات منتشر شده از سوی  IEA (سازمان جهانی انرژی) نشان می دهد، بحران Covid-۱۹ در سال ۲۰۲۰ بیشترین کاهش سالانه انتشار دی اکسید کربن مربوط به انرژی جهانی را ایجاد کرد.

تعطیلی های گسترده فعالیتهای اقتصادی و صنعتی در دنیا، توقف پروازها و بسته شدن مرزها و کاهش سفرهای درون شهری به دلیل ضرورت حفظ فاصله اجتماعی سبب شد تا مصرف سوختهای فسیلی کم شود و انتشار کربن کاهش پیدا کند.

انتشار گازهای گلخانه‌ای پس از رسیدن به پایین ترین سطح در آوریل ۲۰۲۰،  دوباره افزایش یافت و در ماه دسامبر ۲۰۲۰ به بالاتر از سطح دسامبر  ۲۰۱۹ رسید. آخرین داده ها نشان می دهد که میزان انتشار گازهای گلخانه ای در جهان در دسامبر سال ۲۰۲۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲ درصد یا ۶۰ میلیون تن بیشتر شده است. آنگونه که در این گزارش آمده افزایش فعالیت اقتصادی تقاضای انرژی را بالاتر برد و سیاست های قابل توجهی برای تقویت انرژی پاک وجود نداشته است.

"افزایش انتشار کربن جهانی در اواخر سال گذشته نشان می دهد که برای  انتقال انرژی به انرژی های  پاک در سراسر جهان اقدامات کافی انجام نمی شود و دولت ها با سیاست های صحیح انرژی به سرعت حرکت نکنند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی IEA می‌گوید "در مارس ۲۰۲۰، آژانس بین المللی انرژی از دولت ها خواست که انرژی کامل را در قلب برنامه های محرک اقتصادی خود برای اطمینان از بهبودی پایدار قرار دهند. اما اعداد و ارقام ما نشان می دهد که طبق معمول در حال بازگشت به تجارت پرمصرف کربن هستیم. این سال برای اقدامات بین المللی آب و هوایی مهم است - و با امیدهای زیادی آغاز شد - اما این آخرین اعداد چالش  جدی جهان را در مواجهه با این مساله حیاتی را نشان می دهد. "

انتشار کربن دوباره صعودی شد | افزایش ۶۰ میلیون تنی گازهای گلخانه ای در دسامبر

افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در چین 

میزان تولید گازهای گلخانه ای چین در کل سال ۲۰۲۰  حدود ۷۵ میلیون تن نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافته که مهم ترین دلیل آن را می تواند بهبود وضعیت اقتصادی  این کشور می توان  دانست.  چین اولین اقتصاد بزرگ بود که از بیماری همه گیر خارج شد و محدودیت ها را برطرف کرد، و باعث شد فعالیت اقتصادی و انتشار گازهای گلخانه ای آن از آوریل به بعد دوباره افزایش یابد. چین تنها اقتصادی بزرگ بود که در سال ۲۰۲۰ رشد کرد.

در هند، با بهبود فعالیت اقتصادی و کاهش محدودیت ها، انتشارگازهای گلخانه ای از سپتامبر به بالاتر از سطح ۲۰۱۹ افزایش یافت.

در برزیل، بازگشت فعالیت های حمل و نقل جاده ای پس از پایین ترین سطح آوریل باعث بهبود تقاضای نفت شد، در حالی که افزایش تقاضای گاز در ماه های بعدی سال ۲۰۲۰ باعث انتشار بیشتر از سطح ۲۰۱۹ در سه ماهه آخر شد.

میزان انتشار در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ حدود  ۱۰ درصد کاهش یافت. اما به طور ماهانه، پس از رسیدن به پایین ترین سطح خود در بهار، آنها شروع به بازگشت کردند و روند افزایشی به خود گرفتند. . سازمان جهانی انرژی می گوید که در ماه دسامبر، میزان انتشار گازهای گلخانه ای ایالات متحده در حال نزدیک شدن به همان میزان سال ۲۰۲۹ بوده است.

بزرگترین کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در ۲۰۲۰بیرول گفت: "اگر انتظارات فعلی برای بازگشت اقتصاد جهانی در سال جاری تأیید شود  و تغییری در  سیاست های اصلی بزرگترین اقتصادهای جهان  ایجاد نشود، انتشار گازهای گلخانه ای در سال ۲۰۲۱ افزایش می یابد. " "با این وجود، هنوز دلایلی برای خوش بینی وجود دارد.

چین هدف بلند پروازانه خنثی سازی کربن را تعیین کرده است. دولت جدید ایالات متحده به توافق نامه پاریس پیوست و جو را در قلب سیاستگذاری خود قرار داده است.

اتحادیه اروپا در حال پیشبرد برنامه سبز خود و برنامه های بهبود پایدار است. موفقیت خیره کننده هند با انرژی های تجدیدپذیر می تواند آینده انرژی آن را متحول کند و انگلستان در COP۲۶ در ماه نوامبر جنبش جهانی را در جهت اقدام شدید آب و هوا ایجاد می کند.

انتشار کربن دوباره صعودی شد | افزایش ۶۰ میلیون تنی گازهای گلخانه ای در دسامبر

میزان تولید گازهای گلخانه ای در جهان در سال ۲۰۲۰ تقریباً ۲ میلیارد تن کاهش یافت که بزرگترین کاهش مطلق تاریخ است. بیشتر این- حدود ۱ میلیارد تن، که بیشتر از میزان انتشار سالانه ژاپن است-،  به دلیل استفاده کمتر از نفت برای حمل و نقل جاده ای و هواپیمایی بود. با افزایش سفرها و فعالیت های اقتصادی در سرتاسر جهان، مصرف روغن و انتشار آن دوباره در حال افزایش است. افزایش رکوردی در فروش وسایل نقلیه الکتریکی برای جبران رشد انتشارات ناشی از افزایش ترافیک جاده ای در سراسر جهان ناکافی است.

میزان انتشار گازهای گلخانه ای از بخش برق در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۵۰ میلیون تن کاهش یافته است. برای دستیابی جهان به اهداف آب و هوایی توافقنامه پاریس، به ویژه محدود کردن گرم شدن کره زمین به زیر ۲ درجه سانتیگراد، کاهش انتشارات بخش برق در حدود ۵۰۰ میلیون تن باید هر ساله اتفاق بیفتد. حتی کاهش سالانه بیشتر تولید گازهای گلخانه ای از تولید برق برای قرار دادن جهان در مسیری همسو با گرم شدن ۱.۵ درجه سانتیگراد لازم است.

IEA برای نشان دادن یک مسیر پایدار به جلو، در تاریخ ۱۸ مه اولین نقشه راه جهان را برای بخش انرژی برای رسیدن به انتشار خالص به صفر تا سال ۲۰۵۰ منتشر می کند. IEA به عنوان بخشی از تمرکز خود بر انجام انتقال انرژی های پاک در سراسر جهان، در حال کار است. 

کد خبر: ۷۹٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha