۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
تصمیم‌گیری برای تامین کالاهای اساسی، نباید یک شبه باشد
عضو هیات ‌نمایندگان اتاق تهران:

تصمیم‌گیری برای تامین کالاهای اساسی، نباید یک شبه باشد

فرشچیان، عضو هیات ‌نمایندگان اتاق تهران گفت:‌ مقصود این نیست که کالایی نظیر مرغ به هر قیمتی صادر شود و مردم با کسری این کالا مواجه شوند؛ اما تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تامین این اقلام، نباید یک شبه باشد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، با مصوبه ستاد تنظیم بازار صادرات پرتقال و سیب ممنوع شده و در عین حال ممنوعیت صادرات مرغ به گمرکات اجرایی ابلاغ شده است.

با فرارسیدن ایام نوروز، اعضای ستاد تنظیم بازار و نیز دیگر دستگاه‌های متولی دست به قلم شده‌اند تا به بهانه تنظیم بازار شب عید، صادرات کالاهای پر مصرف در این ایام را محدود یا ممنوع کنند.

به تازگی، ستاد تنظیم بازار مصوب کرده‌است که تا اطلاع ثانوی و تا متعادل شدن قیمت فروش میوه و همچنین فراوانی کالا در شبکه‌های توزیع، صادرات سیب و پرتقال محدود شود. همچنین، در روزهای اخیر، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران، ممنوعیت صادرات گوشت مرغ را به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرده است. این درحالی است که به موجب مصوبه ستاد تنظیم بازار در آبان‌ماه، صادرات گوشت مرغ تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد و ابلاغ دوباره آن از سوی گمرک خالی از ابهام نیست.

اعمال ممنوعیت و محدودیت‌های صادراتی از جمله مواردی است که فعالان اقتصادی نقدهای جدی به آن وارد می‌کنند و بر این عقیده‌اند که این سیاست دستگاه‌های اجرایی اعتبار صادرکنندگان را در بازارهای صادراتی در مخاطره قرار می‌دهد. جالب‌اینکه حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت در جریان جلسه اخیر کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اشاره به انتقادهای مطرح شده در مورد ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی توضیح داد که در سال۱۳۹۹ ممنوعیت صادراتی جدیدی اعمال نشده و ممکن است مواردی از قبل تمدید شده باشد؛ مانند آنچه در مورد گوجه و رب‌گوجه فرنگی رخ داده است. او گفت که سازمان توسعه تجارت اختیاری برای اعمال ممنوعیت جدید نداشته است.

اما فارغ از اینکه ممنوعیت‌های قبلی تمدید شده یا جدید است، مشکلی از فعالان اقتصادی را حل نمی‌کند و در شرایطی که کشور به ارزهای صادراتی نیاز دارد، سنگ اندازی در برابر صادرات فاقد توجیه است.

در همین رابطه، احمدرضا فرشچیان، رئیس کمیسیون‌کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران گفت: وقتی این مشکلات با متولیان امر تجارت، در میان گذاشته می‌شود، آنها می‌گویند که هیچ ممنوعیتی را در سال ۱۳۹۹ اعمال نکرده‌اند اما وقتی به بخشنامه‌ها و اخبار رجوع می‌شود، این ممنوعیت‌ها رخ نشان می‌دهد.

 او در گفت‌وگویی ادامه داد: به واقع باید این پرسش را خطاب به اعضای ستاد تنظیم بازار و سایر متولیان امر مطرح کرد که آیا شب عید بلای آسمانی بوده است که ناگهان نازل شده؟ یا سیاستگذاران نمی دانستند که شب عید در راه است؟ فرارسیدن این ایام نظیر نوروز یا ماه مبارک رمضان که اتفاقی غیرمنتظره نیست. به هر حال در فرصت کافی باید برای تامین ارزاق و میوه مورد تقاضا در این ایام برنامه‌ریزی صورت گیرد. بنابراین، جای سئوال است که چرا تصمیمات برای تامین بازار داخل، درست در دقیقه نود اتخاذ شده و بازرگانان را دچار مشکل می‌کند؛ به هر حال، صادرکنندگان از قبل با صرف هزینه و زمان، اقدام به بازاریابی کرده و برای ارسال کالاهای صادراتی خود تعهد ایجاد کرده‌اند. حال‌آنکه به محض تغییر شرایط بازار داخل، صادرات این محصول ممنوع شده و صادرکننده مشتری خود را از دست می‌دهد و البته یافتن مشتری جدید نیز زمان‌بر خواهد بود.

فرشچیان افزود: البته، مقصود این نیست که کالایی نظیر مرغ به هر قیمتی صادر شود و مردم با کسری این کالا مواجه شوند؛ اما تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تامین این اقلام، نباید یک شبه باشد. به هر حال سیاستگذار می‌داند که شب عید یا ماه مبارک رمضان در راه بوده و تقاضا در این ایام افزایش می‌یابد، بنابراین باید از قبل در مورد آن برنامه‌ریزی صورت گیرد یا دست‌کم از قبل به صادرکنندگان اطلاع داده شود که صادرات این کالاها در این فصول از سال ممنوع است تا تکلیف آنها روشن باشد.

کد خبر: ۷۹٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha