۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
پلتفرمها و نمونه های موفق جهانی؛ الگویی برای دستیابی به اقتصاد دیجیتال
«بازار» اقتصاد دیجیتال و راهکارهای توسعه ای را بررسی می کند(بخش پایانی)

پلتفرمها و نمونه های موفق جهانی؛ الگویی برای دستیابی به اقتصاد دیجیتال

همانطور که در بخش نخست این گزارش به راهکارها برای کاهش شکاف دیجیتالی پرداختیم؛ در بخش دوم و پایانی گزارش در نظر داریم تا نمونه های موفق و پلتفرمهایی در این حوره را معرفی کنیم، که در ادامه از نظرتان می گذرد.

فرحناز سپهری؛ بازار: از جمله راهکارها برای توسعه و رشد اقتصاد دیجیتال شناسایی نمونه های موفق در این حوزه است و اینکه چگونه توانسته اند به دستاوردها در این حوزه دست یابند، به طوریکه این امر می تواند در بهبود این روند تاثیرگذار باشد.

گفتگو و همکاری بهتر برای شناسایی مسیرهای جدید برای اقتصاد دیجیتال  لازم است؛ به طوریکه انواع مختلف تجربه و تخصص را در بر داشته باشد و از آنها استفاده  کرده و از تکرار و دوباره کاری جلوگیری شود. یکی از نمونه های چنین بسترهایی ابتکار eTrade است که در حال حاضر توسط هلند، آلمان و استونی انجام می شود. در طول چهار سال گذشته این طرح به عنوان یک مرکز پشتیبانی جهانی برای کشورهای در حال توسعه به عنوان پلی  بین شکاف دانش در اطلاعات تجارت الکترونیکی و منابع عمل کرده است.

از زمان شیوع همه گیری کرونا ویروس، بیش از ۳۰ تجارت الکترونیکی برای افزایش آگاهی در مورد فرصت های تجارت الکترونیکی و خطرات ناشی از بحران و شناسایی راه های کسب و کار در کشورهای در حال توسعه و حداقل توسعه یافته برای غلبه بر چالش ها با یکدیگر همکاری کرده اند. فعالیت این طرح در هفت حوزه مشخص شده برای توسعه تجارت الکترونیکی به شرح زیر است:

استراتژی تجارت الکترونیکی - زیرساخت ICT -راه حل های پرداخت - لجستیک تجاری و تسهیلگری - چارچوب های قانونی- توسعه مهارت ها - تأمین مالی SME ها.

این درحالی است که کشورها باید تلاش خود را در این زمینه ها دو برابر کنند تا فرصت های دیجیتالی ناشی از همه گیری را به دستاوردهای توسعه تبدیل کنند. محمد میکو، مدیر ارشد عملیاتی و مسوول ارشد بازاریابی در مایکروسافت خاورمیانه و آفریقا، در مورد چگونگی رشد در فرهنگ کار اقتصاد دیجیتال نوظهور معتقد است شدت فناوری چیزی نیست که به سادگی با مشاهده نسبت درآمد یک سازمان که برای تحقیق و توسعه یا خرید راه حل اختصاص می یابد، اندازه گیری شود.

این مساله خیلی بیشتر از این است و شرکتهای منطقه ای که در اقتصاد دیجیتال جهانی جدید رشد می کنند، همانهایی خواهند بود که یک واقعیت ساده را تشخیص می دهند: شدت فناوری یک شیوه زندگی است، یک تغییر فرهنگ است. این توانایی مداوم است که نه تنها فناوری را به کار می گیرد بلکه توانایی های دیجیتالی را نیز برای استفاده بهینه از آن فن آوری به روشهای کاملاً جدید تبدیل می کند.
 

رقابت همراه با فناوری
برای مثال در خرده فروشی، رقابتی بودن به معنای انجام به موقع سفارشات است. زیرساخت های مبتنی بر ابر می توانند تجربه مشتری با تأخیر کم را تضمین کنند، در حالی که انبارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند ذخیره هوشمند را ایجاد کنند. ربات های پاسخگوی مشتریان می توانند از بار کاری نیروی  انسانی بکاهند. و صنایع سنگین و تولید می توانند از اینترنت استفاده کنند تا از هزاران روش نوآورانه باشد. همه این رویکردها فرهنگ شدت فناوری را می طلبند.

اما برای فراهم کردن فناوری موثر نیاز به یک مهارت غنی دارد. گزارش مک کینزی از سال ۲۰۱۷ تخمین زده است که تا سال ۲۰۳۰؛ ۱۴ درصد از نیروی کار جهانی با اتوماسیون جابجا می شوند. افرادی که از مهارت بالایی برخوردار نباشند و از عهده این کار برنیایند، با تغییر شغل یا بیکاری طولانی مدت روبرو خواهند شد. در تحقیقی دیگر از فوریه سال گذشته، این شرکت نشان داد که ۸۷ درصد شرکتها در سراسر جهان تلاش می کنند تا شکاف مهارتها را برطرف و یا چنین اقداماتی را طی چند سال آینده پیش بینی کنند. اما بیش از نیمی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعتراف کردند که هیچ ایده مشخصی درباره چگونگی رفع این شکاف ها ندارند.

در حال حاضر، متخصصان با شروع اتوماسیون دست و پنجه نرم می کنند. حتی ممکن است این حس جدی را داشته باشند که همه گیری ویروس کرونا، مزایای فناوری را به طریقی به وجود آورده است که ممکن است اتوماسیون آینده را تسریع کند. کارمندان اکنون در حال تأمل هستند که چگونه ممکن است در یک سازمان دیجیتالی تر جای بگیرند. کارفرمایان آنها باید بفهمند که چگونه بهتر می توانند با توجه به زمان حرکت کنند، تعیین کنند که چه کسی می تواند دارای مهارت بالایی باشد، چه کسی می تواند دوباره کار کند.

باید اشاره کرد مایکروسافت مدت طولانی است که به عنوان بخشی از ماموریت برای توانمند سازی مردم و سازمان ها برای دستیابی به اهداف بیشتر، متعهد به پر کردن شکاف مهارت ها است. فقط طی دو سال گذشته، بیش از ۱۶ میلیون جوان از سراسر خاورمیانه و آفریقا این فرصت را پیدا کرده اند که مهارت های فن آوری خود را کسب و تقویت کنند. در همین حال، ابتکار جهانی که سال گذشته آغاز شده است، در حال پیشرفت در جهت افزایش مهارت ۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان در اقتصاد ویروس کرونا است. و پلتفرمهایی مانند AI Business School و Microsoft Cloud Society نزدیک به ۳۰۰ هزار حرفه ای را در ابر و هوش مصنوعی پشتیبانی کرده اند تا از قدرت فنی و تجاری خود بهره مند شوند.

مهارتهای مناسب در میان فرهنگ فن آوری، شرکت را تا آنجا که می تواند برای تحول بزرگ بعدی آماده کند. این فرهنگ ها هستند که برای دگرگونی سازمان ها و صنایع رشد و شکوفایی می یابند. رویکرد صحیح می تواند قابلیت های قوی ایجاد کند که چهره منطقه را تغییر شکل داده و رونق اقتصادی را برای همه ما به ارمغان بیاورد.

در حالیکه با توجه به موارد گفته شد متوجه شدیم که اقتصاد دیجیتال در حال توسعه است و کشورها به نوعی در صدد دستیابی به آن در سطح جهانی هستند؛ اما ایران در این میان سهم ناچیزی را دارد؛ به طوریکه به گفته کارشناسان سهم ایران از اقتصاد دیجیتال در دنیا تنها ۱ تا ۴ درصد است و این سهم در تولید ناخالص داخلی  کشورمان تنها به ۶ و نیم درصد می رسد.  از این رو برای تسریع بخشیدن این روند بایسته است تا دولتمردان گامهای بیشتر و موثرتری در راستای توسعه زیر ساختها، مقررات  و رگولاتوی و هماهنگی بین ارگانها بردارند.

کد خبر: ۷۹٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha