۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
صادرات سیب و پرتقال همچنان ادامه دارد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

صادرات سیب و پرتقال همچنان ادامه دارد

اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد صحت و سقم خبر محدودیت صادرات سیب و پرتقال گفت: بنده این موضوع را از طریق وزارت جهاد دنبال کردم و تا به این لحظه هیچ مرجع رسمی محدودیت صادرات سیب و پرتقال را تأیید نکرده است.

به گزارش بازار، پرویز اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد صحت و سقم خبر محدودیت صادرات سیب و پرتقال گفت: بنده این موضوع را از طریق وزارت جهاد و متولیان امر دنبال کردم و تا به این لحظه هیج مرجع رسمی تأیید نکرده که صادرات سیب و پرتقال محدود شده باشد و همچنان صادرات ادامه دارد.

وی با بیان اینکه امروز آخرین اطلاعات در اختیار ما قرار خواهد گرفت گفت: ما حدود ۴۰۰ هزار تن پرتقال و ۵۰۰ هزار تن سیب درختی را در انبارها و سردخانه ها ذخیره داریم و نیاز ما در بازار شب عید و ایام عید فقط حدود ۳۵ هزار تن است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: با وجود اینکه محصول در کشور ما به اندازه کافی موجود است اما متاسفانه یک سازمان عرضه منظم نداریم و به دلیل اینکه اتحادیه ها و تشکل ها و میوه فروشی ها در کشور به درستی ساماندهی نشده اند دلالان ایفای نقش می کنند و مشکلاتی را در سطح کشور به وجود می آورند.

اوسطی با انتقاد از اینکه بحث نظارت، اولویت وزارت صمت نیست و وزارتخانه در این حوزه کم کاری می کند گفت: مشکل قیمتها از جایی شروع می شود که شبکه پنهان سوداگری و سودجویی وارد عمل می شود و قیمتها را بالا می برند.

این نماینده مجلس همچنین با تصریح بر اینکه قانون تعزیرات قانون بازدارنده ای نیست گفت: مجلس باید درمورد این موضوع فکر اساسی کند.

در ادامه، اکبر یاوری عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان در برنامه «صبح و گفتگو» درمورد اختلاف قیمت سیب و پرتقال در بازار با مغازه ها گفت: میدان مادر ۱۳۶۰ حجره دارد که به راحتی هم قابل کنترل و نظارت است.

وی با اشاره به استقرار گشت های نظارتی تعزیرات و بازرسان اتاق اصناف در میدان مرکزی گفت: این تعداد حجره ظرف مدت کوتاهی قابل نظارت هستند و ما تنها صنفی هستیم که به این شکل و در کنار هم مورد نظارت قرار می گیریم.

یاوری با بیان اینکه اختلاف قیمت سیب و پرتقال و دیگر میوه ها بیشتر در سطح شهر اتفاق میفتد گفت: البته ما نمی خواهیم که تقصیر را به گردن خرده فروشان بیندازیم زیرا خرده فروشان ۲۵ تا ۳۰ درصد باید روی فاکتور اضافه کنند و به دست مصرف کننده برسانند اما در این میان واسطه های غیرضرور مشکل ایجاد می کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان ادامه داد: در حال حاضر اتحادیه خرده فروشان بالغ بر ۶ هزار نفر عضو دارد اما فقط ۱۲۰۰ نفر از آن ها پروانه کسب دارند و موانع بازدارندگی مالیاتی هم برایشان وجود ندارد و تحت کنترل و نظارت نیستند و به همین دلیل هم مردم میوه را گران می خرند.

وی در ادامه این مطلب، ورود استارت آپ ها به این حوزه برای بسته بندی محصولات کشاورزی و فروش مستقیم محصولات به مشتریان را پیشنهاد کرد.

کد خبر: ۷۹٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha