۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
چیپس میوه دریچه صادرات را به روی همدان باز می‌کند/ از کاهش ضایعات محصولات باغی تا اشتغالزایی
بازار گزارش می‌دهد؛

چیپس میوه دریچه صادرات را به روی همدان باز می‌کند/ از کاهش ضایعات محصولات باغی تا اشتغالزایی

همدان - همدان با بهره مندی از ۲.۶ درصد باغات کشور ظرفیت مناسبی را در اختیار دارد تا در زمینه صنایع تبدیلی محصولات این بخش وارد عمل شود چراکه یکی از بهترین دستاوردهای فرآوری میوه که از قضا طرفداران بسیاری هم دارد چیپس میوه یا همان میوه خشک است که دریچه صادرات را به روی محصولات باغی همدان باز خواهد کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: مساحت باغات همدان ۲.۶ درصد مساحت باغات کشور است و استان همدان از نظر مساحت باغات رتبه پانزدهم کشور را دارد ضمن اینکه ۳.۳ درصد تولیدات باغی کشور را به خود اختصاص داده و از این منظر دارای رتبه نهم در کشور است.

طبق بررسی ها از هر هکتار باغ در استان همدان ۹ تن محصول برداشت می‌شود درحالی که میانگین کشوری تولید محصول هفت تن محصول در هر هکتار است.

با توجه به میزان تولیدات باغی استان همدان می‌توان گفت داشتن باغات سیب، هلو، آلو، آلبالو و غیره در استان همدان فرصت خوبی برای توسعه صنایع تبدیلی است که در این میان یکی از محصولات صنایع تبدیلی را می‌توان چیس میوه یا همان میوه خشک دانست که طرفداران زیادی هم دارد.

کشورهای ترکیه و روسیه خواهان چیس میوه تولیدی ایران هستند

چیپس میوه را می‌توان در کیفیت‌های مختلفی تولید کرد و با این کار از دور ریز میوه‌ها جلوگیری کرد و در زمینه صادرات هم ورود پیدا کرد چراکه کشورهای ترکیه و روسیه خواهان چیس میوه تولیدی ایران هستند.

چیپس میوه دریچه صادرات را به روی همدان باز می‌کند/ از کاهش ضایعات محصولات باغی تا اشتغالزایی

خوشبختانه به تازگی در شهرستان رزن یک واحد صنایع تبدیلی چیپس میوه از چند ماه پیش راه اندازی شده و میوه خشک را به شکل بسته بندی‌های کوچک مانند بسته بندی چیس سیب عرضه می‌کند که می‌تواند به سلامت تغذیه کودکان نیز کمک کند بر همین اساس در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار بازار با ایرج جعفری؛ مدیر این شرکت صنایع تبدیلی و محمود فتحی؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن را می‌خوانید:

مدیر شرکت صنایع تبدیلی رازیان شهرستان رزن در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با تولید چیپس میوه به صورت بسته بندی‌های کوچک با بیان اینکه بسته بندی چیس میوه به صورت بسته بندی مانند چیپس سیب زمینی برای نخستین بار در کشور انجام شده است، اظهار کرد: محصول تولیدی خود را در نمایشگاه‌های داخلی اصفهان، همدان و تهران معرفی کرده ایم.

محصول تولیدی چیپس میوه را در فروشگاه رفاه و فرهنگیان عرضه می‌کنیم و یک عامل پخش در سطح استان همدان فعالیت می‌کند

ایرج جعفری با اشاره به اینکه در سایت دیجی کالا، بروز رسان تهران، سایت بایا و سایت با سلام محصولات تولیدی را معرفی کرده‌ایم، ادامه داد: محصول تولیدی چیپس میوه را در فروشگاه رفاه و فرهنگیان عرضه می‌کنیم و یک عامل پخش در سطح استان همدان فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه به زودی با یک شرکت پخش در شیراز عقد قرارداد خواهیم داشت و در قزوین هم فعالیتی برای معرفی محصولات خود داشتیم، افزود: اقدامات ما از هفت ماه پیش آغاز شده و محصول چیپس میوه به صورت بسته بندی محصول جدیدی است و استقبال از آن خوب بوده است.

مدیر شرکت صنایع تبدیلی رازیان یادآور شد: برخی از کارخانه‌ها بسته بندی چیس میوه را به صورت تک میوه انجام داده اند اما ما انواع میوه را در بسته قرار دادیم تا مناسب سلایق مختلف باشد ضمن اینکه از آن استقبال خوبی شده اما هنوز به پیک فروش نرسیده و ابتدای فروش هستیم.

چیپس میوه دریچه صادرات را به روی همدان باز می‌کند/ از کاهش ضایعات محصولات باغی تا اشتغالزایی


وی با بیان اینکه موضوعی که باعث شد مقداری روند کار کند شود؛ بروز و ظهور ویروس کرونا بود، بیان کرد: واحد تولیدی ما یک واحد نوپا و با بسته بندی‌ها جدید بود که بعد از آغاز کرونا خیلی نتوانستیم بر روی آن مانور دهیم اما امیدواریم شرایط بهتر از این شود.

جعفری در رابطه با برند سازی چیپس میوه در همدان با بیان اینکه برند رازیان خوب جا افتاده و بسیاری از افراد از شمال و جنوب کشور برای خرید محصول با من تماس می‌گیرند و برند رازیان را به عنوان برند خوشنام می‌شناسند، ادامه داد: تماس بسیاری از سایر استان‌ها و شهرستان‌ها داریم که یا چیپس میوه بسته بندی شده را به صورت نمونه یا خریداری می‌کنند و یا ما به آنها هدیه می‌دهیم تا کیفیت را بسنجند.

میوه‌های مورد استفاده را ۱۰۰ درصد از استان تهیه می‌کنیم ولی در صورت نبود میوه‌ای در استان ناچاریم از سایر استان‌ها آن را تا تهیه کنیم تا بسته تکمیل شود

وی با اشاره به اینکه هر میوه‌ای که در استان تولید شود در بسته بندی‌های خود از آن استفاده می‌کنیم، افزود: میوه‌های مورد استفاده را ۱۰۰ درصد از استان تهیه می‌کنیم ولی در صورت نبود میوه‌ای در استان ناچاریم از سایر استان‌ها آن را تا تهیه کنیم تا بسته تکمیل شود.

مدیر شرکت صنایع تبدیلی رازیان بیان کرد: در نمایشگاه اصفهان تاجرانی از بندرعباس حضور داشتند که برای کشورهای عربی صادرات انجام می‌دادند ضمن اینکه با چند تاجر از قم برای صادرات محصول به کشور عراق صحبت کردیم و نمونه فرستادیم و در حال انجام مذاکرده هستیم تا بتوانیم بعد از انجام مراحل قانونی با آن ها قرارداد ببندیم.

چیپس میوه دریچه صادرات را به روی همدان باز می‌کند/ از کاهش ضایعات محصولات باغی تا اشتغالزایی

وی با اشاره به اینکه جلسه‌ای در اتاق بازرگانی همدان در رابطه با صادرات محصولات برند رازیان به کشور سوریه برگزار شد، افزود: در سال ۱۴۰۰ بر روی محصولات ما برای صادرات حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و اتاق بازرگانی همدان می‌تواند روی محصولات چیپس میوه رازیان تمرکز کرده تا آن را در سوریه جا بیندازد.

جعفری در ادامه گفتگو با بیان اینکه محصولات خود را به اربیل عراق و ترکیه ارسال کردیم و منتظر بازخورد هستیم، ادامه داد: در مجموع شرایط امیدوار کننده است.

استان همدان در زمینه صادرات چیپس میوه یا میوه خشک ظرفیت زیادی دارد

وی با اشاره به اینکه استان همدان در زمینه صادرات چیپس میوه یا میوه خشک ظرفیت زیادی دارد، افزود: در صورت انجام صادرات محصولات افرادی که به صورت فله چیپس میوه تولید دارند را خریداری می‌کنیم و در سطح کشور عرضه و یا صادرات انجام می‌دهیم.

مدیر شرکت صنایع تبدیلی رازیان با اشاره به اینکه با یک تاجر شیرازی صحبت کردیم و از ما درخواست ماهی ۱۰ تن میوه خشک کرده است، اضافه کرد: برای ۱۰ تن میوه خشک نیاز به ۱۰۰ تن میوه است.

وی در رابطه با این سوال که آیا با باغداران برای خرید میوه‌های آنها قرارداد می‌بندید، بیان کرد: فعلا با باغداران قرارداد نمی‌بیندیم چراکه هنوز ظرفیت ما تکمیل نشده تا بتوانیم قرارداد ببندیم و باید فروش را تقویت کنیم و در صورت تقویت فروش از نظر تامین همکاری با باغدارها و کشاورزان مشکلی وجود ندارد و می‌توانیم محصولات باغداران را خریداری کرده و هزینه آن را پرداخت کنیم.

چیپس میوه دریچه صادرات را به روی همدان باز می‌کند/ از کاهش ضایعات محصولات باغی تا اشتغالزایی

جعفری در ادامه با اشاره به اینکه برای اشتغال خانگی هم یک طرح داریم که در آینده اجرایی خواهیم کرد، ادامه داد: براساس این طرح با خانواده‌های دارای باغ کوچک قرارداد بسته و به آنها یک دستگاه خشک کن میوه می‌دهیم و بعد از تولید محصول میوه خشک، محصول تولیدی را از آنها به صورت خرید تضمینی خریداری می‌کنیم و این طرح یک همکاری خوب بین ما افراد دارای باغ‌های کوچک است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه محدودیتی برای تهیه میوه در استان همدان نداریم و هر میوه‌ای را خریداری کرده و خشک کنیم، ادامه داد: تلاش داریم وقتی هر زمان دروازه های صادرات باز شد هر مقدار استان پتانسیل خشک کردن میوه داشته باشد را انجام دهیم.

سطح باغات شهرستان رزن ۶ هزار هکتار است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در راستای حمایت از صنایع تبدیلی به واحدهای صنایع تبدیلی تسهیلات می‌دهیم، اظهار کرد: سال ۹۸ به واحد صنایع تبدیلی رازیان رزن ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات توسعه روستایی پرداخت کردیم.

هر سرمایه گذاری که برای انجام سرمایه گذاری ورود کند از او حمایت می کنیم

محمود فتحی با اشاره به اینکه برای صنایع تبدیلی رازیان در سال ۹۹ مبلغی به عنوان سرمایه در گردش در نظر گرفته شده و واحد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است، ادامه داد: هر سرمایه گذاری که برای انجام سرمایه گذاری ورود کند از او حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: ۶ هزار هکتار سطح باغات شهرستان رزن است و چهار هزار هکتار باغ انگور، گردو و سیب درختی در شهرستان وجود دارد که محصولات آن ها در سال‌های گذشته به صورت خام فروخته می‌شد.

اقدامات لازم برای ثبت جهانی رازیانه انجام شده است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به اینکه یک مورد واحد بسته بندی رازیانه و یک مورد واحد بسته بندی و عرق گیری رازیانه در مرحله اخذ مجوز هستند، افزود: اقدامات لازم برای ثبت جهانی رازیانه انجام شده است.

چیپس میوه دریچه صادرات را به روی همدان باز می‌کند/ از کاهش ضایعات محصولات باغی تا اشتغالزایی

تولید محصولات کشاورزی و باغی به لحاظ کمی بسیار ارزشمند است چراکه علاوه بر اشتغالزایی با خود، تامین امنیت غذایی و دسترسی به غذای سالم را نیز ممکن می سازد اما در این بین، پیش روی به سمت فرآوری صنایع تبدیلی و ورود به عرصه صنایع تکمیلی موضوعی است که می تواند در کنار این اشتغالزایی و تامین امنیت غذایی، قدمی در مسیر ایجاد اشتغال بیشتر، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، پیش روی به سمت گردشگری صنعتی و کشاورزی و در نهایت، ارزآوری و صادرات باشد.

با این تفاسیر امید است حال که قدمی در یکی از شهرستان های همدان که البته قطب تولید رازیانه در کشور نیز هست برداشته شده شاهد رونق بیش از پیش این صنایع و تکمیل زنجیره تولید در محصولات کشاورزی و باغی استان همدان باشیم.

تولید چیپس میوه این روزها نه تنها بازارپسند است و رونق خوبی در بین خانواده های ایرانی پیدا کرده بلکه تغذیه ای مناسب برای کودکان است و می توان با ورود به این عرصه نه تنها شاهد رونق تولید و فروش این محصول بود، بلکه سبک زندگی را نیز به سمتی سوق داد که چیپس و پفک جای خود را به محصولات دیگر داده است.

کد خبر: ۷۸٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha