۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
«مسدودی حساب» عیدی بانک‌ها به صاحبان حساب؛ پای بانکداری الکترونیک می‌لنگد
بازار از مشهد گزارش می دهد؛

«مسدودی حساب» عیدی بانک‌ها به صاحبان حساب؛ پای بانکداری الکترونیک می‌لنگد

مشهد- اگرچه وصول مطالبات بانکی نکته‌ای به‌حق و لازم‌الاجرا است اما روش وصول این مطالبات توسط برخی از بانک‌های عامل در مشهد آن‌هم با اضافه برداشت و مسدود کردن حساب‌های کارگران، کارمندان و خبرنگاران در مشهد دردسرساز شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: هم‌زمان با نزدیک شدن به آخرین روزهای سال درحالی‌که بسیاری از کارگران و کارمندان دولتی و شرکتی در این اوضاع اقتصادی نابسامان برای دریافت عیدی آخر سال روزشماری می‌کردند اما در اقدامی غیرمنتظره بانک ملت تمامی حساب‌های بدهکاران را و حتی بیش از مبلغ بدهکاری آن‌ها مسدود و حقوق وعیدی کارکنان دولت را به نفع خود ضبط کرد.

گفتنی است تعدادی از خبرنگاران مشهد که عیدی پایان سال آن‌ها توسط بانک‌ها مسدود شده است ضمن اعتراض به دلیل این اقدام از عدم همکاری و پاسخ‌های نامناسب برخی روسای شعب ابراز گلایه کردند.

به گزارش خبرنگار بازار در همین راستا یکی از خبرنگاران مشهدی به نمایندگی از همکارانش که عیدی و پاداش وی توسط یکی از همین شعب بانک ملت درست در آخرین هفته سال مسدود شده است به بازار گفت: این در حالی است که پیش‌از این حتی یک اخطار و یا نامه  از طرف بانک برای آن‌ها ارسال نشده است و کارکنان بانک زحمت یک تماس ناقابل را هم نگرفتند.

اضافه برداشت از حساب
معصومه شهری یکی از بدهکاران بانکی بنا بر مستندات ارائه‌شده به بازار گفت: من دو قسط به یکی از بانک‌های شهر مشهد بدهکار بودم که به‌واسطه این دو قسط اما بانک رقمی بیش از سه قسط را از حساب ضامن من مسدود کرده است.

«مسدودی حساب» عیدی بانک‌ها به صاحبان حساب؛ پای بانکداری الکترونیک می‌لنگد

وی بابیان اینکه هنوز سر رسید قسط سوم وی به سر نیامده بوده اما بانک سه قسط و نیم را (طبق اسناد ارائه‌شده به این رسانه)  از حساب ضامن کسر کرده است افزود: این در حالی است که بانک  بیش از اقساط از حساب ضامن من مسدود کرده است.

وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد مسدود کردن مبلغ اضافی یک تخلف محسوب می‌شود بیان کرد: این در حالی است که در مراجعه به بانک هنگامی‌که از متصدیان این بانک سؤال می‌کنیم چرا بیشتر از رقم اقساط نسبت به انسداد موجودی اقدام شده است مسئولان بانک مربوطه پاسخ صحیحی نمی‌دهند.

وی به ما می‌گوید: شما محاسبه کنید اگر این شعبه از همه مشتریانش مبلغی را اضافه برداشت کرده باشد آن‌وقت حجم این رقم‌های اضافی چقدر می‌شود؟

  ضامنین از حقوق مانده از بانک رانده
در همین راستا یکی از ضامنین سرگردان در بانک که بنا بر گفته خودش سه هفته با این موضوع درگیر است به خبرنگار ما گفت: متأسفانه هنگامی‌که حساب این‌جانب در ماه گذشته مسدود شد تاکنون سه بار به بانک مذکور مراجعه داشتم اما هنوز این موضوع حل‌نشده است.

این شهروند بابیان اینکه مبلغ سه میلیون تومان بابت ضمانت بدهکار بوده است، افزود: این در حالی است که بانک مذکور حتی با پرداخت دو قسط نیز حاضر به همکاری نشده است و از مشتریان می‌خواهند که تا ریال آخر تسویه کنند.

این شهروند می‌گوید: درحالی‌که ما فقط سه میلیون تومان به بانک بدهکار هستیم اما بانک مذکور مبلغ ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از طرف قسط دهنده و ضامن نزد خود مسدود کرده است.

این خبرنگار یکی از روزنامه‌های مشهد بابیان اینکه شکایت خود را به قسمت شکایات بانک تسلیم کرده است، ادامه می‌دهد: اگرچه واحد شکایات با تأمل و ادب درخور شایسته‌ای برخورد کردند و حتی موضوع ما را از شعبه پیگیری کردند اما ظاهراً کارکنان بانک حرف و خط واحد شکایات را هم نمی‌خوانند و به ما می‌گویند از هرکجا می‌خواهید پیگیری کنید و به هر که دوست دارید شکایت ببرید!

وی بابیان اینکه ریاست شعبه به هیچ حتی حاضر به گوش کردن موضوع نبوده اظهار می‌کند: متأسفانه این رفتار موجب بدبینی بسیاری از همکاران بنده شده است و موجب شده تا تمامی خبرنگاران این رسانه به‌محض واریز حقوق تمام موجودی خود از این شعبه به بانک‌های دیگر انتقال دهند.

وی در همین راستا خواستار ورود جدی به این تخلفات شد و افزود: ممکن است اضافه مسدودی یک حساب رقم چندانی برای یک شعبه نباشد اما اگر این موضوع به  سایر شعبات تسری پیدا کند  و قرار باشد همه مردم را سه بار به بانک بکشیم و هیچ مشکلی را نتوانیم تلفنی حل کنیم پس بانکداری اسلامی و الکترونیک چه معنایی دارد؟

امکان پرداخت قسط هم وجود ندارد
بنا بر اظهارات یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به این بانک درحالی‌که وضعیت مراکز عمومی از جهت کرونا مناسب نیست و تأکید مسئولان بر خودداری از تجمع در بانک‌هاست اما شعبات بانک عامل به دلیل انسداد حساب‌ها برای دریافت مطالبات تاکنون بسیاری از دارندگان را برای رفع مشکل به بانک فراخوانده است این در حالی است که بسیاری از این مراجعه‌کنندگان ادعا می‌کنند که از طریق بانکداری الکترونیکی این موضوع باید حل می‌شده است.

در همین راستا یکی از مراجعه‌کنندگان به ما می‌گوید: در تاریخ ۲۰ اسفند به خودپرداز بانک مذکور مراجعه کردم و مبلغی را به کارت‌بانکی واریز کردم تا اقساط را پرداخت کنم اما متأسفانه بانک حتی اجازه پرداخت قسط را هم به من نداد.

وی بابیان اینکه در طی ماه گذشته این شعبه از همکاری با این‌جانب برای حل مشکل خودداری کرده است بیان می‌کند: مسئولان این بانک در پاسخ به بدهکاران می‌گویند می‌خواستی روز اول چشمانتان را باز می‌کردید و ضمانت‌نامه را می‌خواندید.

وی می‌گوید: این در حالی است که در هیچ بانکی به شما اجازه داده نمی‌شود که شما یکی از مفاد را خط بزنید و یا آن را قبول نکنید و لذا مشتریان  و مردم به دلیل گرفتاری مجبور به امضاء و توهین‌هایی این‌چنینی هستند.

بانکداری الکترونیکی از حرف تا عمل
در همین راستا یکی از مشتریان بانک صادرات نیز بابیان اینکه متأسفانه به نظر می‌رسد نظارت دقیقی بر حسن مشتری مداری وجود ندارد به ما گفت: بنده سه سال پیش از جنوب کشور به مشهد مقدس منتقل شدم و لذا همان زمان نسبت به درخواست برای انتقال حساب‌جاری‌ام به یکی از شعبات بانک صادرات اقدام کردم اما هنوز باوجود گذشت سه سال پرونده بانکی من منتقل نشده و بنده در این شهر بدون دسته‌چک هستم.

این شهروند بابیان اینکه تاکنون به بازرسی این بانک در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و حتی بازرسی تهران زنگ زدم، اظهار می‌کند: این در حالی است که این بازرسی‌ها تاکنون هیچ‌کدام مشکلی را حل نکرده و هم چنان این پرونده بلاتکلیف است.

«مسدودی حساب» عیدی بانک‌ها به صاحبان حساب؛ پای بانکداری الکترونیک می‌لنگد

وی اظهار می‌کند: بااینکه به بازرسی این بانک در تهران تماس گرفتم اما هنگامی‌که موضوع را اطلاع دادم ظاهراً موجب خند بازرسان شد و اذعان کردن این موضوعات کوچک را پیگیری نمی‌کنند!

این دارنده حساب جاری می گوید در عصر ارتباطات و در حالی که مدیران سودای بانکداری الکترونیکی را دارند اما از من خواسته شده خودم بروم و از شهرستان پرونده حسابم را برای بانک مشهد بیاورم!

وی بابیان اینکه سابقه این حساب به بیش از ۲۰ سال بازمی‌گردد، اظهار می‌کند: متأسفانه دیگر آن مشتری‌مداری گذشته در بانکداری اسلامی وجود نداشته و تنها منافع بر روابط سایه انداخته است.

خالی کردن حساب‌ها تا ریال آخر
در همین راستا یکی دیگر از مشتریان بانکی به ما می‌گوید: بنده مبلغ دو میلیون تومان به بانک بدهکار بودم که بانک مربوطه این مبلغ را از حساب ضامن من برداشت کرد اما جالب اینجاست که حتی از ۵۰ هزار تومان در کف حساب من هم نگذاشتند و آن را خالی کردند و درست سه ساعت بعد به من پیام دادند به دلیل نداشتن موجودی پیامک‌های شما قطع می‌شود!

این شهروند مشهدی اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد بانک‌ها مصمم هستند تا به هر شکلی مردم را در شرایط کرونا به بانک‌ها بکشانند.

نامه اخطار پس از ۳ ماه نرسیده است

در همین راستا یکی دیگر از مشتریان بانکی بابیان اینک تاکنون برای من چندین بار و هر دفعه به مبلغ ۵۸۰۰ تومان بابت نامه اخطار قسط از حساب من کسر شده است می‌گوید: این در حالی است که تاکنون هیچ نامه‌ای باوجوداینکه بانک هزینه پست  آن را از حساب من برداشت کرده اما به آدرس من پست نشده است و فقط پیامک آن آمده است.

وی می‌گوید: هنگامی‌که در این رابطه به بازرسی بانک عامل گزارش دادم آن‌ها از شعبه سؤال کردند و شعبه هم به آن‌ها پاسخ داد که نامه‌ها را ارسال کرده‌اند!

وی در این راستا به ما می‌گوید: آیا به نظر شما این بازرسی‌ها سودی دارد یا بیشتر به حس بی‌اعتمادی مردم دامن می‌زند؟

بانکداری غیر شفاف
از مشکلات صاحبان حساب‌ها در شعبات بانک‌های عامل که بگذریم نبود شفافیت بانک‌ها تاکنون صدای استانداری خراسان رضوی را نیز به‌کرات در آورده است.

علی رسولیان معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی پیش‌ از این بابیان اینکه بانک‌های خصوصی خراسان رضوی دست‌کم ۱۲۰ هزارتا ۱۳۰ هزار میلیارد ریال منابع استان را در اختیاردارند اما تعدادی از آن‌ها آمار شفافی از میزان پرداخت این منابع ارائه نمی‌دهند اظهار کرد: عدم همکاری ۱۴ بانک خصوصی خراسان رضوی در ارائه آمار و اطلاعات مربوط به مصارف و منابع، سبب شده بود همواره تفاوت فاحشی بین آمار ارائه‌شده توسط شورای هماهنگی بانک‌های استان با آمار ارائه‌شده توسط بانک مرکزی از وضعیت منابع و مصارف بانکی استان وجود داشته باشد  و برخی از این بانک‌ها حتی به برخی مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان عمل نمی‌کنند.

گفتنی است پیش‌ازاین صادق براتی معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران خراسان رضوی نیز در جلسه ای در استانداری از آنجاکه بانک‌های عامل تسهیلات کرونایی را مسدود کرده بودند و تراز عملکرد واحدهای گردشگری را معیار پرداخت می‌دانستند ابراز گلایه کرده بود اما به نظر می‌رسد این داستان هم چنان ادامه دارد.

کد خبر: ۷۸٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha