۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
ارزش بیت کوین در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۰۰ هزار دلار می رسد
گزارش «بازار» از علل بی توجهی دولت به قانونمند کردن فعالیت رمز ارزها

ارزش بیت کوین در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۰۰ هزار دلار می رسد

ورود گسترده مردم در اقصی نقاط دنیا به بازار مجازی ارز دیجیتال و بیت کوین به دلیل سودآوری قابل توجه آن باعث شده است تا این بازار اکنون در بین همه بازارهای سرمایه گذاری برجسته و روز به روز بر تعداد سرمایه گذاران آن افزوده شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: رشد جهشی ارزش بیت کوین و سایر رمز ارزها به همراه سودآوری بسیار بالا این روزها همه را شگفت زده کرده و باعث شده است تا سرمایه گذاران خُرد و کلان به چنین بازار جذاب و پر سودی روی آورند، بازاری که اکنون از پشتیبانی های مستقیم و غیر مستقیم شرکت های بزرگ دنیا برخوردار است و به دلیل سودآوری آنی و قابل توجهی که دارد سایر بازارهای سرمایه گذاری را قُرق کند.

هرچند در ایران ورود به این بازار منع شده است و مسئولان داد و ستد در چنین بازاری را به دلیل ریسک بالا و نبود جایگاه مشخص و معین برای سرمایه گذاران در بازار مجازی را غیر مجاز عنوان می کنند، اما سرمایه گذاران به خصوص جوانان بالاجبار با ورود به سایت های سرمایه گذاری خارجی که بعضا نیز غیر مجاز هستند ورود کرده و خیلی ها توانستنه اند از این بازار بی نام و نشان سود های هنگفتی را کسب کنند.

رشد ۶ برابری قیمت بیت کوین فقط در ۷ ماه
به طور مثال قیمت بیت کوین در اوایل مرداد ماه سال جاری کمتر از ۱۰ هزار دلار بود اما ارزش آن اکنون با نوسانی اندک به حدود ۵۷ هزار دلار رسیده است یعنی سرمایه گذاران بیت کوین و انواع رمز ارزها توانسته اند فقط در مدت ۷ ماه حدود ۶ برابر سرمایه های خود از این بازار سودآوری کنند.

بازار نوپا و بسیارسودآوری که موجب شده است تا خیلی از سرمایه گذاران در ایران با سقوط بازار سرمایه و رکود در سایر بازارهای سرمایه گذاری راه ورود به چنین بازاری را برای حفظ سرمایه ها و جلوگیری از کاهش ارزش دارایی هایشان در پیش گیرند.
 

ارزش بازار بیت کوین فقط در طول یکسال(۲۰۲۰) حدود ۱۰۰۰ درصد رشد کرده است. ارزش این بازاراز اوایل سال ۲۰۲۰ تاکنون از ۱۳۸ میلیارد دلار به طور متوسط به حدود ۱۷۰۰ میلیارد دلار رسیده است. این موضوع نشان از جوان بودن بازار و رشد شتابان سرمایه گذاری در این بازار را دارد

امیر بیات، عضو انجمن بلاک چین و کارشناس بازار ارز دیجیتال در گفتگو با خبرگزاری «بازار» می گوید: بازار جدید بیت کوین و سایر رمز ارزها بازاری است که اگر چه شاید به دلیل فیزیکی نبودن آن خیلی ها به آن ورود نکرده اند اما اکنون همه آن را به عنوان بازاری سودآور می شناسند چرا که ارزش این بازار فقط در طول یکسال(۲۰۲۰) حدود ۱۰۰۰ درصد رشد کرده است. ارزش این بازار از اوایل سال ۲۰۲۰ تاکنون از ۱۳۸ میلیارد دلار به طور متوسط به حدود ۱۷۰۰ میلیارد دلار رسیده است. این موضوع نشان از جوان بودن بازار و رشد شتابان سرمایه گذاری در این بازار را دارد.

تداوم روند روبه رشد قیمت ها در بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین
وی با بیان اینکه قطعا هر صعودی برای اصلاح قیمت ها در بازار سقوطی را نیز در پی دارد که این ذات همه بازارها است اما با توجه به کشش چنین بازاری در صورت شکسته شدن سد مقاومت قیمت بیت کوین از ۵۷ تا ۶۰ هزار دلار، بی تردید روند روبه رشد آن ادامه دار خواهد شد طوری که پیش بینی می شود طی حدود یک ماه آینده رسیدن قیمت آن تا ۷۰ هزار دلار هم دور از انتظار نیست.

فقط طی چند هفته اخیر ارزهای دیجیتال خرد بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد کرده اند. بنابراین سرمایه گذاران اکنون فقط در بازار بیت کوین فعال نیستند و خیلی ها برای سودآوری مناسب و آنی با سرمایه گذاری بر روی سایر رمز ارزها حساب بازکرده اند

بیات به سودآوری و رشد سایر رمز ارزها در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: سرمایه گذاران بسیار زیادی اکنون به بازار رمز ارزها هجوم آورده اند و در حوزه بلاکچین و خرید تکن ها به سودهای سرشاری دست یافته اند. طوری که فقط طی چند هفته اخیر ارزهای دیجیتال خرد بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد کرده اند. بنابراین سرمایه گذاران اکنون فقط در بازار بیت کوین فعال نیستند و خیلی ها برای سودآوری مناسب و آنی با سرمایه گذاری بر روی سایر رمز ارزها حساب بازکرده اند چرا که رمز ارزهای خُرد آینده روشن و پر سودتری نسبت به بیت کوین دارند.

عضو انجمن بلاک چین و کارشناس بازار ارز دیجیتال خاطرنشان کرد: رشد کل مارکت ارزهای دیجیتال و بیت کوین بیانگر آن است که این بازار در حال جا بازکردن و در بین بازارهای سرمایه گذاری در دنیا است. اکنون خیلی ها هم در بازار بیت کوین و هم رمز ارزها سرمایه گذاری می کنند.

بی توجهی دولت به رسمی کردن بازار رمز ارزها و بیت کوین
بیات به بی توجهی دولت به بازار جدید ارز دیجیتال و بیت کوین اشاره کرد و اظهار داشت: دولت به جای اینکه این بازار را به رسمیت بشناسد و از امتیاز چنین بازاری برای ارزآوری و دور زدن تحریم ها استفاده کند و راهکارهای کارشناسی و درست ورود سرمایه گذاری به این بازار را به مردم بشناساند متاسفانه مسیر سرمایه گذاری در این بازار را می بندد چنین موضوعی باعث شده است تا سرمایه گذاران به غیر قابل اعتمادها بپیوندند و در سایت هایی که بعضا صوری و غیر رسمی هستند روی آورند.

وقتی دولت اجازه تولید رمز ارزها و فعالیت ماینرها بری استخراج این نوع ارز مجازی را می دهد، جای سئوال است که چرا فعالیت سرمایه گذاری در چنین بازاری را برای سرمایه گذاران غیر مجاز می داند. چنین رویکردی از سوی دولت نشانگر آن است که دولت به عنوان بنگاهی اقتصادی با فعالین این عرصه در رقابت است

وی افزود: وقتی دولت اجازه تولید رمز ارزها و فعالیت ماینرها برای استخراج این نوع ارز مجازی را می دهد، جای سئوال است که چرا فعالیت سرمایه گذاری در چنین بازاری را برای سرمایه گذاران غیر مجاز می داند. چنین رویکردی از سوی دولت نشانگر آن است که دولت به عنوان بنگاهی اقتصادی با فعالان این عرصه در رقابت است و می خواهد در این بخش قدرت انحصاری داشته باشد.

رفتار قهری دولت با سرمایه گذاری در فضای مجازی رمز رزها
این کارشناس رمز ارز بیان داشت: مردم حق دارند دارایی دیجیتال داشته باشند و دولت چه بخواهد و چه نخواهد مردم به این بازار ورود می کنند چرا که در دنیای پیشرفته دیجیتال نمی توان جلوی پیشرفت ها را گرفت در چنین شرایطی دولت به جای ایجاد راهکاری درست برای زمینه سازی ورود مردم به بازار مجازی نباید قهری با آن برخورد کند.

وی اضافه کرد: طی دو سال گذشته کارشناسان تاکید کردند که بخشی از صندوق ذخیره ارزی برای خرید ارز دیجیتال در نظر گرفته شود تا از این طریق صاحب سود هنگفت شود اما با این پیشنهاد مخالفت شد در حالی که اگر بخشی از صندوق ذخیره ارز دیجیتال خریداری می شد اکنون این سرمایه گذاری در شرایط تحریم کشور چندین برابر شده بود.

بیات در پاسخ به این سئوال؛ با وجودی که معامله رمز ارزها و بیت کوین در ایران غیر مجاز است اما آیا آماری از سرمایه گذاران کشورمان در این بخش را دارید؟ گفت: البته آمار سرمایه گذاران و این که چه کسی در کجای دنیا در این بازار فعال است رصد نمی شود و به نوعی محرمانه است اما با توجه به اینکه این روزها همه معامله در بازار ارزهای مجازی و سودآوری که این بازار دارد را به خوبی می شناسند، به احتمال زیاد بیش از یک میلیون ایرانی در این بازار از طرق سایت های مختلف خارجی فعال هستند. از طرفی ثبت پرونده توقیف ۵ هزار فعالیت غیر مجاز ماینر استخراج رمزارز و توقیف ۵۰۰ هزار دستگاه ماینر قاچاق نشان می دهد که بازار رمز ارزها در ایران به خوبی شناخته شده است و خیلی ها در این بازار فعال هستند.

اشتباه دولت این است که همراه با پیشرفت دنیا در عصر دیجیتال اعتقادی به ورود به سرمایه گذاری در بخش رمز ارزها و بازار فضای مجازی را ندارد این موضوع باعث شده است تا سرمایه گذاران به جای ورود اصولی و رسمی به چنین بازاری بعضا به سایت های غیر مجاز اعتماد کنند

همچنین محسن رضایی صدرآبادی کارشناس رمز ارز و اقتصاد فضای مجازی در گفتگو با خبرگزاری «بازار»  می گوید: اشتباه دولت این است که همراه با پیشرفت دنیا در عصر دیجیتال اعتقادی به ورود به سرمایه گذاری در بخش رمز ارزها و بازار فضای مجازی را ندارد این موضوع باعث شده است تا سرمایه گذاران به جای ورود اصولی و رسمی به چنین بازاری بعضا به سایت های غیر مجاز اعتماد کنند.

ضرورت قانونمند کردن فعالیت سرمایه گذاری در دنیاز مجازی رمز ارزها و بیت کوین
وی با بیان اینکه دولت، مجلس و دست اندرکاران فضای مجازی باید با ایجاد زیر ساخت ها و قانونمند کردن فعالیت در بازار فضای مجازی رمز ارزها و بیت کوین زمینه ورود سرمایه گذاران به این بخش فراهم کند افزود: متاسفانه دولتمردان به دلیل بی اعتمادی به بازارهای غیر فیزیکی خیلی به این مهم نمی پردازند و آن را در اولویت قرار نمی دهند.

این کارشناس اقتصاد فضای مجازی تصریح کرد: بانک مرکزی قوانین درست و اصولی برای انجام معاملات ارزهای مجازی را طراحی و تدوین نکرده است، بنابراین ورود سرمایه ها به بازاری که هیچ شاکله، قواعد و قانون مشخصی ندارد؛ با ریسک بالایی مواجه است. بنابراین چنانچه قوانینی متقن و اصولی در این زمینه وجود داشته باشد معامله در چنین بازاری اصولی انجام خواهد شد.

بنا به این گزارش، قیمت بیت کوین هم اکنون ۵۷,۴۵۳ دلار است و کارشناسان تداوم رشد قیمت آن و سایر رمز ارزها را در آینده پیش بینی می کنند. با پیشرفت تکنولوژی و بهره گیری از فضای مجازی در بستر الکترونیک این روزها همه بخصوص جوانان و نوجوانان را برآن داشته است تا از موقعیت مناسب فضای مجازی برای سرمایه گذاری سودآور استفاده کنند، اما متاسفانه دولت به دلایل مختلف ریسک پذیر بودن چنین بازاری را بهانه کرده است و اجازه رسمی ورود سرمایه گذاران به چنین بازاری را به سرمایه گذارن نمی دهد. این در حالی است که به عقیده کارشناسان در شرایط تحریمی استفاده از رمز ارزها امتیازی است که به خوبی می توان از آن بهرمند شد.

کد خبر: ۷۸٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha