۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
باغداران از ریختن برف‌ درختان خودداری کنند/ خسارت ۱۳۱ میلیارد تومانی
رئیس مدیریت بحران جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

باغداران از ریختن برف‌ درختان خودداری کنند/ خسارت ۱۳۱ میلیارد تومانی

بجنورد- رئیس مدیریت بحران جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به بارش‌های روزهای اخیر، به باغداران استان توصیه می‌شود برف‌های روی درختان را نریزند.

عبدالحسین نامور در گفت‌وگو با بازار؛ با تأکید بر اینکه باغداران استان از ریختن برف از روی درختان خودداری کنند گفت: شدت سرمازدگی اوایل امشب تا صبح فردا ادامه دارد، لذا کشاورزان برای هر محدوده ۱۰ متر در ۱۰ متر در باغ‌هایشان یک فرغون کود دامی با ترکیب پنج لیتر آب و پنج لیتر گازوئیل ترکیب کرده و آتش بزنند زیرا این ترکیب موجب ایجاد دود افقی و حفظ گرما می‌شود.

وی با اشاره به محلول‌پاشی درختان با اکسی کلرور مس افزود: همچنین باغداران درختان را با ضد یخ به نسبت دو لیتر ضد یخ در ۱۰۰ لیتر آب محلول‌پاشی کنند و نهال‌های کوتاه و جوان را هم می‌توان پوشش پلاستیکی یا گونی کشید.

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: هرساله در بهمن و اسفندماه جبهه هوای سرد و بارش برف در استان وجود دارد که موجب سرمازدگی درختان در استان بخصوص بادام و زردآلو می‌شود.

سرمازدگی ۱۳۱ هکتار از باغات استان
نامور گفت: در دهه اول اسفندماه سال جاری ۱۳۱میلیارد و ۷۳۷میلیون تومان به کشتزارها و باغات استان خسارت واردشده است که بیشترین این خسارت‌ها  که در روزهای ۳_۷ و ۸ اسفندماه به بخش کشاورزی استان وارد شد در شهرستان‌های، بجنورد، مانه سملقان، راز و جر گلان، فاروج و شیروان بود.

وی بابیان اینکه از ۱۳۱ سطح ۱۳۱هزار و ۱۸۹هکتاری که دچار سرمازدگی شدند تنها ۳۹هکتار بیمه بودند، افزود: برای حمایت از کشاورزان در زمان بروز حوادث و خسارت‌های ناشی از آن، همواره بر پوشش بیمه‌ای تأکید شده و امسال هم غرامت‌های بیمه‌ای فقط به بهره‌بردارانی که محصولاتشان را بیمه کرده بودند، تعلق می‌گیرد.

کد خبر: ۷۸٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha