۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت ایجاد می‌کند| ترامپ تنها بود ولی بایدن همراهی اروپا را دارد
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت ایجاد می‌کند| ترامپ تنها بود ولی بایدن همراهی اروپا را دارد

تبریز- عضو اتاق بازرگانی تهران و ایران و فعال اقتصادی در خصوص ضرورت تک نرخی شدن نرخ ارز گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث ایجاد رانت و فساد اقتصادی می‌شود و همچنان شاهد حذف نشدن ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده هستیم.

بازار؛ گروه استان ها: محسن مهرعلیزاده زاده ۱۳۳۵ در مراغه و سیاستمدار اصلاح طلب و فعال اقتصادی است. او عضو اتاق بازرگانی تهران و ایران بوده و علاوه بر ریاست فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای، عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است.

وی در دولت اول اصلاحات استاندار خراسان و در دولت دوم اصلاحات معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی بود. او همچنین ۷ آبان ۱۳۹۶در دولت حسن روحانی به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد و در ۲۶ آبان ۱۳۹۷ به علت قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان سمت خود را ترک کرد. وی همچنین رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی توسعه آب آسیا (مجری شیرین سازی طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور) است.

محسن مهرعلیزاده در حاشیه سفر خود به تبریز به مناسبت عید مبعث گفتگویی با خبرنگار بازار انجام داد که در ادامه می خوانید:

*شما موسس منطقه آزاد کیش به عنوان اولین قطب گردشگری کشور هستید، اکنون که جزیره کیش به این زیبایی در سطح خاورمیانه مطرح است و سرمایه گذاری های بزرگی در آن انجام می شود، چه پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری و سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی می بینید؟ آیا در این استان نیز می توان در زمینه گردشگری گام هایی برداشت و سرمایه گذاری هایی انجام داد؟
آذربایجان‌ شرقی یکی از استان‌های مهم کشور بوده که دارای مرز مشترک با جمهوری‌های آذربایجان، نخجوان و ارمنستان بوده و به دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم دارای اهمیت فراوانی است است.

این استان جزو چند استان نخست ایران به لحاظ برخورداری از ظرفیت های صنعت گردشگری است که با وجود ایجاد زیرساخت ها و توسعه هتل سازی و بهسازی آثار تاریخی طی سال های اخیر، آنچنان که شایسته است و انتظار می رود، فواید و ثمرات اقتصادی و اجتماعی این عرصه ملموس نیست.

با وجود اینکه آذربایجان و تبریز از مزیت های نسبی گسترده و تاثیرگذار گردشگری در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و تاریخی برخوردارند، اما سهم آن از صنعت گردشگری کشور متناسب با این جایگاه نیست و برای برخورداری از ثمرات اقتصادی این صنعت پردرآمد باید ضمن رفع موانع موجود نسبت به شناساندن هر چه بیشتر ظرفیت های گردشگری این خطه اقدامات اساسی انجام بگیرد.

*روند توسعه صنعتی آذربایجان شرقی را چطور ارزیابی می کنید؟
آذربایجان آن طور که شایسته این منطقه بزرگ باشد، متاسفانه رشد و توسعه نداشته است و شاهد مشکلات بزرگی در این استان هستیم.  

آذربایجان‌شرقی یکی از قطب های مهم صنعتی کشور است و وجود بسیاری صنایع با قابلیت‌های موجود به رونق صنایع و توسعه منطقه کمک شایانی کرده است.              

بیش از ۵۰۰۰ واحد صنعتی فعال در استان وجود دارند که عمده واحدهای صنعتی استان شامل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی؛ صنایع نساجی و چرم؛ صنایع شیمیایی و سلولزی؛ صنایع کانی غیرفلزی؛ صنایع سنگین تولیدکننده ماشین‌آلات و تجهیزات و قطعه‌سازی؛ صنایع خودرو، نیرو محرکه و ریخته‌گری و صنایع بالادست نفت، فولاد و پتروشیمی هستند.

وجود منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک و ناحیه صنعتی و شهرک اختصاصی سرمایه‏گذاری خارجی در نقاط مختلف استان نشان از شکوفایی اقتصادی و تسریع سرمایه‌گذاری در استان دارد. با وجود تمام این ظرفیت ها ولی بیشتر جوانان آذربایجان شرقی بیکار هستند و مشکلات مختلفی دارند.

*چه طرح ها و پروژه هایی باید در اولویت مسئولان برای توسعه استان قرار گیرد؟
تکمیل صنایع ذوب و فراوری در مس سونگون و آلومینای سراب، تقویت بخش انرژی، انتقال آب ارس به تبریز و دریاچه ارومیه، تکمیل طرح ریلی راه آهن بستان آباد- تبریز از جمله ظرفیت ها و طرح هایی است که باید در اولویت کاری قرار گرفته و اجرا شوند.

همچنین می‌توان از طریق جلفا به ترکیه وصل شد تا راه ریلی آذربایجان‌شرقی از بن‌بست خارج شود.

*مردم ما بعداز گذشت ۴۲ سال از انقلاب اسلامی هنوز در صف های مرغ، روغن و برنج و شکر هستند و در این روزهای اخیر مشکلات معیشتی بیشتر از قبل به چشم می خورد، نظرتان در این خصوص چیست و مشکل را در چه می بینید؟
زمانی کمتر از سه دهک جامعه زیر خط فقر بودند ولی امروز بیش از نیمی از جمعیت روی خط فقر و یا زیر آن زندگی می‌کنند و این روند منفی همچنان ادامه دارد . نباید از آرمان های انقلاب و امام راحل (ره) فاصله بگیریم، وضعیت معیشتی جامعه و ایجاد رفاه یکی از آرمان های امام راحل و تاکیدات مقام معظم رهبری است.

با اینکه مردم در بسیاری از مخارج صرفه جویی می کنند و با حداقل ها می سازند ولی درآمد بسیاری از آنها فقط حتی یک سوم هزینه های زندگی را هم کفاف نمی دهد. این مطلب از بعد اقتصادی اسف انگیز است  که‌ شاخص‌های اقتصادی و پولی  کشور به قدری متاثر از رفتار و کردار بیگانگان و مخالفین کشور و مردممان باشد که وقتی بایدن در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص مذاکرات و روابط با ایران به علامت منفی سر تکان می دهد، دلار در کشور مان چند هزار تومان بالا می رود. این وضعیت از بین نمی رود مگر با خنثی سازی تحریم ها و خلع سلاح بیگانگان از ابزار تحریم و اعمال فشار اقتصادی به مردم کشورمان .

*درخصوص ظرفیت های برون مرزی آذربایجان شرقی توضیح بفرمایید؟
آذربایجان شرقی جایگاه خوبی در روابط ایران و آذربایجان دارد، اما باید تلاش کنیم تا این جایگاه ارتقا یابد و بتوانیم از ظرفیت‌های این استان برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با جمهوری آذربایجان استفاده کنیم.

با توجه به موقعیت جمهوری آذربایجان از نظر دسترسی به بازار روسیه و اروپا، تمرکز ما بر روی توسعه مبادلات تجاری خواهد بود و قطعا نقش و حمایت استان آذربایجان شرقی در این زمینه مؤثر خواهد بود.

*عمده مشکلات استان در زمینه صادرات چیست؟
عمده مشکل در صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی استان کمبود صنایع تبدیلی است. متاسفانه خام فروشی در این استان به وفور وجود دارد و محصولات این استان به دیگر مناطق کشور ارسال شده و بعداز بسته بندی و فراوری به کشورهای مختلف جهان صادر می شود که می توان از آن جمله به محصول سیب، سیر و مواد معدنی مس سونگون اشاره کرد.

*مسائل اقتصادی بالاترین فشار را به مردم وارد می کند، در این خصوص چه نظری دارید؟
اگر مشکلات اقتصادی همچنان پا برجا باشد و وضعیت معیشتی مردم بهبود پیدا نکند و آسایش و آرامش مردم تامین نشود نمی توان به اهداف ترسیم شده نظام جمهوری اسلامی رسید.

همه تحریم های وضع شده علیه کشورمان نه از سوی سازمان ملل بلکه با اراده و خصومت آمریکا و بر اساس قوانین این کشور بوده و لزوما برای سایر کشورها لازم الاجرا نیست اما  شاهد آن هستیم که دیگر کشورها همچون ژاپن، کره و چین و همچنین کشورهای اروپایی در اجرای این تحریم ها با آمریکا همکاری می‌کنند.

*در قانون بودجه ۱۴۰۰ شاهد پابرجا بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم، نظر شما روی تک نرخی بودن ارز در کشور است یا دونرخی؟
باید به استقلال اقتصادی همپای استقلال سیاسی بها بدهیم. در دولت گذشته آمریکا، اروپایی ها در کنار ترامپ نبودند و او تنها بود ولی اکنون اروپایی ها در کنار بایدن هستند و تفاوت ترامپ و بایدن این هست که ترامپ همراهی اروپا را نداشت ولی بایدن دارد و بدین‌ترتیب نباید فکر کنیم آنها شرایط مطلوبی را برای ما فراهم خواهند کرد.

علاج کار این است که بتوانیم روی پای خودمان بایستیم، باید تصمیمات درست اقتصادی، پولی، اشتغال، تولید، صادرات و واردات گرفته شود تا از پتانسیل های اقتصادی و توسعه کشور حداکثر بهره برداری را داشته باشیم ، نمونه آن قانون بودجه ۱۴۰۰ است که همچنان شاهد حذف نشدن ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده هستیم که این سیاست باعث ایجاد رانت و فساد اقتصادی و لطمه به تولید و صادرات خواهد بود . تک نرخی شدن نرخ ارز در کشور ضروری است تا جلوی فساد گرفته شود.

کد خبر: ۷۸٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha