۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
 صنعتی اشتغال‌زا و پول‌ساز در مشهد
یادداشت وارده؛

صنعتی اشتغال‌زا و پول‌ساز در مشهد

مشهد- اسب‌های اصیل و گران‌قیمت ایرانی اکنون بیشتر از هر زمان دیگری در مشهد پرورش می‌یابند و در حال حاضر با توسعه و پرورش آن می‌توان مانع خروج ارز از کشور شد، این بخشی از یادداشت حجت ایمانی مقدم رئیس اداره بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی مشهد برای بازار است.

حجت ایمانی مقدم؛ بازار: صنعت اسب در دنیا همیشه یکی از صنایع پول‌ساز با گردش مالی بالا بوده است چون از یک‌سو افراد بسیاری به نگهداری و پرورش اسب علاقه‌مند هستند و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند

اسب در سه مقوله ورزش و تفریح، اقتصاد و اشتغال نقشی اساسی و قابل‌توجه دارد و اگر به مقوله پرورش و تربیت اسب ‏به‌صورت جدی و غیر نمایشی نگاه شود، علاوه بر پر کردن اوقات فراغت، باعث بالا رفتن درآمد سرانه کشور و به‌تبع آن نیز ایجاد اشتغال درزمینهٔ های تولید و پرورش اسب، مسابقات، گردشگری، فروش لوازم و ابزار مربوط به نگهداری و تغذیه اسب و ... تنها بخش کوچکی از چرخه ‏اقتصاد حول محور اسب است.

پرورش اسب می‌تواند به‌عنوان یک صنعت تعریف و به‌کارگیری شود، صنعتی پرسود و پردرآمد که در بسیاری از نقاط جهان اهمیت فراوانی دارد و ایران نیز اسب‌هایی با پتانسیل جهانی و مشهور دارد

 صنعت اسب در دنیا همیشه یکی از صنایع پول‌ساز با گردش مالی بالا بوده است چون از یک‌سو افراد بسیاری به نگهداری و پرورش اسب علاقه‌مند هستند و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و به‌تدریج آن را به سمت اهداف اقتصادی هدایت کرده  و برای آن با تبلیغات و رسانه‌های جمعی بازار و جذابیت سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌اند که این بازار به‌سرعت به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌رود از سوی دیگر دولت‌ها همیشه در حال گسترش فعالیت‌های مرتبط با اسب از دو منظر یکی سرگرمی و دیگری اشتغال‌زایی بوده‌اند.

مشهد پتانسیل خوبی برای پرورش و نگهداری اسب دارد و به‌خوبی می‌توان این حرفه را در منطقه توسعه داد.

در چند سال اخیر علاقه‌مندان و دوستداران پرورش اسب در مشهد رو به فزونی است به‌طوری‌که روزانه شاهد جولان اسب‌های اصیل ایرانی در این شهرستان هستیم که از استان‌های اطراف توسط علاقه‌مندان به منطقه وارد می‌شوند که امید می‌رود با بومی‌سازی صنعت پرورش، نگهداری و سوارکاری مصداقی از تحقق اقتصاد مقاومتی در مشهد باشیم.

پاسخ به نیازهای تفریحی و اشتغال‌زایی
اقتصاد اسب یک صنعت است و در کشورهایی که اسب بیشتر به سمت پاسخ به نیازهای تفریحی و طرفداران ورزش سوق داده می‌شود، تغییرات بنیانی صنعت اسب بیشتر در زمینه‌هایی چون رشد مزارع اسب‌داری و پرورش اسب  و بخش‌های دیگر مرتبط با آن برای پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان سوق پیدا می‌کند و همچنین بخش عمومی نیز به سمت توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و توسعه جنبه‌های توریستی پیش می‌رود.

جنبه فعالیت‌های تولیدی این صنعت چنان گسترش‌یافته که حرفه‌هایی چون پرورش اسب به‌صورت یک‌رشته تحصیلی در برخی دانشگاه‌ها تدریس شده و به صورتی کاملاً تخصصی درآمده است همچنین مربیگری سوارکاری و آموزش سوارکاری نیز به‌صورت یک‌رشته تخصصی درآمده است.

سیاست‌های حمایتی
باوجود توسعه صنعت پرورش اسب در برخی کشورهای پیشرفته جهان، به‌عنوان صنعتی درآمدزا، ارزآور و اشتغال‌زا در کشور ما باوجود ‏برخورداری از نژادهای مطرح وبرتری در سطح بین‌الملل همچون ترکمن، کرد و کاسپین، هنوز توجه چندانی به آن نشده و ‏پرورش آن به‌صورت سنتی و نیمه‌صنعتی انجام می‌شود‎.‎

البته در سال‌های اخیر دولت به این بخش و ضرورت توسعه آن، توجه بیشتری نشان داده است و هم‌اکنون مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و ‏سایر ادارات مرتبط درصدد توسعه و حمایت جدی از این بخش هستند که امید است با حمایت‌های جدی این صنعت توسعه جدی پیدا کند.‏

از زمانی که تمامی امور مربوط به پرورش اسب به جهاد کشاورزی واگذار شده سیاست‌های خوبی اعمال‌شده که گام نخست شناسایی و تعیین هویت اسب است.

در حال حاضر هر نوع نژاد اسب با بکار گیری تمهیداتی شناسنامه‌دار می‌شود تا جمعیت اسب کشور و مالکان این صنعت بعد از سال‌ها برای متولیان و دستگاه حاکمیتی مشخص گردد.

در همین راستا  در حال حاضر شهرستان مشهد دارای ۱۳ مرکز پرورش اسب و سوارکاری است که تعداد هشت مرکز آن مربوط به پرورش نژادهای عمدتاً ترکمن و دورگ است.

گفتنی است تعداد اسب‌های این مراکز بالغ‌بر ۳۵۰ رأس است که علاوه بر قابلیت‌های فوق در توسعه و پرورش اسب تعدادی از این نژادهای اسب حائز رتبه‌های قهرمانی در مسابقات کورس و پرش هستند.

علاوه بر این تعداد بالغ‌بر ۵۰۰ رأس اسب در روستاها با کارایی جابه‌جایی و حمل ادوات به‌صورت سنتی بهره‌برداری می‌گردد.

لازم به ذکر است؛ در راستای تأمین خوراک که اخیراً علیرغم کمبود نهاده‌های دامی شهرستان مشهد ماهانه به ازای هر رأس اسب ۵۰ کیلوگرم جو سهمیه تخصیص داده است.

امروزه نژادهای متفاوتی از اسب شناسایی‌شده است که هم‌اکنون در شهرستان مشهد پرورش داده می‌شود و این فرصت مناسبی است که بتوانیم مزیت‌های اقتصادی آن را با توسعه پرورشگاه‌های اسب و نیز رویداد سازی گردشگری و فرهنگی افزایش دهیم.

این صنعت چنان گسترش‌یافته که شرکت‌های بیمه نیز بخش‌های مختلف آن را تحت پوشش خود قرار داده‌اند. همه این فعالیت‌ها و حرفه‌های مرتبط با آن‌ها روی‌هم‌رفته صنعت اسب نام‌گرفته‌اند.

کد خبر: ۷۸٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha